Android Top teme Biznis

Android drži 80% tržišta. Je li na pomolu novi monopol?



Nakon nedavnog izvještaja Strategy Analyticsa u kojem je bilo vidljivo da je Android OS zauzeo 80% tržišta smartfona, mnogi su ostali šokirani, dok su drugi odbijali povjerovati u istinitost istraživanja. Nedugo zatim počele su se oglašavati i druge tvrke koje se bave istraživanjem tržišta, kao jučer IDC, što je samo portvrdilo navode Strategy Analyticsa.

Dakle, Android je postao apsolutni vladar tržišta pametnih telefona, što se prilično šokovito odrazilo na sve koji prate zbivanja u ovom industrijskom segmentu. Sve se odigralo u relativno kratkom roku, a situacija se još uvijek mijenja iz dana u dan. Do kolikog će tržišnog udjela Android dalje rasti, teško je predvidjeti, no jedna od zasluga zasigurno pripada Appleu koji nije adekvatno odgovorio na izazove koje je pred njega postavio Samsung kao dominantni proizvođač Android uređaja. Naravno, ne treba zaboraviti ni druge proizvođače kao što su HTC, LG, Huawei i sada brzorazstući Sony, koji su ponudili široki spektar proizvoda i time koliko-toliko povećali ukupnu količinu isporučenih Android uređaja.

Situacija bi se donekle mogla promijeniti krajem godine ako Apple zaista na tržištu ponudi jeftiniju verziju iPhonea, tj. iPhone 5C koji je, prema glasinama, prvenstveno namijenjen kineskom tržištu gdje Apple ne stoji baš najbolje.

Windows Phone je, vidjeli smo, nedavno postao treća platforma pretekavši BlackBerry i tako ispunio želje Microsofta, ali samo nominalno. Tržišni udio od 3,7% ili možda 4% (po nekim drugim istraživanjima) je još uvijek premali da bi ga se smatralo ozbiljnim konkurentom iOS - Android dupolu.

E sad, kad smo već kod duopola, i taj termin nakon zadnjih kvartalnih izvještaja postaje relativan, jer složit ćete se, 80% koliko drži Android i Appleovih 13% baš i nije usporedivo. Neovisno o planetarnoj popularnosti iOS-a, iPhonea pa i iPada, ova platforma već nekoliko kvartala za redom, unatoč rastu prodaje, gubi ukupni tržišni udio i to od Androida.

Razlozi sa ovu situaciju su svima jasni. Apple trenutno nudi samo tri modela iPhonea (ujljučujući starije verzije), dok se oni temeljeni na Androidu ne mogu niti prebrojati. No, ovdje treba reći da za ogroman broj prodanih Androida nisu više zaslužni samo jeftini uređaji, jer je iz zadnjih izvještaja vidljivo da su high-end uređaji ti koji se prodaju sve bolje i putem kojih se ostvaruje najveća dobit.

Sasvim je sigurno da je 80% tržišnog udjela mnogo da i takva situacija nikako nije dobra za daljnji razvoj ove industrije. Naravno, nijedan industrijski segment ne može rasti vječno, ali ako Android uspije zacementirati ovakvu tržišnu poziciju, uskoro možemo očekivati mnoge probleme o kojima je u ovom trenutku možda prerano govoriti, ali se do sada pokazalo da monopoli u konačnici nisu donijeli ništa dobroga.



Dakle, sada se već može razabrati da je zbog ravnoteže među zvijezdama svijetu potrebna alternativa Androidu, ali ne ona kao što je iOS, jer ga Apple sigurno neće nikome licencirati i držat će ga samo za sebe kako bi imao potpunu kontrolu nad njim. S druge strane Microsoft je svioj Windows Phone licencirao nekolicini proizvođača, među kojima se trenutno ističe Nokia, ali vidjeli smo da ni to nije pomoglo u njegovom širenju, jer je to samo po sebi nedovoljno. Kupcima je očito potrebno puno više od sadašnjih karakteristika kako bi ih se privolilo da promijene svoj iPhone ili Android za Windows Phone.

BlackBerry?



I nakon izbacivanja BB10 uređaja koji je bio pompozno najavljivan skoro godinu dana, tržišni udio je dodatno pao. Novi OS se pokazao vrlo zanimljivim, no pitanje je što npr. model Z10 ima za ponuditi kako bi veći dio kupaca uvjerio da kupe baš njega, a ne recimo iPhone ili Samsung Galaxy S4. Čak i najave kompatibilnosti s Android aplikacijama nisu potakle kupce na masovniji prelazak na ovu platformu. Q10 je posebna priča i on po mom skromnom mišljenju ima potencijala, ali samo u okvirima potrebe korisnika za fizičkom QWERTY tipkovnicom, a takvih je malo, tj. nedovoljno da bi se postigli značajniji prodajni rezultati. BlackBerrjeva situacija je slična Microsoftovoj. Ako u narednom periodu ne ponudi nešto posebno, tj. nešto što će zaintrigirati kupce, vrlo je vjerojatno da će tržišni udio BlackBerryja i dalje padati.

Tizen?



Priča o Tizenu se povlači već neko vrijeme i za sada je nejasno što Samsung njime namjerava. Nakon što je iz čiste obijesti bio razvio i ugasio Badu, preuzeo je ostatke Nokijing MeGooa i na temljeu njega razvio novi operativni sustav. Zadnjih nekoliko mjeseci analitičari špekuliraju o tome kako bi Samsung mogao vremenom odbaciti Android i za primarnu platformu koristiti upravo Tizen nad kojim bi imao apsolutnu kontrolu za razliku od sadašnjeg utjecaja unutar Open Handset Aliance grupe, kao i na sam razvoj Androida.

Naime, sasvim je prirodno da kompanija koja prodaje najviše smartfona na svijetu želi veću kontrolu i nad softverskim dijelom posla, no s obzirom da je Google praktički apsolutni suveren Androida, Samsung je taj koji se mora prilagođavati. Upravo zbog toga u Samsungu postoje krugovi koji žele da se s Androida postupno prijeđe na platformu razvijenu unutar kompanije, kako bi se stekla apsolutna kontrola nad vlastitim proizvodima. Ali, ovo je za Samsung prilično opasana igra i dvosjekli mač. Android je taj koji ovu kompaniju podigao u nebesa i odbacivanje istog bi moglo imati katastrofalne posljedice.

Moguće je da Samsung na kraju i izbaci nekoliko Tizen uređaja kako bi ispipao puls tržišta, ali za neku ozbiljniji utjecaj Tizena na tržištu, za sada je prerano govoriti.

I što sad? U sljedećih godinu dana Android će sigurno i dalje dominirati tržištem, diktirati trendove i postavljati standarde. Dok je ovakav tijek događaja u svrhu razvoja i ugađanja korisničkim željama, nemamo ništa protiv, no stvari vrlo lako mogu krenuti i u drugom smjeru, ali o tom potom.