Apple Top teme Biznis

iPhone - 10 godina koje su promijenile industriju, ali i naše navike

iphone-10-godina

9. siječnja 2007. godine je datum koji će ostati uklesan u povijest, ne samo mobilnih telefona, već kompletne tehnološke industrije. Tog je dana Steve Jobs ušetao na pozornicu i svijetu predstavio, kako je tada rekao, tri uređaja: iPod s velikim zaslonom, revolucionarni mobilni telefon i ultimativni internet komunikator. Naravno, radilo se o jednom uređaju koji je objedinio tri navedena, a ime mu je - iPhone.

Koliko je prvi iPhone bio revolucionaran, još je i dan danas predmet mnogih rasprava. Kako to inače biva, javnost se po tom pitanju podijelila, što je vidljivo i danas, a istina je očito negdje u sredini. iPhone je donio novi revolucionarni dizajn sa zaslonom u prvom planu, što u to doba baš i nije bila česta pojava. Još je važnija činjenica što je taj zaslon donio kapacitivnu tehnologiju i multi-touch, što su kasnije svi drugi proizvođači primijenili i na svojim uređajima. Naime, u to doba se koristila tzv. rezistivna tehnologija touch zaslona, koja je bila sporija i manje precizna.

iphone-nokia-palm

Pored navedenih, iPhone je donio i cijeli niz drugih prednosti koje su korisniku mobitela život činile lakšim i ljepšim, no bilo je i nedostataka. Tako prvi iPhone nije imao podršku za 3G mreže, koje su u to doba bile prilično raširene po cijelom svijetu. Nije imao ni podršku za MMS poruke, a i sam operativni sustav je bio prilično ograničen u pogledu povezivanja i personalizacije. No ipak, ništa od toga nije spriječilo vojsku zaljubljenika da pohrle po svoj novi Apple mobitel.

iphone-prvi

Koliko su u Appleu bili zadovoljni prodajnim rezultatima, toliko su proizvođači ostalih uređaja bili frustrirani. Mnogi su u početku na iPhone gledali s podsmijehom, da bi ubrzo nakon toga postalo jasno da je stvoren novi trend, te da i oni moraju nešto učiniti kako bi ostali konkurentni. Ubrzo su počeli primjenjivati tehnologije premijerno prikazane na iPhoneu, a neki su išli toliko daleko da su mnoge ideje kopirali. Google je u isto doba trebao predstaviti Android operativni sustav, no prema nekima, cijelu stvar je odgodio upravo zbog iPhonea.

iPhone je vremenom postajao sve bolji. Tako je u drugoj generaciji uvedena podrška za 3G mreže, a u trećoj jači hardver. Vremenom je napredovala i kamera, a možda najvažniji detalj je bilo uvođenje App storea – središnje trgovine aplikacijama na mobilnim uređajima. Iako je Nokia u to doba već imala svoju trgovinu aplikacijama, ona je bila neintuitivna i prilično komplicirana za korištenje. Apple je kupovinu aplikacija uičinio lakšom i jednostavnijom, a time omogućio i strelovit rast razvoja softvera. U svega nekoliko godina broj aplikacija u App Storeu narastao je na preko milijun, da bi u ovom trenutku brojao preko 2,2 milijuna.

topic_iphone_4

Naravno, nije trebalo dugo čekati da se ideja svidi i drugim proizvođačima, koji su po sličnom principu počeli organizirati svoje trgovina aplikacijama. Najpoznatiji, a sada zapravo jedini konkurent App Storeu je Google Play store, koji se u to doba zvao Android Market.

Slijedile su nove generacije iPhonea. Četvrta je donijela radikalan zaokret u dizajnu, prilično smion za to doba. Dvije staklene površine oko metalnog okvira još su dan danas inspiracija mnogim proizvođačima, usprkos činjenici što su lakše lomljivi. S ovim je modelom došla i tzv. Retina rezolucija zaslona, što je udarilo temelje za ugrađivanje visokorazlučivih zaslona i u druge uređaje. Kasnije smo vidjeli da je konkurecija u tome počela i pretjerivati. Ipak, iPhone 4 je sa sobom donio i prvu veću aferu – Antennagate. Naime, iPhone 4 je zbog loše dizajnirane antene često gubio 3G signal, što se najviše osjetilo upravo u SAD, koje su u to doba zaostajale za Europom po kvaliteti mrežne infrastrukture. Korisnici su se žalili, no u Appleu nisu imali sluha. Čak je i sam Steve Jobs u svom bahatom stilu jednom korisniku odgovorio da uređaj drži krivo, što je izazvalo lavinu sprdnje. Na kraju je ipak popustio i djelomično priznao grešku, te korisnicima ponudio besplatne bumpere koji su neutralizirali blokadu signala. Iako greška s antenom nikad nije bila službeno priznata, sljedeći model je, iako izgledom isti, došao s potpuno novim rasporedom i dizajnom antene.

youre-holding-it-wrong

Nakon četvorke, iPhone po pitanju dizajna polako počinje zaostajati za tada već osnaženom konkurencijom iz Android tabora, a u nekim segmentima čak i softverski. Još uvijek nije riješeno pitanje personalizacije, a i povezivanje s drugim uređajima je ostalo ograničeno.

Također, korisnici Androida su u međuvremenu uživali u osjetno većim zaslonima, dok je iPhone ostao na mizernih 3,5 inča. Nakon epizode s povećanjem dijagonale zaslona na 4 inča, u Appleu su se odlučili za zaokret. Tako su 2014. godine stigla dva modela, od kojih je jedan donio 4,7, a drugi 5,5-inčni zaslon. Ovo je bio znak da je Apple napokon popustio i počeo slijediti trendove koje su nametnuli drugi, u ovom slučaju Samsung. Iako su već imali dovoljno veliku vojsku kupaca koja bi 3,5 i 4-inčne zaslone kupovala do sudnjeg dana, u Appleu su očito shvatili da postoji jedan dio kupaca koji preferira velike zaslone, ali zbog nepostojanja takvih s iOS-om, bili su osuđeni na kupovinu kod konkurencije, i to mahom kod najvećeg neprijatelja – Samsunga.

apple_iphone6plus_hero_cc003

Ovime su Samsungu i drugima svakako oteli dio kupaca, ali je ubrzo izbila afera oko savijanja, u kuloarima posprdno nazvana bendgate. Zbog ne baš najbolje koncipiranog kućišta, iPhone 6, a posebice Plus verzija, često su se savijali, no ni to nije spriječilo vjernu vojsku kupaca u svom naumu da posjeduju Appleov telefon. Jasno, na greškama se uči i sljedeća generacija je sazdana od Aluminija 7000, kojeg ćete teško savinuti i pomoću škripca.

Kroz ovih deset godina vidjeli smo da je Apple donio mnoge inovativne tehnologije. Ona koju nikako ne smijemo zaboraviti je 3D touch. Senzori ispod zaslona prepoznaju jačinu pritiska i omogućuju operativnom sustavu da ih razlikuje, čime je upravljanje sučeljem i funkcijama dignuto na višu razinu. Zanimljivo je da nijedna kompanija ovo još uvijek nije uspjela kvalitetno prekopirati, iako su ju neki, zahvaljujući curenju informacija, izbacili neposredno prije samog Applea. Razlog ovome je možda i činjenica što je za tako nešto potrebna podrška na razini operativnog sustava, ali iz Googlea još uvijek nema signala da bi se tako nešto moglo dogoditi. Ovdje do izražaja dolazi prednost apsolutne kontrole nad eko sustavom, jer su drugi proizvođači u tom pogledu u startu zakinuti.

force-touch-642x347

Ono čime se iPhone ne može pohvaliti je dizajn. Zadnje tri generacije izgledaju praktički isto i mnogi se slažu da se Apple sada već malo pogubio. No s obzirom na ogromne količine novca zarađene prethodnim generacijama iPhonea, a imajući u vidu i vjernu vojskom kupaca, Apple se to očito može priuštiti i u miru pripremati novi revolucionarni uređaj kojeg će predstaviti najesen ove godine.

Naravno, ovo su naše želje, a koliko su realne, teško je reći. Postoji teza da Apple namjerno usporava razvoj ove inače vrlo dinamične industrijske grane, kako bi profitabilnost bila održiva na dulji period.

apple-campus-2-rendered-640x261

Bilo kako bilo, iPhone je svakako revolucionaran proizvod, koji je iz temelja izmijenio sliku mobilne telefonije, ali i naših života, jer je svojom pojavom pokrenuo mnoge druge industrijske grane i općenito način na koji komuniciramo. U ovih 10 godina, ne samo što je Appleu osigurao mjesto među najvrjednijim kompanijama, već je indirektno uništio i mnoge druge. Nekad neprikosnovena Nokia poklekla je pred izazovima novog vremena koje je donio iPhone, a vidjeli smo da u slično prošli i mnogi drugi, kao npr. BlackBerry.

Od stare garde jedino je Samsung ostao kao ozbiljna konkurencija, dok su ostali, iako još živi, maknuti u prikrajak sa zanemarivim udjelom u tržištu. S druge strane, u zadnjih par godina strahovito su napredovali kineski proizvođači i vjerojatno je samo pitanje vremena kad će netko od njih po tržišnom udjelu prestići Apple. Naravno, drugi proizvođači imaju bezbroj modela, mahom jeftinijih, tako da opći gubitak tržišnog udjela Appleu i nije toliko bitan. iPhone će zato i dalje ostati najprodavaniji model pojedinačno, a Apple kompanija s najvećim profitom u ovoj branši.