Apple Recenzije

Test: iPhone 4



Prvotno smo imali ideju napraviti usporedni test iPhonea 4 i Samsunga Galaxy S, ali  budući da već postoji detaljna recenzija Galaxyja, odlučili smo se da to ne radimo. Ipak,  s obzirom da se radi o dva vrhunska uređaja koja su često predmet raznih rasprava, u nekim dijelovima teksta navest ćemo obređene usporedbe i najvažnije razlike između ova dva modela.
Uvod

Kada je 2007. godine izašao prvi iPhone malo tko je prema njemu ostao ravnodušan. Iako ne baš revolucionaran, iPhone je donio neke novosti poput multitouch tehnologije,  jednostavnost korištenja u odnosu na tadašnje uređaje i možda ono najvažnije – Appleovu karizmu. Naravno, nisu svi bili oduševljeni viđenim i najviše zamjerki išlo je na račun zatvorenosti sustava, raznih  restrikcija vezanih za aplikacije, a ponajviše na nedostatak multitaskinga. Informatički pismeniji dio populacije prigovarao je na ove nedostatke, a oni kojima su ovi termini otprije bili nepoznati nisu imali prigovora i prihvatili su uređaj kao takav. Nedugo zatim počela se stvarati cijela vojska, kako fanboysa, tako i hejtera. O ovim pojavama ne bih želio polemizirati, jer na neki način zadiru u sociološko-psihološku sferu, koja ipak nije u našoj domeni. Mogu samo konstatirati da su mi jednako strani oni koji obožavaju kao i oni koji mrze. Oba su tabora iracionalna i zato idemo pokušati sagledati cijelu stvar realno i objektivno koliko je to moguće.



Za razliku od prethodnih verzija Appleovog telefona, iPhone 4 se može svrstati među najbolje mobitele dostupe na tržištu. U Appleu su ovog puta proizveli uređaj koji je  dostojan konkurent modelima poput HTC Desire-a, Samsunga Galaxy S, Sony Ericssona X 10 itd, S obzirom da je izlaskom iOS-a 4.0 omogućen multitasking, sve je manje razloga za kritiku. Naravno, tu je i popularni Jailbreak, koji je mnoge korisnike riješio frustracija vezanih uz ograničenja.

Od svih konkurenata sada smo u mogućnosti izravno usporediti iPhone 4 i Samsung Galaxy S. Naravno, moglo bi se prigovoriti objektivnosti ovakve usporedbe jer iPhone ima vidljivo manji zaslon. Razlika između 3,5 i 4 inča brojčano možda i ne izgleda prevelika, no  treba imati na umu da je dijagonala zaslona Galaxya  otprilike 1,3 cm duža i razlika je više nego upadljiva, no o tome malo kasnije.

S druge strane, nekima je Galaxy S prevelik, nekima je „taman“, no iz vlastitog korisničkog iskustva mogu reći da je i to stvar navike tako da će vam za dva ili tri dana Galaxy izgledati normalno, nakon čega bi vam se iPhone mogao činiti premalim. Jednostavno stvar percepcije.

Dizajn i konstrukcija

Dobar dizajn oduvijek je bio jedan od ključnih faktora za uspješnu prođu Appleovih proizvoda na tržištu. Prve tri generacije iPhonea imale su skoro isti oblik kućišta, a vidjeli smo i da je takav dizajn utjecao i na druge proizvođače. Sam Samsung Galaxy S je zapravo neka vrsta kopije dizajna iPhonea, jer iako veći, neodoljivo podsjeća na iPhone/3G/3GS. Apple je s iPhoneom 4 zapečatio stari, već prožvakani dizajn i okrenuo novu ploču. Novi iPhone 4 je radikalno izmijenjen i sastoji se od središnjeg metalnog dijela te zaslona s prednje strane i neke vrste staklo-plastike na poleđini. Vidljivo je da se pazilo na svaki pojedini detalj, a opća kvaliteta izrade je na najvišem nivou. iPhone 4 zapravo izgleda kao fina staklena skulptura, ili možda replika crnog monolita iz filmskog serijala „Odiseja u svemiru“. No dobro, to je moje osobno viđenje, drugi će u njemu možda vidjeti keramičku pločicu, a treći podmetač za čaše. Ono oko čega bi se svi trebali složiti jest činjenica da uređaj, neovisno o konstrukciji, izgleda krhko, pa sama pomisao da bi mogao pasti na pod izaziva trnce i povećava puls.







Ako držanje uređaja u ruci svrstamo u kategoriju ergonomije, iPhone u tom slučaju gubi bitku s Galaxyjem. Oštri rubovi u kombinaciji s metalom nisu toliko ugodni za držanje, no tu je uvijek vaš stari saveznik – moć navike.

iPhone 4, kao i prethodnici, ima home tipku, a na lijevom boku tipke za glasnoću. Odmah do nje nalazi se prekidač za isključivanje svih zvukova. Na vrhu je 3.5 mm audio utor i tipka za uključivanje. Potrebno je napomenuti da se radi o metalnim dijelovima koji djeluju vrlo izdržljivo.

Na desnom boku su vratašca za SIM karticu za čije je otvaranje potrebna metalna spajalica ili neki profinjeni alat. Moram priznati da me ova radnja prilično iznervirala.  Nadalje, sama činjenica da je iPhone 4 jedini mobitel koji zahtijeva posebnu dimenziju SIM kartice, dođe kao volej u mozak. Jedini suvisli zaključak bi bio da Apple ovim namjerno korisnicima otežava eventualni prijelaz na drugi uređaj. Jedno i drugo zapravo vrijeđaju inteligenciju korisnika.

Da ne bi bilo zabune, radi se o Micro SIM kartici, koju u T-mobileu, iz samo njima znanih razloga, nazivaju Mini SIM, što je pogrešno.



S druge strane, Samsung Galaxy S, možda zbog manje mase, ne ostavlja dojam da će se raspasti prilikom pada na pod, ali u usporedbi s iPhoneom djeluje plastično i jeftino.

Već navedena sličnost s prijašnjim generacijama iPhonea ide toliko daleko da je Samsung izostavio čak i uobičajene hardverske tipke menu i back te ih preoblikovao u softverske, dok je jedina fizička tipka s prednje strane ostala home button.

Oba su uređaja magnet za otiske prstiju, tako da će perfekcionisti imati dodatnu zanimaciju – učestalo glancanje.


Zaslon

Appleov „Retina“ zaslon ima rezoluciju 640 x 940 točaka i predstavlja sam vrh ponude u tom segmentu. Uzevši u obzir dimenzije zaslona, gustoća točaka iznosi 326 ppi (pixels per inch), dok kod Galaxyja S ona iznosi 233 ppi, što je otprilike za trećinu manje. Ove brojke „na papiru“ zaista djeluju impresivno, međutim teško je povjerovati da će u stvarnosti bilo tko primijetiti razliku. Nadalje, Samsungov Super AMOLED zaslon (480x800 točaka) po definiciji koristi napredniju tehnologiju od iPhoneovog TFT-LCD zaslona, kojeg zapravo proizvodi LG. Također, Super AMOLED (također po definciji) prikazuje bolji kontrast. U zatvorenom prostoru, pod oblacima i pod suncem osobno ne vidim razliku u gustoći točaka, kao ni u kontrastu. Uz najbolju volju i poduže buljenje u zaslone nisam uspio uočiti razliku, niti u kvaliteti prikaza, niti u čitljivosti sadržaja. Ostavljam mogućnost da će Superman ili neki snajperist u ovoj disciplini imati više uspjeha. Ono što Samsungu svakako ide u prilog jest veličina. Svatko razuman će se složiti da je rad s većim zaslonom ugodniji i ležerniji, što se posebice prijmećuje prilikom  pregleda video sadržaja.



iOS (4.2) vs. Android (2.2)

Službena nadogradnja na Android 2.2 za Samsung Galaxy S još nije dostupna, zapravo bila je jedno vrijeme online pa je povučena radi određenih bugova i svaki čas se očekuje da ponovo bude puštena. Bilo kako bilo, mi imamo primjerak koji je ipak nadograđen na Froyo, a iPhone 4 smo upravo nadograili na iOS 4.2. Napominjem da Samsung nije rootan, niti je iPhone jailbreakan i to ćemo ostaviti za  neku drugu temu.

Ne bih volio previše ulaziti u filozofiju i polemiku oko toga što je bolje, zatvoreni eko sustav, kao što je iPhone/iOS ili „otvoreni“ Android, kao open source. „Otvoreni“ sam namjerno stavio pod navodnike jer je ta otvorenost više nego upitna. Sam kod Android OS-a je dostupan svima i po definiciji on jest open-source. Međutim, kako ne živimo u idealnom svijetu, open source postaje relativan pojam, jer je Google kao proizvođač Androida postavio svoja pravila, a time i određene restrikcije. Drugi problem Androida i open-source-a je fragmentiranost, što posebice dolazi do izražaja kod nadogradnje firmwarea za svaki pojedini model, a i kod (ne)dostupnosti aplikacija. Tu se sad vraćamo na naš Galaxy S koji iz tih razloga još nije dobio službenu nadogradnju na Froyo, iako ga je Google učinio dostupnim još ljetos.

S druge strane iPhone, iz razumljivih razloga, takvih problema nema.

Same performanse iOS-a, što podrazumijeva brzinu otvaranja aplikacija, kretanje kroz izbornike, reprodukciju videa i sl. na zavidnom su nivou. Čak ni uz 10-ak aplikacija aktivnih u pozadini nisam primijetio zastajkivanje ni usporenost. Doduše, aplikacije koje prilikom otvaranja vuku sadržaj s interneta ipak trebaju koju sekundicu da prikažu potrebne podatke, što ovisi o brzini internetske veze.





Sučelje

Android, kao platforma u ovoj je kategoriji ima određene prednosti, a na Galaxyju Samsungova TouchViz nadogradnja još više doprinosi ugođaju korištenja. Moguće je dodavati proizvoljan broj početnih zaslona i na njih postavljati prečice aplikacija, widgete, bookmarke i foldere za aplikacije. iPhone također ima mogućnost raspoređivanja aplikacija po zaslonu, međutim s puno manje slobode nego što je to slučaj na Androidu. Naravno, Jailbreak će vas vjerojatno riješiti ovih frustracija. Potrebno je napomenuti da ikone na zaslonu iPhonea ne predstavljaju prečice, već same aplikacije, što je zapravo jednostavnije rješenje, a moguće ih je organizirazi u foldere. No tu postoji mali problem. Mnogi su korisnici primijetili da nakon što su izgubili sate organizirajući svoje aplikacije u foldere, oni nakon nekog vremena znaju jednostavno nestati. Nadalje, prednost Androida se očituje i u raznim 3rd party rješenjima korisničkog sučelja koja omogućuju dodatno improviziranje i prilagođavanje.



iOS i Android prilično se razlikuju u načinu korištenja izbornika. Android u svakoj aplikaciji uvijek nudi otvaranje izbornika s dodatnim mogućnostima, jednostavnim pronalaženjem postavki i sl. Kod iOS-a je za većinu aplikacija potrebno otići u opće postavke i tamo pronaći aplikaciju koju želite podešavati, što je samo po sebi komplikacija. Iako se na ovo nije problem naviknuti, smatram to lošijim konceptom. Kod Androida je zgodno što postoji back tipka koja se nalazi na donjem dijelu uređaja i uvijek dostupna palcu. S druge strane, iOS ne nudi posebnu back tipku, već svaka aplikacija ima virtualnu tipku za povratak na prethodnu radnju, koja se nalazi na vrhu zaslona. U odnosu na Android ovo je rješenje manje praktično i zahtijeva dodatno privikavanje. Nadalje, u nedostatku klasičnog izbornika s opcijama, iOS u nekim aplikacijama, na dnu zaslona, nudi razne simbole za koje će trebati vremena da se naviknete na njihovo značenje i funkciju. Budući da ne volim rebuse, preferiram način na koji je to riješeno u Androidu.



Što se tiče dodatnih (3rd party) aplikacija iPhone je u relativnoj prednosti jer App Store sada broji preko 300.000 naslova, a korisnici iz Hrvatske ih mogu nesmetano kupovati.



S druge strane, Android market sadrži oko 100.000 naslova, ali bez mogućnosti kupovine za korisnike iz Hrvatske. Pozitivna strana je što je u Android Marketu puno više besplatnih aplikacija nego što je to slučaj u App Storeu. Naš osvrt na općenitu usporedbu App Storea i Android Marketa možete pročitati ovdje.

Multitasking

iPhone 4 donosi punokrvni i, da tako to kažem, razumni multitasking za 3rd party aplikacije. Dvostrukim pritiskom na glavnu, odnosno jedinu fizičku tipku otvori se task manager u kojem su vidljive sve aktivne aplikacije koje se vrlo jednostavno mogu odabrati ili isključiti, ovisno o želji korisnika. Ova je koncepcija po našem subjektivnom  mišljenju ukupno bolja nego što je to slučaj s najnovijim Androidom 2.2.

Naime, 99% Android apliakcija nema mogućnost isključivanja jer operativni sustav po definiciji sam vrši managment, tj. kada mu ponestane memorije, sustav ih sam isključuje. Android 2.2  (Froyo) ovdje ide još dalje, jer čak ni Task managerima u pravilu ne dozvoljava da isključuju aplikacije po želji korisnika. Neovisno o tome što Android sam odlučuje koliko mu je preostale memorije dovoljno, nameće se pitanje suvisle svrhe ovakve restrikcije. Naravno, restrikcija se odnosi na 3rd party Task managere, jer se u postavkama telefona aplikacija ipak može isključiti pomoću force stop funkcije, do koje se dolazi kroz prilično zamršen labirint izbornika. (Menu-> settings-> aplications-> manage aplications-> pronaći aplikaciju na listi-> force stop), što nije nimalo zgodno.

Internet, e-mail, društvene mreže, Push obavijesti ...



Dakle, obje platforme su zamišljene tako da imaju konstantnu vezu s internetom. Većina samih aplikacija je i izrađena tako da s interneta „vuče“ nove sadržaje, a tu je i pregršt novih cloud servisa te servisa za sinkronizaciju, e-mail, instant messaging klijenti te neizostavne društvene mreže.

E-mail klijent na iPhoenu odlično je dizajniran, a moguće je koristiti više pretinaca istovremeno. Ono što je novo jest mogućnost korištenja zajedničkog inbox-a za sve pretince elektroničke pošte. Ova funkcionalnost je inače na BlackBerry uređajima poznata od prije nekoliko godina, a Apple je, vidjeli smo, poznat po „izmišljanju tople vode“. Naravno, odličan marketing prodaje sve. Još jedan primjer „izmišljanja tople vode“ su i Push obavijesti. Kada su uvedene, prezentirane su korsinicima kao revolucija, a vojska korisnika se oduševila činjenicom da će sada moći primati e-mail i instant poruke, primejrice, dok je uređaj u mirovanju. Podsjetimo da je ova mogućnost na drugim mobitelima bila dostupna još u doba kada su poneki današnji iPhone korisnici još imali mliječne zube.



No dobro, Push obavijesti su tu i zaista su korisne. Međutim, u slučaju elektroničke pošte, one po definiciji i nisu Push, jer postavke omogućuju primanje e-mail poruka, u najboljem slučaju, svakih 15 minuta. Ovdje bi prikladniji termin možda bio „Ping“. 3rd party aplikacije, kao npr. Twitter, BeeJive i sl. također koriste Push obavijesti, međutim, nisam uspio shvatiti po kojem uzorku, odnosono pravilu to rade. Jednom obavijest dođe odmah, drugi put nakon 10-ak minuta, a nekada uopće ne dođe.

Kod Samsunga, odnosno Androida, situacija je potpuno drukčija. E-mailovi (Gmail) stižu trenutno (pravi Push), kao i instant poruke Google Talk-a.



Safari je standardni Appleov web preglednik koji sasvim dobro radi i zadovoljava većinu zahtijeva prosječnog korisnika. Inače, već neko vrijeme dostupni su i 3rd party preglednici poput Opere. Safari radi izrazito brzo i omogućuje pinch zooming. S obzirom na politiku tvrke i čvrstu ruku Stevea Jobsa, Flash na iPhoneu možemo slobodno zaboraviti. Ipak, nedavno je izašao Skyfire preglednik za iPhone koji ipak omogućuje prikaz Flash sadržaja na način da Flash sadržaj„prevodi“ u HTML5, tehnologiju koja je na iOS-u dopuštena. Nedugo nakon što je bio pušten u AppStore naglo je povučen od strane proizvođača zbog određenih bugova, pa se nadamo da će se uskoro ponovo pojaviti.

Galerija objedinjuje fotografije i video zapise te je vrlo jednostavna za korištenje. Fotografije se, uz klasičan prikaz, mogu vidjeti i u odjeljku „Places“ kao oznake na mapi pokazujući lokaciju gdje su snimljene. To ne moraju nužno biti fotografije snimljene samim iPhoneom, već sve koje sadrže geotagging informaciju u sebi. Ipak, za samu organizaciju albuma uređaj je potrebno spojiti s računalom.



iPhone, za razliku od Galaxyja, ne donosi kompletan mobilni ured s mogućnostima za pregled i uređivanje dokumenata. Doduše svaki dokument koji pristigne e-mailom moguće je pregledati u samom e-mail klijentu, ali za uređivanje istih potrebno je zaviriti u AppStore. Možete kupiti neku skupu aplikaciju od npr. 10$ ili pronaći besplatnu, kao što je  Documents 2, koja omogućuje i sinkronizaciju s Google Docs servisom, što zna biti izuzetno korisno.

iPod

...je u stvari aplikacija za reprodukciju glazbe. Za razliku od prethodnih modela iPhonea, ovdje je moguće kreirati playliste izravno na uređaju, a kontrole playera dostupne su na  multitasking aktivnoj traci koja se poziva dvostrukim pritiskom na home tipku. Čak i kada je zaslon uređaja zaključan, kontrole iPod-a se aktiviraju istim načinom, no ovoga se puta nalaze na gornjoj polovici zaslona.


Kamera

iPhone 4 i Samsung Galaxy S opremljeni su 5 megapikselnim kamerama, što smatramo sasvim dovoljnim za kvalitetnu fotografiju. Za razliku od Samsunga, iPhone donosi i LED bljeskalicu, što možda nije presudan detalj, ali je svakako prednost.

iOS od verzije 4.1 donosi tzv. HDR (High Dynamic Range) tehnologiju snimanja fotografija. Ova tehnologija omogućuje jasnije i općenito kvalitetnije fotografiranje u uvjetima lošije osvijetljenosti i općenito kvalitetniji prikaz detalja. Naime, prilikom okidanja uređaj snimi 3 fotografije. Jednu s jače osvijetljenim detaljima, jednu sa srednje osvijetljenim i jednu sa sjenama. Potom ih sjedini u jednu fotografiju na način da od svake izdvoji ono najbolje. Dakle, HDR tehnologija omogućuje uvid u veći broj detalja na slici. Slijedi niz primjera.  S lijeve strane su slike bez, a s desne sa HDR-om.







Kada su mogućnosti i opcije posrijedi Samsung je tu u prednosti. Naime, iPhone ima mogućnost snimanja isključivo 5 mpx fotografija, dok je kod Samsnuga moguće birati veličinu. Nadalje, Samsungova kamera nudi kud i kamo više opcija, primjerice  samo-okidanje i namještanja kontrasta.

Fotografije s iPhonea zauzimaju između 2 i 3 MB, dok Samsungove fotografije iste rezolucije zauzimaju oko 1,5 MB.

Video kamera

Očekivano, iPhone nudi samo HD rezoluciju 1280x480 (720p) snimanja videa pri 30 fps. Nasuprot ovome, Samsung omogućuje snimanje u rezolucijama 1280x720 (HD 720p), 720x480 (480p), 640x480 (VGA), 320x240 (QVGA) i 176x144 (QCIF). Napominjem da jedna minuta videa u rezoluciji 720p zauzima oko 100 MB prostora. Ipak, iPhone, za razliku Galaxyja S, nudi ručno podešavanje fokusa. Dodirom prsta po zaslonu odabirete dio koji za vrijeme snimanja želite fokusirati. Galaxy S za video snimanje koristi fiksni fokus. Slijedi primjer HD (rezolucija 720p) video isječka snimljen iPhoneom 4.



Povezivost

Svi uobičajeni načini spajanja i komunikacije su podržani GSM, EDGE, UMTS, HSDPA, WiFi, Bluetooth (samo audio) i USB. Naravno, glavna zamjerka ide na račun nemogućnosti razmjene sadržaja putem Bluetootha.

Druga zamjerka, no ne i manje bitna, odnosi se na funkcionalnost WiFi povezivosti, odnosno na kombinaciju rada WiFi i GPRS/EDGE/3G mreže. Naime, ako su WiFi i podatkovna veza (cellular data) uključeni iPhone će se služiti WiFi vezom samo kada je zaslon uređaja aktivan, odnosno kada npr. surfate. Kada iPhone prijeđe u stand-by, tj. kad mu se zaslon zacrni, prebacit će se na GPRS/EDGE/3G podatkovni promet. Na WiFi će se prebaciti tek kada ponovo otključate zaslon. Adekvatan komentar za ovakve stvari ne postoji u rječniku pristojnog čovjeka. Apple ovo objašnjava štednjom baterije, međutim i to objašnjenje vrijeđa inteligenciju. Neovisno o tome što je ta logika sama po sebi upitna, potrošnja baterije je relativna i ovisi o nizu drugih faktora, mogli su barem korisniku ostaviti mogućnost da sam izabere kako i kada će WiFi spajati, odnosno odspajati. Ako želite da se iPhone stalno spaja na WiFi, podatkovnu vezu mobilne mreže morat ćete isključiti ručno. I sad, sve ovo još i ne bi bilo toliko tragično da ne postoji jedan bug. Primjerice, ako ste doma, uređaj je spojen na internet preko WiFi-a, aktivan je e-mail i IM klijent. Izlazite van, ručno gasite WIFi vezu i uključujete EDGE/3G podatkovnu vezu očekujući da će se prebacivanje proći bezbolno. Nažalost, aplikacije koje su bile aktivne ne prepoznaju novu mogućnost spajanja, pa ih je potrebno isključiti i ponovo uključiti.

Samsnug Galaxy S omogućuje korištenje WiFi-a konstantno, neovisno o stanju u kojem se uređaj nalazi. Drugi primjer su Symbian Nokije, koje omogućuju najširu slobodu u odabiru veze, pa je tako moguće kombinirati i dvije veze istovremeno.

Spajanje na računalo putem USB-a je jednostavno, a korištenje iTunesa zaista je izvrsno iskustvo. Rijetki su uređaji koji nude ovako jednostavno i funkcionalno sučelje. Samsung, primjerice, zahtijeva instalaciju aplikacije Samsung Kies, čija je instalacijska datoteka teška oko 150 MB, a samo spajanje na računalo, pogotovo ako koristite Windows 7, spada u domenu avanture. Pomoću iTunesa sinkronizira se sav sadržaj koji držite na uređaju, radi se backup aplikacija, kontakata, poruka itd, a služi i za nadogradnju softvera. Neovisno o iTunesu iPhone 4 (iOS 4.2) dozvoljava i ograničeni USB file transfer. Dakle, prilikom spajanja na računalo moguće je vidjeti uređaj kao poseban disk drive te s njega na računalo skinuti fotografije i video zapise, ali ne i glazbu. Obrnuti postupak nije moguć i za sav sadržaj koji želite ubaciti na uređaj morate pokrenuti iTunes.
Baterija

iPhone 4 sadrži bateriju kapaciteta 1420 mAh, što mu omogućuje relativno dobru autonomiju. Apple je deklarirao da bi „na čekanju“ trebala izdražti 300 sati, a vrijeme video reprodukcije trebalo bi doseći i 10 sati. Prilikom našeg vrlo intezivnog korištenja uređaja, s uključenom internet vezom (WiFi/3G) baterija je izdržala skoro cijela dva dana, što je izuzetan rezultat. S druge strane, Samsung Galaxy S ipak nudi nešto manju autonomiju.
Zaključak

Za razliku od prethodnika, iPhone 4 se zaista može svrstati u vrhunske uređaje, kako po specifikacijama, tako i po performansama. Unatoč činjenici da se većina iPhone korisnika ne zamara previše tehnološkim pojmovima te da nisu vični istraživanju, ne mogu se složiti sa paušalnim ocjenama da je Android u pravilu za geekove, a iPhone za plavuše. Pobogu, pa radi se o mobitelima, a ne o doktoratima. iPhone može biti itekako zanimljiv uređaj, a kada u ovu priču dodamo Jailbreak, stvari ipak postaju malo zanimljivije i kompleksnije, da ne kažem geekovskije.

Također, iPhone će naći put i do poslovnih korisnika, iako je pojam „poslovnog“ vrlo rastezljiv. Mogućnost korištenja e-maila, kalendara i office aplikacija nije upitna, a App Store nudi zaista širok spektar specijaliziranog softvera. Nedostatak fizičke tipkovnice svakako je hendikep, no i ova virtualna može poslužiti svrsi.

Izgubljeni prototip koji je procurio dok je iPhone 4 još bio u fazi razvoja otkrio je većinu detalja vezanih uz uređaj, ali to nimalo nije utjecalo na „wow“ efekt i čekanje u redovima prije početka prodaje. Nadalje, „antennagate“, odnosno problem s prijemom signala koji su prijavljivali prvi korisnici također nije imao većeg utjecaja na prodajne rezultate. U dva tjedna druženja s iPhoneom 4 nisam uspio primijetiti da gubi signal u bilo kojim uvjetima, vjerojatno zbog odlične pokrivenosti GSM/UMTS signalom.

Neovisno o tome kakvo je vaše osobno mišljenje o iPhoneu, Appleu i Stveu Jobsu, budite sigurni da će njegovi prodajni rezultati, iz ovih ili onih razloga, višestruko nadmašiti sve ostale. E sad, ta prevelika popularnost nekim korisnicima i neće biti najmilija, pa će se zbog toga radije odlučiti na Galaxy S ili možda nešto treće. Među glavnim konkurentima često se spominje i HTC Desire koji se sada već može nabaviti po znatno nižim cijenama. Kada su multimedijalne mogućnosti posrijedi, mogući izbor je i Nokia N8, koju smo nedavno recenzirali.

Kao što vjerojatno već znate iPhone je u Hrvatskoj, u ovim trenutcima, u ponudi isključivo kod T-mobilea, ali se u međuvremenu politika Applea promijenila i odlučili su  da više neće davati ekskluzivu bilo kojem operateru. Tako je nedavno iz Vipneta  objavljeno da će se uskoro pojaviti i u njihovoj ponudi, ali nažalost, nikakve preciznije informacije još nisu dostupne..