Android Nove tehnologije Top teme VR

Virtualna stvarnost - sljedeća velika stvar?

Virtualna stvarrnost

Da su pametni telefoni u zadnjih desetak godina potpuno izmijenili našu svakodnevicu, jasno je samo po sebi, a zahvaljujući ubrzanom razvoju tehnologije, postali su dostupni praktički svima. Kad je većina ljudi ovo osvijestila, počelo se postavljati pitanje što je sljedeće. Što je sljedeći The Next Big Thing?

Kad je Steve Jobs 2010 predstavio prvi iPad, svi smo pomislili da je to to. Sljedeća velika stvar u svijetu mobilnih uređaja. Tableti su nakon toga postali toliko popularni, da su u jednom trenutku nadmašili i prodaju klasičnih računala. No, slavlje je kratko trajalo jer se tržište brzo zasitilo, a dinamika obnove uređaja kod prosječnog korisnika je daleko manja nego što je to slučaj sa smartfonima. Prodaja je u zadnje dvije godina toliko pala, da je predstavljanje novih modela postala prava rijetkost. Naravno, ne možemo reći da su tableti mrtvi, posebice zbog mnogih hibridnih uređaja, čiji udio na tržištu zapravo raste, ali definitivno nisu «sljedeća velika stvar».

Nakon tableta pojavili su se pametni satovi, za koje smo u startu znali da im se ovaj epitet ne može pridodati. Satovi i općenito wearable uređaji su tu prvenstveno kao dodaci smartfonima, tako da ni oni ne predstavljaju nikakvu revoluciju.

Samsung-Gear-VR

Ono što bismo definitivno mogli okarakterizirati kao sljedeću veliku stvar je Virtualna stvarnost, ilitiga VR (eng. Virtual Reality). Ova tehnologija poznata je otprije, naravno, slično kao što su mobiteli bili prije Nokije, ili smartfoni prije iPhonea, ali upravo sada postaje dostupna širokim narodnim masama. Oculus, kao pionir VR uređaja dostupnih širem krugu kupaca, na tržištu se već pozicionirao, no sada se događa ono što bismo mogli nazvati svojevrsnom revolucijom ili kvantnim skokom.

Najjeftiniji vid doživljaja virtualne stvarnosti je Googleov Cardboard u kombinaciji s Android smartfonom. On sada predstavlja prozor u svijet virtualne stvarnosti, no daleko je od iskustva koje nude bolji i skuplji uređaji. Virtualna stvarnost je nešto što bi po definiciji trebalo ostaviti jak dojam na korisnika, a Google Cardboard nudi samo djelić toga.

Puno bolje iskustvo nudi Samsung Gear VR, koncept sličan Cardboardu, ali kud i kamo bolji u svakom pogledu. Izrađen je od kvalitetnijih materijala, anatomski oblikovan i nudi šire vidno polje. Njegov trenutni nedostatak je mali broj podržanih i mahom skupih Samsungovih smartfona, no i to će se vremenom promijeniti. Slične uređaje na netom završenom MWC-u u Barceloni predstavili su još neki proizvođači, među kojima su LG i Alcatel.

Sljedećih nekoliko mjeseci će biti posebno zanimljivo, jer će se u prodaji pojaviti PlayStation VR, kao i HTC Vive. Ovog potonjeg, odnosno njegovu razvojnu verziju već smo isprobali, i ako je suditi po njoj, finalni proizvod bi mogao biti vrlo zanimljiv i nuditi još bolje iskustvo. Mana ovog koncepta je što uređaj mora biti povezan s računalom čiji hardver koristi, a i sam po sebi je prilično skup (800 eura). Kad ovome pribrojite i cijenu vašeg računala, koje mora zadovoljavati neki hardverski minimum, ukupna cijena se vrtoglavo penje.

Google_tango_tablet

U obzir sada treba uzeti činjenica da ni Samsung neće stati na ovome. Gear VR će u nekoj od sljedećih verzija zasigurno biti unaprijeđen, jer prostora za poboljšanja ima. Od šireg kuta vidljivosti sadržaja, pa sve do 4K zaslona na smartfonima, koji jedino zbog ovoga imaju nekog smisla. Naime, zbog povećala koje Gear VR koristi, QHD rezolucija je u ovom trenutku minimum.

Isto tako, uskoro možemo očekivati i slične proizvode drugih proizvođača, od kojih će svatko gurati svoj koncept. Za sada ne možemo nagađati hoće li se Samsung odreći Oculusa, čiji softver trenutno koristi, ili će krenuti vlastitim putem, a ono što možemo pretpostaviti je da Google definitivno neće stati na Cardboardu.

Naime, poznato je da je Google nedavno pokrenuo «Project Tango», platformu koja bi mobilnim uređajima trebala omogućiti lakše i jednostavnije snalaženje u prostoru, uz upotrebu širokog spektra senzora. Projekt Tango oslanja se na 3D mapiranje prostora i za zadaću ima poboljšati navigaciju, proširenu stvarnost i prepoznavanje ambijenta, no ako je suditi prema informacijama kojima raspolažu Financial Times i još neki mediji, projekt Tango sadržava i osnovu za razvoj Googleove platforme za virtualnu stvarnost.

Ukoliko se ove glasine pokažu točnima, i od Googlea uskoro možemo očekivati svojevrsnu revoluciju u ovom pogledu, odnosno kvantni skok s Cardboarda na nešto puno bolje. Neki analitičari već nagađaju da bi sljedeća verzija Androida, koja će najavu doživjeti na svibanjskom I/O eventu, mogla imati integriranu podršku za VR i to na razini operativnog sustava. Tko zna, može je za ovo još rano, i ako se to ne dogodi sada, možda će u sljedećoj verziji.

Nadalje, Google bi općem iskustvu virtualne stvarnosti mogao doprinijeti dodavanjem dodatnih senzora na uređaje. Naime, mobilni VR, koncept kakvog i Google navodno gura, trenutno ima taj problem što mobilni uređaji koriste žiroskop i kompas, senzore koji nisu pretjerano precizni i ne mogu utvrditi poziciju korisnika u prostoru, što Oculusov Rift i HTC Vive mogu. Ovi uređaji koriste vanjske kamere i lasere, koji mjere udaljenost od zidova i na taj način utvrđuju gdje se točno korisnik nalazi, što izravno utječe na ukupno iskustvo.
Za njih to očito nije problem, ali ih ne možete koristiti izvan prostorije u kojoj vam se nalazi računalo i sva oprema.

tangovr

Tu sada navodno nastupa Google sa svojim Tango projektom, koji mobilnom VR uređaju omogućuje pozicioniranje u prostoru putem posebnih senzora, tako da može mjeriti udaljenost od drugih predmeta koji se nalaze oko njega, a bez vanjskih kamera, kao što je to sada slučaj na «fiksnim» VR uređajima.

Za vjerovati je da Google neće razvijati posebnu VR platformu, već da će znati iskoristiti ogroman tržišni udio Androida i njegove popularnosti, što predstavlja dobar temelj. Upravo zbog toga možemo pretpostaviti da će se i Google kladiti na mobilni VR, a da će projekt Tango uspjeti implementirati senzore i potreban softver u mobilne uređaje.

Kako god da se ova priča završila, činjenica je da mnoge velike kompanije dosta ulažu u Virtualnu stvarnost, odnosno njenu dostupnost širem krugu kupaca. Procesori smartfona su sada dovoljno moćni da mogu pokretati ovako zahtjevne aplikacije, i što je još važnije 3D igre, koje predstavljaju velik potencijal.

Čija će vizija na kraju prevladati, za sada je teško reći, no to nije toliko ni bitno. Vjerojatno će jedno vrijeme paralelno postojati nekoliko različitih koncepcija, a ako u ovu jednadžbu ubrojimo IoT i nadolazeće 5G mreže, pred nama su zanimljiva vremena.