Operateri Biznis

Američki operateri odgađaju lansiranje 5G mreža u C spektru zbog problema koje uzrokuju zračnom prometu



U SAD već neko vrijeme traje žestoka polemika oko uvođenja novog spektra 5G mreža od strane tamošnjih operatera, koji se navodno kosi s frekvencijama koje se koriste u avijaciji. Štoviše, posljednjih je tjedana određen broj letova otkazan, budući da su aviokompanije primijetile smetnje u radu zrakoplovnih instrumenata, a nakon što su dva najveća operatera Verizon i AT&T u rad pustili svoje mreže na novom spektru.

Naime, riječ je o C-Bandu 5G standarda koji radi na frekvencijskom spektru između 2,4 i 5 GHz. Problem nastaje zbog činjenice što u istom spektru rade i sustavi navigacije i komunikacije u zračnom prometu pa u područjima blizu aerodroma dolazi do interferencija s baznim stanicama.

Aviokompanije zato traže da operateri u blizini aerodroma ne pružaju usluge putem 5G mreže, dok ovi s druge strane baš ta područja vide kao najprometnija, što je i logično s obzirom na koncentraciju korisnika. Također, američki operateri su u kupovinu licenci i opremanje postrojenja uložili preko 80 milijardi dolara i već su dva puta odgađali lansiranje usluga na novom spektru upravo zbog ove situacije.

No, ono što u ovoj priči sporno je činjenica da se ovakvi problemi nisu pojavili ni u Europi ni u Aziji, gdje su C-Band spektri uspješno implementirani i ne predstavljaju smetnju zračnom prometu. Neki izvori navode da su američki operateri neočekivano podigli snagu signala dva puta više nego što je to slučaj npr. u Francuskoj ili Kini, dok drugi spominju korištenje graničnih valnih dužina koje su navodno preblizu onima koji su upotrebi u avijaciji.

Bilo kako bilo, u SAD očito predstoji oštra borba između teleoperatera i aviokompanija, a tko će na kraju morati popustiti, vidjet ćemo uskoro.