MeanIT L1 i L10 električni romobili [Osvrt]



Električna vozila sve su popularnija, a dok je lijepih dana i dok nema Nevere, testirao sam električne romobile. Ovo nipošto ne mogu nazvati recenzijom jer imam skromno znanje o kontrolerima, matičnim pločama, štangicama stabilizatora, 17 vrsta guma i sličnom (za to imate i dosta stručnije ljude od mene), ali ako i spadate u kategoriju kupaca kojoj su takvi podatci bitni, šanse su da ovi romobili nisu niti za vas jer spadaju u cijenovno vrlo pristupačne romobile.

Na test su nam došla dva MeanIT romobila,od kojih je jedan nešto veći i namijenjen odraslima, a drugi čak atraktivniji, namijenjen onima s manjom kilažom. Teoretski, oba romobila će na ravnici bez problema izdržati i stokilaše, ali ukoliko vaša vaga pokazuje bliže 100, a ne 50, onda je za vas veći romobil.

Tako ćemo ih podijeliti na “dječji”, odnosno onaj namijenjen osobama teškim bliže 50 kg, a koji je primamljiv vjerojatno mamama i tatama čija su djeca zaželjela baš ovakvu jednu igračku, a da ih pritom neće baciti u kredit, jer košta otprilike koliko i bicikl.

Veći romobil je 350W i odoka 3200 kn, plus minus ovisno o akciji na kojoj ga kupite, a ovaj manji je oko 2000 kn i 250W.



E sad, ako ste prosječne građe ko ja, niti metar 90 i niti 100 kg, onda vam definitivno treba nešto malo jače. Manji romobil je imao problema s mojom kilažom pri bilo kakvoj uzbrdici, tako da sam se morao poslužiti vlastitom snagom, no susjedov sin je sa svojih 40-ak kg bez problema postigao i 25 na sat po vrlo pristojnoj uzbrdici.

No, baš kao što ni svaki auto od 200 konja ne ide jednako dobro, tako niti svaki romobil od 350W ne ide - jednako dobro. Neki idu bolje, neki lošije, neki idu duže, neki kraće. Najlakše je povući paralelu s automobilima jer to otprilike razumije većina vas. Kad 5 odraslih osoba sjedne u auto, znate da će slabije vući.

Slično je i s romobilima, pa tako ovaj za jedan manji gradski romobil ima relativno velike kotače od 10” i to one koje nemaju zračnicu, tako da ćete ih dosta teško probušiti ili potrgati. Nisam baš siguran koji točno izraz trebam koristiti u ovom slučaju.



Svaka vrsta kotača ima svoje prednosti, ovakvi bez zračnice imaju lošiju amortizaciju od onih sa zračnicama, ali su s druge strane bolji, eto zato što ih nećete probušiti, a isto tako ih je i puno lakše zamijeniti ako to baš trebate i tu sad možemo pričati o prednostima i nedostatcima jednih i drugih.

Oba romobila imaju štop svjetlo sa stražnje strane i naprijed LED svijetlo koje nije baš pretjerano jako, ali dovoljno je dobro i za noćni đir, tako da vas vide oni kojima dolazite u susret. A ako se baš pronađete u vrlo mračnoj ulici ili na mračnom putiću bez rasvjete, dovoljno će ga osvjetliti da ne morate imati još dodatnu svjetiljku ili uključenu bljeskalicu na vašem smartfonu. Otprilike su LED-ice ugrađene u romobile malčice snažnije nego bljeskalica smartfona.

Na kormanu je s desne strane papučica gasa, zapravo niti je papučica, niti je gasa jer ovo je struja, ali kad ju stisnete romobil će se početi kretati. Doduše, preporučeno se potrebno odgurnuti pri samom startu iako imaju snage i da vas pokrenu bez toga.



Motor je na većem smješten na prednji kotač, a na manjem na stražnji. Na većem se ručica kočnice nalazi kao na biciklu, a na stražnjem kao na klasičnom romobilu nogom pritišćete stražnji blatobran. Na manjem ujedno imate i mogućnost kočenja motorom, čime ga teoretski istovremeno i punite kočenjem.

Prilikom snažnijeg kočenja valja prenijeti i vlastitu težinu na stražnju stranu romobila u oba slučaja da vas inercija ne bi odnijela na traumu. Nisam veliki ekspert za romobile, ali mogu samo reći da oba pristojno koče i sa 25 na sat se zaustavljaju u svega par metara. Koliko točno, nisam iskreno mjerio, ali isprobao sam i dosta lošije romobile od ovih tako da pretpostavljam da su oba vrlo dobra.

Nego, vratiimo se mi malo na vožnju romobilom i za koga je to. Pa moja želja je zapravo bila držati romobil u gepeku automobila i onda kad se parkiram negdje predaleko od destinacije, a idem na neko snimanje s punim ruksakom opreme, npr. stativima i svim ostalim, da ga jednostavno izvadim i odvezem se na destinaciju.



Prtljažnik moje Opel Insignije je relativno velik, ali morate znati da je romobil dug 1,2m kad je sklopljen, tako neće nužno olako stati u svaki prtljažnik. Šanse su da hoće, ali će ga istovremeno i osjetno popuniti.

No kad bih romobil recimo na taj način iskoristio, uvijek je problem gdje ga parkirati, odnosno ostaviti bez nadzora. Tako da biste trebali imati i neki U-Lock ili nešto slično da ga zavežete. No što točno i gdje i na koji način ga zavezati?

Možda biste ga trebali pomijeti sa sobom? Srećom, puno manje mjesta zauzima od bicikla, pa ga je neusporedivo lakše držati čak i u stanu. A koliko vidim, društveno je prihvatljivo uvesti ga sa sobom u kafić, restoran ili hotel, primjerice, ili čak u poslovne zgrade i urede.

Ipak, imajte na umu da ovaj veći teži pristojnih 20 kg i ako niste ovako prosječno snažan muškarac ili žena ili .. osoba uglavnom, imat ćete i pristojan trening noseći ga uz stepenice. Prednost je što se kormani romobila preklapaju i zakače za stražnji blatobran tako da ga možete relativno lako nositi u ruci i bit će manje nespretan za nositi od 20 kg teškog kufera, zbog drukčijeg oblika naravno. Manji romobil je neusporedivo lakši, čak i od prosječnog dječjeg bicikla, tako da ukoliko ga kupujete za sina ili kćer, šanse su da će ga moći bez problema ponijeti i na drugi ili treći kat zgrade jer im realno više teži školska torba.



Iako moja ideja za korištenje romobila kao dodatnog vozila uz automobil nije baš potpuno propala, baš ni zaživjela kao što sam mislio. Imate romobile koji imaju i alarme pa ih je neugodnije ukrasti. Ne bih baš rekao teže jer nije da ste stavili uteg od 100 kg na romobil pa da ga je teže dići, ali ipak kad se oglasi alarm on privlači veliku pozornost. No to su sad već dodatne stavke i vjerojatno romobili nešto skupljeg ranga.

Nego kako se voziti? Pa zapravo je ovo po mom iskustvu vrlo zgodna igračka za specifičnu namijenu. Redovno sam bio brži od biciklista jer se oni prosječno voze oko 20 na sat, a istovremeno sam i u određenim situacijama mobilniji zbog užeg kormana od onog na biciklu. No romobilu smetaju bilo kakva oštra uzvišenja, poput rubnjaka uz cestu i osim ako nije napravljeno ulegnuće, morat ćete sići s romobila da biste se popeli. Teoretski, možete vi i njime i poskočiti, ali velike su šanse da će vam se takvim stilom vožnje romobil raspasti prije vremena, a i vi skupa s njim.

Zbog poguma od 10”, puno manje mu smetaju razne rupe i nepravilnosti, ali i dalje nije to bicikl. No isto tako nakon 10-ak prijeđenih kilometara ne morate pod tuš jer nemate dvije mrlje ispod pazuha već ste svježi.



Mlađi uzrasti ostali su oduševljeni manjim modelom jer ne samo što izgleda vrlo atraktivno već je i dovoljno snažan za njih i relativno lagan za prenijeti.

Na kormanu je centralno smješten i zaslon koji vam pokazuje brzinu kojom vozite, a ukoliko djetetu prvi put dajete romobil na korištenje, možete mu ograničiti brzinu kretanja do 15 km/h, do 20 ili ga otključati na punih 25 km/h. U početku će se 25 km/h nekima činiti kao stravično, ali djeca znaju voziti na biciklima i preko 30, pogotovo ukoliko se u vašoj blizini nalazi nizbrdica niz koju se sjure i dosta brže, tako da se ne bih previše brinuo oko toga dok god ste ih naučili pravila ponašanja na cesti.

Manji romobil ima čak i tempomat tako da jednom kad držite papučicu “gasa” otprilike 3-4 sekunde, dobit ćete povratni zvučni signal da je tempomat uključen, nakon čega više nije potrebno držati papučicu da se romobil nastavi kretati istom brzinom.

Jednom kad se isprazni, bit će ga potrebno ostaviti na punjaču otprilike 4-5 sati da se napuni do vrha, sve zavisi koliko ste ga ispraznili. S punom baterijom u stanju su prijeći oko 25-30 km, ovisno o tome gdje se i na koji način vozite i s koliko opterećenja, baš kao što i potrošnja automobila varira o režimu vožnje.

U konačnici, za otprilike 2000 kn djetetu danas možete priuštiti odličnu zabavu i prijevozno sredstvo, koje istovremeno neće zauzeti cijeli hodnik, balkon ili slično poput bicikla. Isto vrijedi i za onaj veći koji će vas koštati otprilike 1000 kn više, a na kojem će se s guštom provozati čak i oni teži od 100 kg, samo je bitno da razumno očekuju performanse proporcionalno njihovoj težini.

Veći romobil možete potražiti na Meanint stranicama ovdje, a manji ovdje.