Windows Phone 8: recenzija i prvi dojmovi

Loši prodajni rezultati Windows Phone 7 uređaja i postizanje mizernog tržišnog udjela ove platforme natjerali su Microsoft za preispita situaciju i poduzme korake u svrhu podizanja popularnosti svog mobilnog operativnog sustava. Čak ni strateško partnerstvo s Nokijom nije utjecalo na veći rast prodaje WP7 uređaja, a ovoj je kompaniji prouzrokovalo iznimno velike gubitke i pitanje je hoće li se ikada oporaviti. Tako je Microsoft u sklopu strategije razvoja Windows 8 operativnog sustava za računala, počeo razvijati i mobilni operativni sustav koji bi zajedno s desktop i tablet verzijom (Windows RT) trebao činiti jedan zajednički uber eko-sustav.

Jedna od najvažnijih značajki Windows Phone 8 OS-a je novi kernel kojeg dijeli s desktop verzijom Windowsa, što će omogućiti lakši razvoj aplikacija za sve verzije Windowsa istovremeno. Iz ovog razloga stari Windows Phone 7 uređaji ne mogu dobiti nadogradnju na WP8, već će se zadovoljiti s WP 7.8 verzijom koja će sadržavati određene karakteristike i funkcije punokrvne osmice.

Hardver

Uz novi kernel, jedna od važnijih značajki Windows Phone 8 operativnog sustava je to što u odnosu na prethodnu verziju (WP7) podržava rad na hardveru s višestrukim jezgrama procesora. Imperativ tržišta učinio je svoje i Microsoft je na kraju popustio. Uz podršku za više procesorskih jezgri, Windows Phone 8 omogućuje i korištenje boljih grafičkih procesora, a donosi i podršku za NFC.

Svakako treba spomenuti i podršku za veće rezolucije zaslona i to do 1280×768, odnosno 1280×720 točaka.

Još jedna novost je i podrška za vanjsku memoriju, no na našem testnom uređaju HTC Windows Phone 8X ona nije prisutna, pa vam u ovom trenutku ne možemo prenijeti konkretna iskustva.

Početni zaslon

Prvo što na Windows Phone 8 uređajima upada u oko je novi početni zaslon koji za razliku od starog donosi dvije novosti. Naime, pločice (tileovi) sada pokrivaju cijeli zaslon, za razliku od WP7 koji je ostavljao prazni prostor u obliku trake s desne s jednom najobičnijom strelicom koja je pokazivala smjer u kojem se nalazi glavni izbornik.

Druga novost je veći broj veličina pločica koje se mogu dodati na početni zaslon. Tako uz dosadašnji veliki pravokutnik i srednji kvadrat, sada imamo i manji kvadratić čija površina iznosi točno jednu četvrtinu srednjeg kvadrata. Dakle, na mjesto jednog pravokutnika možemo smjestiti dva srednja kvadrata ili osam malih kvadratića. Prostor koji je na raspolaganju omogućuje proizvoljno preslagivanje i kombiniranje položaja pločica.

Treba reći da je svakoj pločici moguće promijeniti dimenziju, osim ako to nije ograničeno unutar same aplikacije. Naime, od developera se zahtijeva da uz aplikaciju isporuči malu i srednju pločicu, dok mu je ostavljeno na volju hoće li podržati i najveću, odnosno pravokutnik.

Također, proizvođač aplikacije odlučuje o tome hoće li pojedinoj pločici omogućiti da bude „živa“ što bi bio ekvivalent widgetima na Androidu ili Symbianu. Izmjena dimenzija pločica vrši se tako da duljim pritiskom aktivirate njeno uređivanje, odnosno promjena veličine. Pritiskom na „x“ možete ju ukloniti, a još jednim pritiskom i zadržavanjem prsta premještati ju po zaslonu.

Još jedna značajna stavka na početnom zaslonu je veći izbor boja pločica, ali i mogućnost promjene pozadine. Za razliku od sedmice koja je podržavala nekoliko osnovnih boja, Windows Phone 8 donosi izbor od 20 nijansi namijenjenih pločicama na početnom zaslonu. Što se izbora pozadine tiče, moguće je birati između „svijetle“ i „tamne“, no u suštini se svodi na crnu i bijelu boju. Možda ću sada biti malo ciničan, jer pretpostavljam da će veći izbor pozadinskih boja stići u Windows Phone 9 verziji.

Obavijesti

Ono što i dalje nedostaje je zajednička lokacija za obavijesti na početnom zaslonu. Naime, obavijesti o događajima (poruke, propušteni pozivi, mailovi itd.) mogu se vidjeti na dnu zaključanog zaslona, pa čak i donekle personalizirati, no problem je u tome što se ne nalaze na jednom mjestu, kao što to imamo na drugim platformama. Naime, kada otključate zaslon, svaki događaj morate tražiti po točno određenim pločicama, što je daleko od praktičnog rješenja, a često može uzrokovati zbrku. Dodatni problem predstavlja činjenica što obavijesti na odgovarajućim pločicama nisu izrađene u kontrastnim bojama, pa su zbog toga teže uočljive.

Primjerice, iOS i Android imaju odlično riješen „notification center“ gdje se na jednom mjestu nalaze sve obavijesti, pa čak i detalji o njima, dok je na Windows Phoneu to i dalje nepoznanica.

Multitasking, Skype, IM…

Jedna od važnijih novosti na Windows Phone 8 operativnom sustavu je i uvođenje pravog multitaskinga, što u prethodnim verzijama nije bio slučaj. Ovo se posebno važno ako koristite Skype ili bilo koji drugi VoIP servis, a isto vrijedi i za instant messaging servise te sve druge servise s push obavijestima.

Tako je sada moguće primati VoIP pozive i poruke, čak i kada je aplikacija isključena, no kod Skypea za Windows Phone 8 situacija je specifična. Naime, iz Skype aplikacije se nemoguće odjaviti, što baš i nije najbolja ideja koja se izrodila u glavama Microsoftovih inženjera, a ukoliko ne želite primati Skype pozive, status morate postaviti na invisible, tj. „nevidljiv“. Budući da se radi tek o preview verziji Skypea, moguće je da se u budućnosti ova stavka izmijeni.

Također treba dodati i to da naš HTC Windows Phone 8X nije mogao primati pozive dok je zaslon bio isključen, a razlog tome je prekid WiFi veze, što je objašnjeno u nešto niže, tj. u paragrafu o povezivanju.

Kad su u pitanju aplikacije poput Vibera i Whatsappa, situacija je sljedeća: Viber na Windows Phone 8 platformi trenutno ne podržava pozive, već samo poruke, koje stižu u stvarnom vremenu, bez bilo kakvog kašnjenja. Whatsapp trenutni nije dostupan u Windows Phone Storeu (bivši Marketlace), no vjerujemo da će se pojaviti uskoro. I ovdje napominjem kako je za pozdano primanje poruka potrebna aktiva 3G veza, jer WiFi ima zaista čudnu politiku povezivanja, barem kada je u pitanji HTC Windows Phone 8X.

Stranice: 1 2 3 4