Američki telekom operateri optimistično najavljuju dolazak 6G mreža do kraja desetljeća, predviđajući podatkovni promet 100 puta veći nego što je zamišljeno kod 5G-a, latenciju manju od jedne milisekunde i oko 500 milijardi povezanih uređaja širom svijeta. Za njega je 6G mreža poput osobnog asistenta temeljenog na umjetnoj inteligenciji, s potencijalom stvaranja ekonomskih koristi vrijednih čak 10 bilijuna dolara.
S druge strane, Kina također agresivno priprema teren za 6G, ističući tehnologije poput integriranog senzora i komunikacija (ISAC). Kina već aktivno implementira naprednu verziju 5G mreža kao pripremu za iduću generaciju. Međutim, Europa je na ovom polju iznenađujuće tiha, usredotočena uglavnom na umjetnu inteligenciju kao alat za automatizaciju mreža i smanjenje troškova.
Europski operateri kroz alijansu NGMN čak smatraju da bi 6G trebao biti tek evolucija postojeće 5G tehnologije, a ne potpuno nova generacija, što izaziva zabrinutost oko buduće konkurentnosti europskih telekomunikacija.
Dok Kina i SAD značajno ulažu i tehnološki napreduju, europsko tržište je opterećeno velikim brojem operatera na relativno malom tržištu, regulatornim preprekama i niskom profitabilnošću, što dodatno otežava ulaganja u 6G.
Dvije verzije 6G mreža?
Fragmentacija globalnih standarda, izazvana geopolitičkim napetostima, mogla bi dodatno otežati poziciju Europe na globalnoj sceni. Za europske telekome i proizvođače opreme, odluka između skupe radikalne tehnologije poput ISAC-a i konzervativnije evolucije postojećih mreža bit će ključna za budućnost, no sudeći po trenutnoj situaciji, Europa riskira ozbiljno zaostajanje u globalnoj utrci za 6G.
Europski pesimizam izravna je posljedica bolne stvarnosti. Dok Kina i SAD, s ukupno 1,75 milijardi stanovnika, imaju po tri velika mobilna operatera, Europa je rascjepkana na desetke manjih tržišta. Zemlje s tek nekoliko milijuna stanovnika često imaju četiri mreže uz brojne virtualne operatere, što dovodi do nemilosrdnog rata cijenama i slabe profitabilnosti.
Kolateralne žrtve: Nokia i Ericsson
Ova situacija stvara egzistencijalnu prijetnju za europske proizvođače opreme poput Nokije i Ericssona, koje su geopolitičke napetosti već su ih uvelike izgurale s unosnog kineskog tržišta, dok se u SAD-u suočavaju s oštrom konkurencijom. Ako njihovo domaće, europsko tržište, odbije ulagati u revolucionarni 6G i zatraži samo softverske nadogradnje, njihov poslovni model je ugrožen.
Posebno je izložena Nokia, koja je nakon gubitka velikih ugovora s Verizonom i AT&T-om u SAD-u ostala ovisna o T-Mobileu kao jedinom velikom 5G klijentu na tom tržištu. Bez snažne potražnje za novim hardverom, europski prvaci riskiraju da postanu tehnološki irelevantni.