Apple Top teme Internet

Apple postaje operater. Nemoguće? Itekako moguće!


Sada kada je svojim proizvodima doslovno pokorio svijet, kada se jedan jedini model mobilnog telefona pod Appleovim logom proda u više od 35 milijuna primjeraka u jednom kvartalu i kada isti takav tablet već godinama dominira tržištem i to dvotrećinskim udjelom postavlja se pitanje što dalje. Jedan od osnovnih postulata ekonomije je konstantni rast. Ako ne rasteš - padaš. Trenutno najvrijednija kompanija na svijetu ima novi pakleni plan - postat će globalni mobilni operater. Pitate se kako je to moguće? Evo kako:

Proteklih nekoliko dana internetom su se počele provlačiti informacije o tome kako Apple u skoroj budućnosti ima namjeru postati i mobilni operater. Naravno, neće Apple kupovati koncesije niti će graditi vlastitu infrastrukturu već će na većim tržištima (kasnije vjerojatno i manjim poput našeg) početi poslovati kao virtualni operater. Pojam virtualnog operatera većini je poznat, a radi se o tome da je takav operater samo davatelj usluga u tuđoj fizičkoj mreži. Po nižoj cijeni zakupi kapacitete, dakle određen broj minuta, SMS poruka, paketa podatkovnog prometa i sl. te ih kasnije preprodaje po svojim cijenama.

Iako operateri uglavnom imaju negativan stav prema bilo kojem vidu konkurencije ovakav koncept zakupljenih i unaprijed plaćenih kapaciteta jako je česta pojava i u principu funkcionira po principu - vuk sit, a ovce na broju. Razlog vjerojatno leži tu tome što virtualni operater u pravilu zakupi relativno male kapacitete i ne predstavlja izravnu konkurenciju osnovnom operateru. Nedavno smo i mi imali prilike vidjeti jedan takav primjer u obliku Konzumove MultiPlus Mobile koja radi u mreži HT-a.

Sada se samo po sebi nameće pitanje: zašto bi bilo koji od vodećih svjetskih operatera pristao na takav ugovor s Appleom?

Prvo se vratimo 5 godina unatrag i prisjetimo se kako je izgledao početak prodaje prvog iPhonea. Američki operater AT&T pristao je na gotovo nemoguće uvjete koje je postavio Apple samo zato da bi imao ekskluzivu u prodaji prvog Appleovog telefona. Ovaj se potez na kraju pokazao odličnim jer je iPhone postao toliko popularan da su zaradili i jedni i drugi.

U međuvremenu se iPhone našao u ponudi mnogih drugih operatera, ali se ogromna većina zarade počela odlijevati u Appleove trezore dok su operateri ostali takoreć kratkih rukava. Ipak, neovisno o konstantnom smanjivanju dobiti ostvarene prodajom iPhonea, o čemu su često pisali, ozbiljan si operater ne može dopustiti da u svojoj ponudi nema uređaj koji svi žele. Ako odbiju suradnju, tj. Appleove rigorozne uvjete, automatski se svrstavaju u operatera "drugog reda" čime gube na reputaciji (primjer američkog T-Mobilea). Upravo radi toga većina operatera nudi iPhone, ali od njegove prodaje ostvaruje minimalnu ili nikakvu zaradu, a jedino gdje profitiraju je prodaja usluga.

E sad, nakon što su godine učinile svoje Apple se sprema za sljedeću stepenicu, a to je preuzimanje same naplate usluga od operatera koje će, ako ostvari svoj naum, dodatno staviti u podređeni položaj. Zašto? Zato je može. Zadnjih 6 godina Apple je patentirao cijeli niz tehnoloških rješenja, među kojima se nalazi i ono za "dinamični odabir operatera" što će im uskoro omogućiti izravnu prodaju usluga u paketu s iPhoenom, iPadom i ostalim proizvodima.

Na primjer: doći ćete u Apple Store ili preko interneta naručiti svoj uređaj uz kojeg ćete odmah kupiti cjelogodišnu pretplatu na razgovore i podatkovni promet, a aktivirat ćete ga putem iTunesa. Čiju ćete infrastrukturu pri tom koristiti manje je bitno jer će Apple prije toga s većinom sklopiti ugovore o korištenju njihovih kapaciteta i tako ih automatski baciti u drugi plan. U prilog ovome ide i mogućnost tvorničke ugradnje fiksnih SIM kartica koju je  Apple također patentirao. Ovaj koncept omogućuje naknadno aktiviranje uređaja neovisno o klasičnoj SIM kartici (slično kao na CDMA standardu).

Ponovo se javlja ono isto pitanje: zašto bi neki operater na to pristao, a odgovor se svodi na činjenicu da su Appleovi proizvodi jako traženi i da prosječan korisnik iPhonea potroši više minuta razgovora i podatkovnog prometa od ostalih, a operater ako želi iskoristiti kapacitete svoje mreže ponovo će morati pristat na Appleove uvjete zato jer će u suprotnom to učiniti drugi operater.

Da, tržište je zanimljiva kategorija, no sada još treba vidjeti hoće li se u ovaj proces umiješati regulatori.