Apple

Apple priprema jeftini MacBook s iPhone procesorom

Vječna debata Mac ili PC još uvijek je aktualna, no u suštini se uvijek svodila na jednu razliku. Apple ne proizvodi jeftine prijenosnike, za razliku od proizvođača PC-a, čiji je cjenovni spektar prilično širok. No sada se čini da bi Apple napokon mogao ući i u taj, pristupačniji dio tržišta.

Ova tvrtka navodno razvija novu, znatno jeftiniju liniju Mac prijenosnika namijenjenu studentima i mainstream kupcima, u potezu koji bi mogao fundamentalno promijeniti njegovu dugogodišnju premium strategiju.

Prema novom izvješću Bloomberga, tehnološki div radi na uređaju čija bi cijena u Americi bila "znatno ispod 1.000 dolara" (cca 930 €). Do sada je najpovoljniji način za ulazak u Appleov ekosustav prijenosnika bio čekanje popusta na starije MacBooks modele ili rekreiranje "Mac iskustva" uparivanjem iPada s tipkovnicom, no to bi se uskoro moglo promijeniti.

Iako se Apple povijesno oslanjao na visoke cijene i premium segment, tržište obrazovanja priča drugu priču. U mnogim regijama učionicama dominiraju Googleovi Chromebookovi, zahvaljujući niskoj cijeni i jednostavnosti korištenja.

Podaci analitičke tvrtke IDC za treće tromjesečje 2025. pokazuju da je Apple držao samo oko 9% globalnog tržišta osobnih računala. To ga stavlja daleko iza Lenova, HP-a i Della, koji svi prodaju uređaje temeljene na Windowsima ili ChromeOS-u.

Pristupačniji Mac, koji i dalje nudi prepoznatljiv Appleov hardverski dizajn i prednosti ekosustava, mogao bi potaknuti novo usvajanje, posebno u SAD-u, gdje iPhone već ima ogroman udio na tržištu.

Ova promjena strategije čini se većom od samog napada na ChromeOS. Rastući pritisak Microsofta s ARM-based Windows prijenosnicima, posebno onima koje pokreću Snapdragon X-series čipovi, predstavlja dodatnu konkurentsku prijetnju. Ti lagani prijenosnici nude dugo trajanje baterije i sve sposobnije AI ubrzanje.

Uz to, Google je testirao iskustva Androida na računalu, signalizirajući vlastitu namjeru brisanja granica između telefona i prijenosnika, posebno na tržištima u razvoju i u obrazovanju. Ulazak Applea u ovu arenu sugerira da ne brani samo iPad, već utvrđuje cijeli ekosustav.

Da bi postigao ciljanu cijenu, Apple će se navodno osloniti na manje napredne komponente. Izvješće spominje korištenje A-serije procesora klase iPhonea te manjeg, nižerangiranog LCD zaslona, čija bi veličina bila nešto manja od trenutnog 13,6-inčnog panela MacBook Aira.

Zanimljivo, ovo nije prvi put da se takva ideja pojavila. Još 2023. godine, izvješća su sugerirala da Apple istražuje MacBook s cijenom ispod 700 dolara kako bi konkurirao u obrazovnom prostoru. Ono što je sada drugačije jest jasnija slika: specifičan cjenovni cilj, korištenje iPhone čipa i manji zaslon, što sve upućuje na fokusiraniju strategiju za ulazak u arenu povoljnih prijenosnika.

Korištenje starijeg silicija A-serije moglo bi biti učinkovit način za postizanje cilja. Performanse u odnosu na cijenu su dokazane, posebno za školski rad i opću produktivnost.

Trenutno, Appleov najpovoljniji Mac je M4 MacBook Air, koji u SAD-u košta 999 dolara, odnosno 899 dolara s popustom za obrazovanje. S druge strane, većina Chromebookova prodaje se za samo nekoliko stotina dolara/eura. To je ogroman jaz koji Apple mora agresivno zatvoriti. Korištenje starijih čipova, 60Hz LCD panela, a možda čak i plastičnog kućišta, moglo bi značajno smanjiti troškove.

Ako Apple uspije isporučiti sposoban macOS laptop u rasponu od 699 do 799 dolara (cca 650-750 €), to bi moglo preoblikovati pristup tvrtke cjenovno osjetljivim tržištima.

Iako bi se moglo tvrditi da iPad uparen s tipkovnicom već pruža performanse slične prijenosniku i prenosivost, ključni diferencijator ovdje je što bi ovaj novi uređaj pokretao macOS. To je tradicionalni desktop operativni sustav u usporedbi s iPadOS-om, što mu daje jasnu separaciju kao pravom prijenosniku, a ne uređaju koji je primarno tablet.

Međutim, to također komplicira ulogu iPada. Ako jeftini Mac može bolje podnijeti školski rad i svakodnevno računalstvo, iPad će se možda morati jače osloniti na kreativne i nišne tijekove rada kako bi opravdao svoje mjesto u ponudi.

Ova strategija također može signalizirati značajan pomak u strukturi Appleovih proizvoda. Ako studenti i novi korisnici mogu kupiti MacBook po istinski povoljnoj cijeni, Apple proširuje svoj "lijevak" ekosustava. Do sada su iPhone i iPad služili kao ulazne točke. Međutim, novi povoljni Mac dodao bi novu vertikalu, potencijalno "zaključavajući" korisnike u desktop/laptop kategoriju ranije.

Naravno, sve za sada ostaje na razini spekulacija. Apple nije potvrdio postojanje povoljnog MacBooka, a vjerojatno i neće do sljedeće godine, kada se već očekuje da će lansirati nove M5 i M5 Pro Mac mini modele, M5 Max i M5 Ultra Mac Studio ažuriranja te osvježene MacBook Pro modele s M6 čipovima. Ipak, ako je plan stvaran, mogao bi označiti prekretnicu u tome kako Apple pristupa "value" segmentu i kako se namjerava boriti protiv ChromeOS-a i jeftinih Windows računala u školama i izvan njih.

Advertisement Advertisement Advertisement