Krajem 90-ih, kada ste željeli pronaći informacije na internetu, najvjerojatnije biste koristili AltaVistu ili Yahoo. No tada su se pojavila dvojica studenata s američkog sveučilišta Stanford, Larry Page i Sergey Brin, s inovativnijim pristupom pretraživanju interneta putem algoritma PageRank. Tako je u već opjevanoj garaži nastao Google, koji je ubrzo osvojio tržište pretraživača. Već unutar godine dana, Google je držao 60% udjela na tržištu, a 2000. godine, uz lansiranje AdWords platforme za oglašavanje, tvrtka je preuzela gotovo potpunu dominaciju.
Prema podacima servisa Statcounter, Google je svoj vrhunac dosegao u svibnju 2023. kada je držao 93,11% udjela na globalnom tržištu pretraživača. No, od tada se situacija promijenila. Iako i dalje dominira, Googleov udio pao je ispod 90%. U posljednjem kvartalu 2024., prosječan udio Googlea bio je oko 89,7%, a u travnju 2025. pao je na 89,66%. To je najniža razina od 2015. godine.
Važno je napomenuti da podaci Statcountera ne obuhvaćaju cijeli web i treba ih tumačiti s određenom rezervom. Ipak, i drugi izvori bilježe pad. Prema Statisti, Googleova tržišna pozicija na desktop računalima sada iznosi 79,1%.
Na američkom tržištu, prema Statcounteru, Google je u prosincu 2024. imao 87,39% udjela, što je pad u odnosu na 90,37% u studenom iste godine. Tijekom 2024. godine, udio se kretao između 86% i 88%, a u travnju 2025. iznosio je 86,73%. Posebno je izražen pad na desktop pretraživanjima, gdje Google ima svega 79,35% udjela.
Za većinu tvrtki ovo bi i dalje bio izuzetan rezultat, no Google je desetljećima bio sinonim za internet pretraživanje. Uz Microsoft i njegov Windows, rijetko koja tvrtka je imala toliku dominaciju. Poput Microsofta, Google svoju poziciju nije održavao nužno boljim proizvodom, već uspostavom monopola i njegovim iskorištavanjem. No, poput Microsofta u prošlosti, Google se sada suočava s regulatornim pritiscima.
Pad tržišnog udjela, međutim, ne dolazi izravno zbog sudskih postupaka, već zbog rasta konkurencije. Microsoft Bing, ruski Yandex i Yahoo polako uzimaju dio Googleova kolaža. Prema Statisti, Bing trenutno drži 12,21% globalnog udjela, Yahoo 2,97%, a Yandex 2,9%. DuckDuckGo, unatoč snažnim marketinškim naporima, ostaje na 0,99%.
Što je s AI platformama poput ChatGPT-a?
Iako privlače veliku pažnju, njihov stvarni utjecaj na tržište pretraživanja još je vrlo ograničen. Mnoge analitičke platforme, poput Statcountera i Statiste, ne mogu točno pratiti njihovu upotrebu. Ipak, mnogi korisnici, uključujući i tech novinare, kako kažu u Statcounteru, koriste Perplexity kao alternativu jer nudi kontekstualno pretraživanje bez oglasa.
Prema analizi koju je proveo Semrush, vlasnik portala Search Engine Land, samo 30% ChatGPT upita odnosi se na klasično pretraživanje. To znači da ChatGPT i dalje ima udio manji od 1% u ukupnom prometu pretraživanja.
Može li se Google vratiti na staru slavu? Teoretski, da. No moguće je da mu to ne bude omogućeno. Regulatori bi mogli zahtijevati da Google odvoji preglednik Chrome od pretraživača, o čemu smo već pisali, ili prekine ekskluzivne ugovore s Appleom i Mozillom.