Gledano s tehnološkog stajališta, ulaskom u Europsku Uniju profitirali smo u mnogo čemu. Ono što nas u cijeloj priči najviše veseli jest kupnja bilo kojeg tehnološkog uređaja sa slobodnog tržišta koje Unija nudi. Na svaki taj uređaj potrebno je samo platiti PDV u zemlji u kojoj kupujemo, dok carinu više ne moramo plaćati. Prednost je i u samom PDV-u koji je trenutno u svim državama manji nego kod nas, a uz manji PDV tu su u pravilu i manje marže, pa se mnogi odlučuju za kupnju preko raznih web shopova diljem EU.
Direktiva Europske Unije nalaže kako se jamstvo uređaja kupljenog u EU može ostvariti u bilo kojoj državi članici. Tako primjerice ukoliko kupite svoj novi Galaxy S5 u Njemačkoj, u slučaju kvara i u okvirima jamstva možete ga popraviti u nekom od ovlaštenih servisa u Hrvatskoj. Ono što je još interesantnije u sklopu te direktive jest obavezno trajanje jamstva u roku od 2 godine, odnosno 24 mjeseca od dana kupnje.
Nažalost, kako to obično biva, ulaskom u EU sve direktive još uvijek nisu direktno provedene kod nas, pa tako i ptice na grani znaju kako jamstvo za iPhone traje svega godinu dana. No nismo ni mi izuzetak, rijetke su države poput Italije u kojoj je ova direktiva provedena do kraja, pa tako za svaki kupljeni iPhone u Italiji imate pravo na 24 mjeseca garancije.
Ima tu i još jedna strana medalje koja odgovara najviše Androidašima, ali i onima vjernima iPhoneu. Instalacija alternativnog softvera ili operativnog sustava, iako je sasvim normalna i logična u svijetu računala, u svijetu smartfona još uvijek znači gubitak jamstva, barem što se tiče većine zemalja u svijetu. EU doduše nalaže kako se rootom ili jailbreakom ne gubi pravo na jamstvo, dok god je uređaj kupljen na fizičku osobu. Naravno, ovo ne znači da slobodno možete rootati vaš uređaj, "overclockat" ga i spržit pa očekivati priznavanje jamstva. Iako sam root ne krši uvjete jamstva, neke radnje koje su rootom dozvoljene mogu ga prekršiti, zato valja biti oprezan.
No, Hrvatska ne bi bila Hrvatska kada bi se poštivale sve direktive, i nažalost u većini slučajeva, ova direktiva još uvijek nije primjenjiva kod nas. Neki servisi će vam progledati kroz prste, no neki će vam odbiti jamstvo. Upite smo poslali na veliki broj adresa, zaštiti potrošača, raznim komisijama, ali konkretnog odgovora još uvijek nemamo kada bi se direktiva mogla provesti i kod nas.
Mnogi servisi znaju za ovu direktivu jer su ih sami korisnici uputili u nju, a tek pod prijetnjom tužbe odvjetnika i uz malo sreće, uređaji bi bili prihvaćeni na popravak.
Ukoliko nas više ne digne glas i ne zatražimo neke promjene za naše dobro, od svega ovoga neće biti ništa. Dok mi ispaštamo s godinom garancije na iPhoneu ili gubitkom jamstva radi rootanja svog Androida, neki krugovi na tome neizravno zarađuju. Naravno, svatko gleda svoj interes, ali mi smatramo da se zakoni i direktive moraju poštivati.
Ovdje možete pročitati radnu verziju prijevoda direktive s engleskog.

