Ostalo

Kako fotografirati bolje s vašim smartfonom

U prošlom članku osvrnuli smo se na to da su smartfoni za većinu korisnika bolji izbor od samih fotoaparata i kako je rekao jedan moj kolega kojem sam poslao fotke s Matea: “Lako ti je mazati oči bezjacima, pošalji ti meni te fotografije u punoj rezoluciji pa ću ti reći koje su fotkane Mateom, a koje fotoaparatom!”.

U toj rečenici sadržano je apsolutno sve. Fotografije su mu poslane na WhatsApp gdje ih je kompresija toliko ubila da nije sa 100% sigurnošću mogao reći je li u pitanju smartfon ili fotoaparat sa zatvorenom blendom, a uzevši u obzir da ponešto znam i o tome kako uhvatiti fotografiju i s čime sam ih uhvatio, lako sam zavarao i nekog poput njega koji živi od fotografije.

Na kraju ovog članka možete pogledati i video u kojem sam možda malo detaljnije objasnio kako uhvatiti fotografiju, ali znamo da ima i mnogih kojima se video ne gleda tako da ćemo pokušati i sve te savjete sažeti i u pisanom obliku.

Za početak sve što vam treba je smartfon s kojeg vjerojatno i čitate ovaj tekst i ovi savjeti su osmišljeni tako da odgovaraju za sve smartfone stoga da nije potrebno imati Mate 50 Pro da biste hvatali bolje fotografije, a što sam pokazao koristeći se i Novom 10, smartfonom od 300€. 

No ruku na srce, bolji smartfon definitivno olakšava posao i možete ga iskoristiti na više načina.

U startu se odmah idemo riješiti početničkih greški koje viđam svuda, a najčešća od njih je prljava leća! To je barem vrlo jednostavno riješiti jer su leće na kamerama vrlo čvrste tako da ih možete brisati i unutrašnjom stranom majice bez straha, a jedino što je potrebno učiniti prije brisanja je uvjeriti se da na njoj nema nekih tvrđih zrnaca poput pijeska ili sličnog što bi uz trljanje majice moglo ostaviti ogrebotinu na njoj. Osobno preferiram ispuhati kameru prije brisanja, može puhalicom, a može i ustima, bitno samo da ne zaslinite kameru slučajno.

Iduće što često viđam je da ljudi koriste “fullscreen” način fotografiranja koji nije ništa drugo nego tzv. crop senzora. U takvom načinu tražilo vam zauzima cijeli zaslon, a fotografije koje uhvatite su samo izrezane iz pune rezolucije s kojom vaš senzor na kameri raspolaže. To se da lako riješiti tako da uđete u postavke kamere i odaberete 4:3 način fotografiranja. Na gotovo svim modernim smartfonima na ovaj način ćete iskoristiti cijeli senzor.

Kad smo već u postavkama, valjalo bi uključiti i “grid lines”, a neki se još vole poslužiti i libelom koja će pokazati liniju horizonta, ali nju koristim samo u specijalnim situacijama jer mi u većini slučajeva ova mreža 3x3 savršeno pokazuje što je ravno, a što nije. Uz pomoć nje ćete se lako poravnati s rubovima zgrada ili horizontom tako da vaše fotografije više nisu nakošene.

Iduća početnička greška koju danas koristi puno ljudi je krivo korištenje zooma na smartfonima. Iako vam smartfon dopušta da vi uvećate fotografiju digitalno koliko god hoćete od 0,5x pa nekad i do 100x kao što je slučaj s Mateom 50 Pro recimo, ako želite dobiti najbolje fotke na vašem smartfonu onda se trebate držati zadanih načina. To su na Mateu redom W kao ultraširokokutna kamera, 1x za primarnu kameru i 3,5x za telefoto kameru. Sve ono između toga je digitalno uvećanje fotografije i rezultat će biti definitivno lošiji nego da ste se zadržali na jedan od tri zadana načina fotografiranja.

Istina, što je bolji smartfon to će tu razliku biti teže primijetiti i na smartfonu poput Matea to je nerijetko dosta teško vidjeti, ali svejedno se i na njemu te razlike vide. Na lošijim smartfonima ta razlika je dosta izraženija.

Izraženije je i drmanje smartfona prilikom okidanja fotografije stoga uvijek savjetujem da se smartfon približi više tijelu prilikom fotografiranja. Time će se spriječiti bespotrebno drmanje smartfona i neželjeni efekt “neoštre” ili mutne fotografije.

Samo s ovih par početničkih trikova fotografije vam više neće biti nakošene, imat ćete više rezolucije i najčešće čistije fotke, a bez da ste išta specijalno učinili. Sad idemo na malo konkretnije savjete s kojima će te iste fotografije biti uhvaćene iz boljeg kuta i izgledati definitivno atraktivnije.

Ono što rijetko tko shvaća je da je fotografija hvatanje svjetla, odnosno refleksije svjetla točnije rečeno. Kad nema svjetla, nema ni fotografije. No treba znati kako uhvatiti fotografiju u odnosu na svjetlo i kad to shvatite, zapravo ste prešli igricu što bi se reklo.

I dok su se sve postavke za uhvatiti fotografiju trebale potpuno ručno namjestiti, danas smartfoni sve automatski odrade, no ne uvijek onako kako treba i zato se možemo ručno igrati s ekspozicijom malo da dobijemo puno bolje fotke u određenim situacijama.

Kad tapnete da fokusirate subjekt, pojavit će vam se ikonica sunca pokraj kvadratića gdje ste fokusirali. Na Huaweiju možete bilo gdje na zaslonu potegnuti prstom prema dolje, a na nekim drugim smartfonima ćete možda baš njega morati potegnuti, nekad lijevo desno.. No kako to pomičete tako se mijenja ekspozicija, a to je važno kad imate jedan snažan izvor svjetla u kadru i nešto tamno okolo pa se smartfon trudi kompenzirati to sve.

Najbolji primjer je na koncertima gdje je pozornica snažno obasjana, a u takvim slučajevima tapnete na pozornicu i jednostavno potegnete prstom prema dolje tako da spustite ekspoziciju i time ćete uhvatiti puno bolju ekspoziciju na pozornici umjesto da vam smartfon bespotrebno pokušava osvijetliti 90% kadra kojeg zauzima publika u mraku.

Ovo je samo jedan primjer, a ima ih bezbroj tako da se slobodno igrajte i otkrijete novu dimenziju vaših fotografija.

Nastavljamo lagano na pravilo trećina. Grid lines, odnosno crte u tražilu koje smo uključili dijele nam kadar na trećine, a tu gdje se te crte sijeku su takozvane vruće točke. Subjekte koje fotografirate možete smjestiti tako da se nalaze baš na sjecištu tih crta ili da se nalaze baš na jednoj od tih trećina.

Vjerojatno ste čuli za zlatni rez, a te vruće točke se otprilike nalaze u zlatnom rezu.. Da ne ulazimo previše u lekciju umjetnosti jer koga više zanima može to “izguglati”. 

Vrlo jednostavan primjer bi bio ove fotografije bana Josipa Jelačića gdje je u prvom slučaju smješten na sredinu, a na drugoj na desnu trećinu. Pretpostavljam da vam bolje izgleda kad je smješten na trećinu.

Tako možete i horizont u gradu smjestiti na donju trećinu tako da dvije trećine fotografije zauzme ono iznad linije horizonta poput zgrada i neba u konačnici. Nije to pravilo, već više kao sugestija jer nekad ćete baš htjeti uhvatiti simetričnu fotografiju.

A to je pak priča za sebe i simetriju možete potražiti u puno toga i vjerujem da će vam i takve fotke biti super atraktivne. Jedini problem sa simetrijom je taj što je teže dobiti jer nikad to nije sve savršeno onako kako treba biti, odnosno baš se treba dobro potruditi i savršeno stati na sredinu u odnosu na predmet kojeg fotografiramo.

A sad kad smo naučili i ovo sve, vrijeme je da se poigramo i s perspektivom koja je vrlo važna.

Kad fotkate osobe ispred vas, vjerojatno ste vidjeli razne influenserice po gradu i njihove šegrte dok ih bezuspješno pokušavaju uloviti, ali gotovo uvijek drže smartfon malo uniže u odnosu na amo reći “prirodni položaj”. To je zato što osobe puno ljepše ispadaju kad ih se fotografira s visine prsa otprilike.

Vrlo jednostavno, umjesto da dignete smartfon ispred vašeg lica i udaljite ga od sebe, spustite ga malo niže i gotovo uvijek ćete dobiti puno bolju fotografiju. Nije bitno nalazi li se samo jedna osoba u kadru ili više njih, obično je to pozicija s koje fotke ispadaju najbolje.

E sad, važno je i znati koju leću u kojem trenutku odabrati, odnosno koju kameru amo to tako reći. S obzirom na to da imam ovaj Mate 50 Pro koji ima brutalno dobru telefoto kameru, volim ju iskoristiti baš za portrete i kad imate takvu kameru, onda ne morate s prsa fotkati već se možete igrati s perspektivom i dobiti nešto još drukčije. Isto vrijedi i za ultraširokokutnu kameru gdje će većinom fotke biti najbolje s prsa, ali možda ćete poželjeti se spustiti dolje skroz nisko ili dići smartfon skroz visoko kako bi dobili efekt kao da je osoba fotografirana s dronom.

Telefoto kamere je najčešće zgodno iskoristiti zbog kompresije prostora. Teoretski, smjestite li osobu tako da jednaki dio kadra zauzima, što je duža leća, to će nam pozadina biti bliža. Tako kad poželite fotkati sebe ispred recimo nekog spomenika, možete reći fotografu da se udalji od vas i iskoristi telefoto kameru. Šanse su da će fotografija ispasti dosta bolja.

Kad u ovu priču uguramo još i ono pravilo trećina i dodamo neki predmet poput lišća u bliži plan, a subjekt smjestimo u dalji, e onda možete dobiti i nešto vrlo zanimljivo. U takvim trenutcima ima jedan trik kojeg možete iskoristiti, a taj je da okrenete smartfon naopako. Bez brige, on će automatski zaokrenuti fotku jednom kad je uhvatite. Još ako imate smartfon koji poput Matea može zatvoriti blendu, možete se poigrati s tim da ju potpuno otvorite ili zatvorite tako da dobijete još nešto potpuno drukčije.

Ovime lagano dolazimo do najvažnijeg dijela ako želite biti profi što se fotografije tiče, a to je praksa! Zato očistite leće i fotkajte. Nije nužno imati Mate 50 Pro da uhvatite bomba fotke iako ne mogu reći, definitivno olakšava posao imati ovako čudo.

I da, ima tu još puno toga što vam nisam ovom prilikom objasnio, cijeli dio o kontrastu, bojama, igri svjetla, negativnom prostoru, refleksijama…a nismo se ni dotakli uređivanja fotki što danas možete vrlo dobro napraviti i na smartfonu. 

Puno je toga u fotografiji i postoje na tisuće knjiga koje objašnjavaju razne tehnike, stilove, svjetlo i još mnogo toga, a mi smo pokušali u jedan kratki članak pojasniti samo neke najgrublje osnove što se fotografije tiče. Komotno bi ovo mogli razvući na cijeli serijal gdje bi se svaki put posvetili samo jednoj stavci i opet to ne bi bilo dovoljno da vas svemu naučimo. Ali nadamo se da smo vam barem malo pomogli i da ćete nakon ovoga hvatati fotografije barem malo bolje nego prije 15 minuta.

Slobodno bacite oko i na video u kojem je to možda malo slikovitije objašnjeno nego što tekstualni format to dopušta.