Android Biznis

Kako je nastao BBK - najveći proizvođač smartfona na svijetu



Ako pitate prosječnog korisnika smartfona što je BBK elecreonics, mala vjerojatnost je da ćete dobit točan odgovor. Možda se neki sjete BlackBerryja i pokušaju povući neku asocijaciju, no malo tko bi pomislio da je BBK trenutno najveći proizvođač smartfona na svijetu. To nije čudno jer BBK Electornics izbjegava izlaganje javnosti, a čak i brendovi koji su dio iste grupe inzisitiraju na svojoj neovisnosti. Iako su brandovi unutar kompanije sami sebi konkurencija, imaju veliku korist od zajedničkog vlasnika.

BBK pod svojim okriljem drži nama poznate brendove Oppo, Vivo, OnePlus i Realme, a u nekim dijelovima svijeta imaju i druge, kao što je IQOO u Indiji i Kini. U prvom kvartalu 2021. godine kumulativni udio u globalnim isporukama smartfona BBK brendova iznosio je preko 25%, dovoljno za 1. mjesto i titulu najvećeg prozivođača na svijetu. Drugi po redu, Samsung imao je udio od oko 22%, dok je treći bio Apple sa 17% i četvrti Xiaomi s 14%.



TechAltar, poznat po odličnim videoanalizama tehnološkog sektora, objavio je video o nastanku BBK-a, odnosno o osnivaču Duanu Yongpingu. Yongping je u poslovni svijet ušao kao upravitelj tvornice u kineskom gradu Zhongshanu za malu elektroničku tvrtku Zhongshan Yihua Group u 80-im godinama prošlog stoljeća. Tu je ostvario veliki uspjeh kopirajući Nintendo koji tada nije bio dostupan u Kini, te promovirajući konzolu kao edukacijski uređaj zahvaljućim dodatnim opcijama poput rječnika i tipkovnice koje su uključene uz proizvod. Puno pažnje posvećeno je marketingu, gdje su angažirane kineske zvijezde poput Jackie Chana, a navodno je imao i odličan odnos s radnicima i dobavljačima, gdje su prvima isplaćivani veliki bonusi za svaki uspjeh tvrtke, a drugima nuđeni zajmovi u trenutcima otežanog poslovanja. Iako se takav pristup pokazao tržišno uspješnim, vodstvo tvrtke se s njime nije slagalo pa je tvrtku napustio i osnovao BBK 1995. godine, zajedno sa 6 zaposlenika iz bivše tvrtke. BBK je uspješno krenuo s poslovanjem zahvaljujući odličnim odnosima koje je Duan imao sa dobavljačima koji su rado nastavili suradnju, a odmah u početku zaposlenicima je ponuđena opcija da budu u vlasničkoj strukturi tvrtke.



U ranim 2000-ima tvrtka je različite poslovne odjele podijelila u različite brendove, pa je BBK brend ostao za edukacijske uređaje, dok je Oppo inicijalno osnovan za DVD playere. Vivo je došao nešto kasnije, 2009. godine, kao brend za mobilne uređaje. Zanimljivo je da je CEO svakog "brenda" bio i ostao jedan od inicijalnih 6 zaposlenika tvrtke. Duan je odstupio s pozcije i otišao u mirovinu u 39. godini života. Danas živi u Kaliforniji, a jedan je od najvećih privatnih dioničara Applea.

BBK brend na uređajima s vremenom je nestao, a Oppo je prešao s proizvodnje DVD Playera na MP3 playere i potom na smartfone. U tom trenutku, BBK je imao dva brenda (Oppo i Vivo) koja se međusobno natječu u istom tržištu, što se pokazalo kao odlična stvar. Rast prodaje bilo kojem od njih značio je da uzimaju tržišni udio konkurentima izvan BBK grupe, a isto tako su u mogućnosti pregovarati bolje cijene za komponente te dijeliti rješenja pronađena u odjelu istraživanja i razvoja. Marketing je nastavio biti u centru pažnje, kao i odnos s partnerima, pa je tako svako lokalno predstavljanje nekog smartfona popraćeno nastupom neke lokalno poznate osobe, a dobavljači i distributeri su se borili za suradnju s tvrtkom zbog odličnih uvjeta suradnje.



2013. godine, BBK osniva svoj treći brend, OnePlus, koji je ciljao tržište tkz. entuzijasta (sjetimo se samo sustava pozivnica), pa je polučio odlične uspjehe u prepoznatljivosti brenda u Europi i Sjevernoj Americi, gdje Oppo i Vivo dan danas po snazi brenda nisu ni blizu Samsungu ili Appleu. Prije 3 godine osnovan je Realme, kao brend koji nudi uređaje odličnih specifikacija po pristupačnim cijenama. Svaki od BBK brendova cilja određni dio tržišta i vođeni su dosta konzervativno, uz izbjegavanje rizika poput predstavljanja uređaja u novim i neistraženim kategorijama, što ih u jednu ruku može činiti "dosadnijima", ali isto tako se pokazalo kao odlična strategija za stabilan rast.

Da je natjecanje različitih brendova istog vlasnika dobar recept na mobilnom tržištu pokazao je i Huawei, prije cijele situacije oko sankacija, kada su Honor i Huawei ostvarivali impresivan rast, često na različitim tržištima. Nešto slično radi i Xiaomi sa svojim Poco i Redmi podbrendovima i za sada im također dobro ide.

Smartfoni BBK brendova danas slove kao kvalitetni uređaji. Možda ne toliko u Europi zbog manjeg tržišnog udjela, ali dosta je pogledati trenutnu ponudu. Oppova Find X serija izgleda izuzetno dobro na papiru i većinom je pozitivno ocijenjena od strane recenzenata. OnePlus 9 Pro smo imali na recenziji i riječ je o jednom od najboljih uređaja ove godine. Vivo X60 Pro + dolazi s najnovijim specifikacijama i kamerom razvijenom u suradnji s njemačkim Zeissom, dok Realme donekle imitira Xiaomijev model poslovanja u srednjoj klasi i izbacuje uređaje odličnih specifikacija sa pristupačnom cijenom koje tržište odlično prihvaća.



Iako do sada, osim OnePlusa, ostali BBK brendovi nisu bili toliko popularni u Europi, to se polako mijenja ako je suditi prema podacima Counterpointa iz prvog tromjesečja ove godine. Oppo je imao 6% udjela, a OnePlus i Realme po 2%, što ukupno daje više od 10%. Iako to za svaki brend pojedinačno nije neki rezultat, odlična vijest za BBK je što udjeli sva tri navedena brenda rastu, a kad ih zbrojimo, vidimo da su postali respektabilna sila u Europi na 4. mjestu - iza Samsunga, Apple i Xiaomija. Vivo je također krenuo u veći angažman u Europi i vjerojatno je pitanje vremena kada će se pojaviti na nekoj od ovih ljestvica.

Posljednjih godina, iz radionice BBK brendova prezentirane su razne inovacije poput superbrze tehnologije žičnog punjenja od 125W, koncepta uređaja sa zaslonom na razvlačanje, koncepta uređaja s prednjom kamerom ispod zaslona, bežično punjenje u radijusu do 10m, i sl. Drugim riječima, nije više riječ o Kinezima koji samo kopiraju druge tvrtke i pokušaju prodat sličan uređaj po nižoj cijeni, nego o konglomeratu koji ulaže u istraživanje i razvoj, i koji svake godine predstavlja sve bolje proizvode, kako tehnološki, tako i po omjeru cijene i kvalitete, što i rastući tržišni udio potvrđuje.

via: 1, 2, 3