Windows Phone Top teme Windows

Kako je propao div zvan Nokia i kako ga je Microsoft kupio za Judine škude



Dogodilo se ono što je bilo neizbježno. Nakon što je jutros odjeknula vijest o tome kako Microsoft preuzima Nokiju, tj. njenu mobilnu diviziju, otvaraju se mnoga nova pitanja, posebice ona o budućnosti Nokia branda i kako će se novonastala situacija odraziti na cijelo tržište.

Da će Microsoft imati koristi od ove akvizicije, ne treba uopće sumnjati. Naime, ovdje se ne radi samo o tome da je Microsoft za sitne pare kupio jednu posrnulu kompaniju, već o tome da je cijeli proces davno zamišljen i pomno pripreman.

Mnogi će sada vjerojatno zamijeniti uzrok i posljedicu, misleći da je Microsoft spasio Nokiju od daljnjeg propadanja, no radi se upravo o suprotnom. Microsoft je taj koji je je dobrim dijelom zaslužan za propast Nokije, a danas su na površinu isplivali i rezultati. Nokia, ili bolje reći, ono što je od nje ostalo kupljena je za siću. Naime, Microsoft je na ovu akviziciju potrošio manje novca nego na svojedobnu kupnju Skypea ili skoro dvostruko manji iznos od onog koji je Google potrošio za kupnju Motoroline mobilne divizije. Treba li uopće uspoređivati veličinu, ime, moć i nekadašnji tržišni udio Nokije i Motorole?

Dakle, danas je postalo jasno da je Nokia namjerno i planski uništena kako bi njena vrijednost vremenom pala i kako bi ju netko mogao kupiti za Judine škude, no krenimo redom.


Nakon što je krajem prošlog desetljeća Apple prestavio iPhone i nakon što je njegova pojava zauvijek promijenila sliku tržišta mobitela, mnoge su se kompanije našle na raskrižju. Google je brzo reagirao i razvio Android koji je će kasnije zavladati tržištem i mnoge su kompanije upravo ovu platformu prepoznale kao svoju šansu i spasonosno rješenje.

Nokia je imala skoro desetljeće stari Symbian koji se zbog vremešnosti i tromosti nije mogao natjecati s konkurencijom iz Applea i Googlea. Istina, Nokia je pokušavala Symbian prilagoditi novom trendu, ali čini se da u taj posao nije uloženo dovoljno napora. Nadalje, 2010. godine Microsoft odbacuje svoj stari Windows Mobile operativni sustav čiji korijeni sežu još u devedesete i predstavlja nešto sasvim novo – Windows Phone. U početku sklapa ugovore s pet kompanija koje će proizvoditi uređaje temeljene na novoj platformi, s otvorenom mogućnošću dolaska novih članova u ovo društvo. Windows Phone 7 uređaji s prodajom započinju na jesen iste godine, no reakcija tržišta je mlaka. Microsoft je ubrzo uvidio da se stvari ne odvijaju po planu i (sada je očito) počeo kovati novi plan. S obzirom na uspjeh Applea i iPhonea i sve veći rast Android tržišta, Microsoftu je trebalo nešto što će mu pomoći u uzdizanju novog branda. Nokia, koja se tada nalazila na istom raskrižju kao i većina drugih kompanija činila se kao dobar plijen, no njen tržišni udio i vrijednost mjerena po tržišnoj kapitalizaciji ipak su bili prevelik zalogaj za Microsoft.


I sad ovdje dolazimo do nečega što će mnogi nazvati teorijom zavjere, no budući da je dostupnost informacija svima nama ograničena, možemo samo pokušati složiti vlastitu konstrukciju događaja i to na temelju onih informacija kojima raspolažemo.

Mnogi su se začudili kada je Stephen Elop postao izvršni direktor Nokije, posebice zato što jedan Amerikanac, štoviše, Microsoftov zaposlenik, dolazi na čelo tada još uvijek najjače kompanije u mobilnom svijetu. Posebno čudnom se ova situacija činila Fincima koji su se Nokijom ponosili proteklih 20 godina, no pod krinkom globalizacije i nužnog restrukturiranja, očito im je prodana priča o nužnosti takvog poteza.

Na koji se način Stephen Elop uspio uvući, tj. infiltrirati na čelnu poziciju u Nokiji, zauvijek će ostati tajna, ali na temelju informacija koje nisu dostupne široj javnosti, ipak možemo malo posložiti kockice. Ovdje napominjem kako ove informacije široj javnosti nisu nedostupne u punom smislu riječi, već ona za mnoge stvari jednostavno ne mari. Dakle, neposredno prije imenovanja Stephena Elopa izvršnim direktorom (CEO) Nokije, kojeg bira uprava kompanije (Board of directors) tadašnji predsjednik uprave (chairman) Jorma Ollila dobiva pozivnicu za prisustvovanje sastanku bilderberške skupine u Švicarskoj. Za one koji ne znaju, radi se o sastanku najutjecajnijih poslovnih ljudi na svijetu, a ime Bilderberg se za njih veže po nizozemskom gradiću u kojem su se prvi put sastali. Ako sada idete googlati pojam Bilderberg, vjerojatno ćete naići na mali milijun web stranica koje se bave teorijama zavjere, Iluminatima i reptilijancima, no neosporna je činjenica da je bilderberška skupina sastavljena od najvećih bogataša, bankara, državnika, vlasnika raznih fondacija, vječnih političara i sl. Dovoljan je samo podatak da je prilikom svakog sastanka ove skupine, koji se održava jednom godišnje, zračni prostor iznad grada u kojem se odvija – zatvoren.

Dakle, sada kada smo shvatili o koliko moćnoj skupini se radi i kada u obzir uzmemo činjenicu da je Nokijin predsjednik uprave prisustvovao sastanku, način na koji je Stephen Elop postao izvršni direktor nisu više toliko mistične. Čovjek je očito bio predodređen za tu funkciju i imao zaštitu najmoćnijih ljudi na svijetu.



Ne treba zaboraviti da je svaka kompanija jaka onoliko koliko su joj naklonjene banke, tj. vlasnici kapitala i one su te koje svoj kapital usmjeravaju tamo gdje smatraju da im se isplati. Naravno, u takvoj situaciji česte su i manipulacije i nije tajna da kompanije u nadi da će dobiti potreban kapital često poslušaju „savjete“ onih koji im taj kapital trebaju osigurati.

Tako je za izvršnog direktora prihvaćen Stephen Elop, čovjek koji dolazi iz do tada Nokiji ne baš prijateljski naklonjenog Microsofta. I gle čuda, nedugo zatim Nokia upravo s Microsoftom sklapa sporazum o strateškom povezivanju i prihvaćanjem Windows Phone platforme kao primarne. Kasnije ćemo vidjeti da se tu zapravo radi o jedinoj platformi. Tako Nokia napušta Symbian kojeg je razvijala cijelo desetljeće, odbacuje i MeeGo kojeg je već godinu dana razvijala u suradnji s Intelom i ono što je možda najvažnije – uporno odbija svaku mogućnost suradnje s Googleom u vidu proizvodnje uređaja temeljenih na Androidu. Tada se već moglo zaključiti da Nokia debelo puše u Microsoftov rog i da je šansa za polivalentni razvoj praktički nikakva.

U međuvremenu se ispostavilo da Windows Phone platforma od strane korisnika nije prihvaćena onako kako se očekivalo i da će razvoj, tj. probijanje na tržište teći sporije od planiranog. No, unatoč tome Nokia, tj. Elop uporno odbija mogućnost uvođenja drugih platformi i opcija te uporno gura Widnwos Phone, čak i po cijenu astronomskih gubitaka. Onima koji prate događanja u ovom tržišnom segmentu ubrzo je postalo jasno kamo sve to vodi. Gubici su se redali kvartal za kvartalom, tržišni udio je padao brzinom slobodnog pada, da bi Nokia istovremeno ogromna sredstva i napor ulagala u S40 platformu koja možda nije osuđena na propast, ali s obzirom na tržišni fokus i dodanu vrijednost koju ostvaruje, predstavlja zanemarivu stavku u konačnoj dobiti. Svemu su pripomogle i rejting agencije koje su Nokijin kreditni rejting srušile na „smeće“ što je dodatno doprinijelo padu vrijednosti kompanije i kupnji od strane Microsofta.

Što reći na kraju nego čestitati Microsoftu na odlično obavljenom poslu preuzimanja nekadašnjeg diva mobilne industrije i sinonima za kvalitetu. Naravno, ovo sada iz temelja mijenja situaciju na tržištu smartfona i za očekivati je kako će ostali proizvođači Windows Phone uređaja ubrzo odustati od daljnje suradnje s Microsoftom. LG je to već uradio, a od nedavno se mogu čuti glasine kako će istim putem ići i HTC. Samsung Windos Phone nikad nije ni smatrao ozbiljnim proizvodom jer njegove uređaje temeljene na tom OS-u možemo izbrojati na prste jedne ruke.


Dakle, sada su udareni novi temelji za Windows Phone i ako je ovaj OS ikad imao šansu za proboj na tržište, to je upravo sada. Nokia je u ovom Microsoftovom planu očito samo kolateralna žrtva, no ne i garancija konačnog uspjeha. Hoće li Microsoft i ostatak utakmice odigrati ovako mudro, ostaje za vidjeti.

Situacija u kojoj samo dvije kompanije prodajom smartfona ostvaruju dobit i u kojoj jedna platforma drži 80% tržišta nikako se ne može nazvati dobrom za korisnike, no za sada je prerano gatati hoće li Microsoft ovim potezom poremetiti njihove planove i napokon izađi iz sjene. Naime, vidjeli smo da tržište PC-a pada, a istu sudbinu dijeli softverski dio istih, tj, Windowsi. Upravo zbog toga Microsoft sada mora sve karte staviti na mobilne uređaje kako bi održao dominantnu poziciju u tehnološkom sektoru.