Android Top teme Biznis

Koliko će još Samsung izdržati na vrhu?

Samsung Headquarters

Prije nekoliko dana je Samsung predstavio financijske rezultate drugog poslovnog kvartala koji su u financijskom smislu podosta loši. Točnije, najlošiji u posljednje dvije godine. No, osim lošeg drugog kvartala valja napomenuti da prihodi u Samsungu padaju već treći kvartal za redom čime su su promašene prognoze čak i najpesimističnijih analitičara.

Razloge za slabe financije u Samsungu pravdaju uglavnom visokim tečajem dolara, ali i puno slabijom potražnjom smartfonova i tableta. Također je jedan od glavnih problema apostrofirana i niža prosječna cijena Samsungovih smartfona, koja je pala za 10-15%. Sve ovo je prouzročilo 24% manje prihoda u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Ipak, sa situacijama u kojima je prodaja uređaja na dobroj razini i gdje postoji solidan portfolio, ali ukupni prihodi padaju, susretali su se i drugi proizvođači mobitela. U sličnoj poziciji je bila i Nokia, Palm, Motorola i Siemens, pa znamo na koji su način neke od ovih kompanija završile. Svima je zajedničko da je bez obzira na dobru prodaju uređaja, ukupan profit, odnosno prihod nezaustavljivo padao. Pravdanje za ovakvu situaciju je obično bilo u visokim marketinškim troškovima, troškovima za razvoj novih proizvoda i kao i kod Samsunga – u negativnim razlikama tečaja između nekoliko važnih svjetskih valuta.

Konkurencija


Samsung također navodi da je i jedan od problema u sve agresivnijoj konkurenciji koja svoje uređaje jednakih karakteristika prodaje za bitno nižu cijenu. Tu svakako trebamo istaknuti dolazak većeg broja kineskih proizvođača uređaja čija stigma o nekvalitetnim i loše izrađenim mobitelima polako blijedi te se sve veći broj ljudi okreće upravo kupovini ovih uređaja. Sve popularniji Kinezi osvajaju i europska te pomalo i američka tržišta, pa zajedno sa već tradicionalno jakim azijskim, svojom konkurentnom cijenom uzimaju sve veći broj korisnika.

Ideji o jeftinim smartfonima se okrenulo i jedno poznato ime telekomunikacijske industrije – radi se o Motoroli. Naime, iz te kompanije su nedavno objavili da je njihov model Moto G najprodavaniji smartfon u povijesti te tvrtke. To je također smartfon koji je zbog svoje niske cijene bio dugo vremena best buy uređaj te je svakako odnio veliki postotak prodajnog kolača i Samsungu, koji svojim uređajima niže klase, ali značajnije lošijim hardverskim karakteristikama nije mogao konkurirati ovom modelu. No, Motorola nije stala samo na G modelu, već je izdala i E verziju, koja je još jeftiniji uređaj s kojim je već napravila ogroman uspjeh na indijskom tržištu.

Što ovo govori?


Pa u principu to da je proizođačima telefona ostalo još jako puno prostora za rast, posebno u nekim dijelovima Azije i Latinske Amerike gdje se traže jeftiniji uređaji. No, problem leži u tome što je na jeftinijim uređajima zarada jako mala, pa se postavlja pitanje koliko je to uopće proizvođačima isplativo. Ako se netko od vas pita – zbog čega to onda Kinezi i Motorola rade, odgovori su jednostavni.

Što se Motorole tiče, u vrijeme predstavljanja tih uređaja njezin vlasnik je bio Google koji ionako živi od oglasa, a što veći broj ljudi ima mobitele u rukama potencijalno je i veća zarada na njima. S druge strane, kineskim je proizvođačima cilj nižim cijenama i nauštrb profita, steći reputaciju i uzeti dio tržišnog kolača. A nakon što to ostvare vrlo vjerojatno će podići cijene samih uređaja.

Telekom operateri


Ako ne postoji neki značajniji tehnološki napredak zbog kojeg proizvođač mobitela ima hit uređaj, uspjeh u ovoj industriji se gradi godinama. Posebno ako u jednadžbu ubacimo i izgradnju odnosa sa telekom operaterima po cijelom svijetu, koji su nezaobilazni partner svakom proizvođaču mobitela. A ono što je puno kraće u odnosu na uspjeh je pad, koji se događa u neusporedivom kraćem vremenskom periodu od uspjeha.

Prethodno spomenuti operateri diktiraju trendove i odlučuju što će uvrstiti u svoju ponudu. Preko njih se također prodaje najveći broj uređaja pa proizvođači mobitela obično nemaju druge kanale prodaje. Naravno, Apple je sa svojim Apple trgovinama iznimka, zbog kojih je on ipak puno neovisniji o trenutnim promjenama tržišta koje diktiraju operateri.
U slučaju da operater odluči pogurati određeni model, on će svakako biti uspješan. No, u slučaju da ga odluči ignorirati i ne reklamirati ga ili ne stavljati na vidljiva mjesta u svojim trgovinama, gotovo je sigurno da će i prodaja podbaciti.

No vratimo se Samsungu...


Kao što ste u našem testu mogli i čitati, Galaxy S5 svakako nije loš uređaj, ali ono što je možda i najbitnije, ne predstavlja neki veliki napredak u odnosu na svog prethodnika. Pitanje je što će se dogoditi sljedeće godine, ako i novi S6 bude manja nadogradnja postojećeg uređaja.
Hoće li se korisnici smartfona zadovoljiti novijim procesorom i većim ekranom ili će tražiti opcije u drugim proizvođačima koji nude neke inovativnije proizvode? Ili će samo kupiti jeftiniji uređaj, koji nudi gotovo jednake stvari - od nekog nepoznatog brenda? Ovo su naravno pitanja čije odgovore ne možemo sa sigurnošću predvidjeti, no nakon objave Samsungovih financijskih rezultata možemo biti sigurniji da se tržište kreće upravom u tom smjeru.
U slučaju da neki proizvođač mobitela predstavi neku inovativnu novu tehnologiju (glavni kandidat je tu baterija), sigurno je da će većina potrošača kupiti upravo taj uređaj. A s obzirom da su operateri uvijek tamo gdje su i novci, svakako će ga svim snagama dodatno progurati.

I tako je pred Samsungom veliki izazov. A to je da počne inovirati i odmaknuti se od pristupa "sve je dobro dok ide", jer kao što smo i u uvodu članka napisali – povijest vrvi primjerima u kojima je taj pristup doveo do strmoglavog pada.