Top teme

Najčešće greške pri kupnji mobitela i kako ih izbjeći

Pametni telefoni danas predstavljaju, ne samo pomagalo, već naprosto nužnost. Uklapanje u moderan način života jednostavno iziskuje posjedovanje mobitela, i to ne onog običnog s alfanumeričkom tipkovnicom, već baš pametnog telefona na kojem ćete moći pronaći odrediše na karti, kupiti ulaznicu za vlak ili se čekirati za let avionom, ovabiti šoping i pratiti vlastite financije na bankovnom računu.

Iz ovih, ali i cijelog niza drugih razloga, pametni telefon je postao nešto bez čega je praktički nemoguće kvalitetno živjeti u modernom dobu, no znamo da mnogi od nas često griješe prilikom odabira samog uređaja. Posljedica toga su u pravilu frustracije i gomilanje stresa.

Zato ćemo u ovom tekstu navesti nekoliko najčešćih grešaka koje činite prilikom odabira pametnog telefona, i kako ih izbjeći.

Odluka na licu mjesta

Ovo je najčešća, a vjerojatno i najveća greška. Kupujete mobitel, recimo, na produženje ugovora kod vašeg operatera, a nemate ideju kakav biste željeli niti što vam uopće treba. Znate samo da vam ugovor ističe i da biste mogli kupiti novi uređaj.

U tom ste slučaju najlakša meta za trgovce, odnosno prodavače za pultom, koji će vam pokušati prodati što skuplji uređaj i pritom će vam objasniti da on zapravo nije toliko skup jer će vam račun svaki mjesec biti „samo par eura“ (npr. 5) viši nego u slučaju nekog drugog modela.

Isto tako će vam usput pokušati uvaliti i neku dodatnu uslugu, za koju niste ni znali da postoji, ali vam je zbog vješte demonstracije postala primamljiva.

Pritom će vam još reći i da je baš njihova mreža najbolja i da su to potvrdili neovisni istraživači, pa će vas zato pokušati prebaciti i na „malo“ skuplju tarifu, zbog koje će vam onaj mobitel kojeg su vam prethodno ponudili, biti „jeftiniji“. Naravno, sada onih pet eura imaju neusporedivo veću vrijednost.

Slično je i u slučaju da uređaj kupujete u trgovini za „keš“. Imajte na umu da će vam i ta trgovina jednako htjeti prodati što skuplji uređaj ili neki koji im u povećoj količini zauzima skladište koje žele isprazniti. 

Robovanje specifikacijama

Nesumnjivo postoji dio populacije koji ima dovoljno novca da si priušti najbolji, odnosno najskuplji mobitel u ponudi. Radi se o redu veličine 1500 eura, izuzevši preklopne modele, koji su zapravo različita kategorija, no doći ćemo i do njih.

Najskuplji mobitel je nekad davno bio i modni dodatak. Lako ga je bilo prepoznati sa slika reklama, no to danas više nije slučaj jer svi izgledaju praktički isto. Danas na prvi pogled ne možete ocijeniti ima li osoba za vašim stolom u kafiću iPhone 16 ili 13.

Odabir flagshipa za svakodnevno korištenje danas se više ne može nazvati snobizmom, no postoji jedna izreka: „samo najbolje je dovoljno dobro“. Jasno je da kupnjom flagshipa dobivate najbolje što industrija u datom trenutku nudi, no malo tko od kupaca takvih uređaja uspije iskoristiti njihove mogućnosti. Poznam mnogo ljudi koji su kupili najskuplji iPhone ili Samsung, misleći da će fotkati kao profesionalci, snimati epske video uratke, igrati najluđe grafičke igre. Na koncu bi se sve svelo na činjenicu da su sve što su uspjeli odraditi, to isto mogli i s dvostruko jeftinijim modelom.

Štednja na spremišnoj memoriji

Mnogi kupci skupih i najskupljih mobitela često odaberu njegovu najjeftiniju varijantu, kako bi – „uštedjeli“. Znamo da proizvođači memoriju u mobitelima cijene kao suho zlato i to je loše. Međutim, još lošije je ako ste mobitel platiti 1500 eura, a on ima samo 256 GB interne memorije. Možda vam se ovo na prvu čini kao pretjerivanje, no kad svoj novi najskuplji iPhone, Samsung ili nešto treće za par mjeseci „napunite“, brzo ćete požaliti zašto u startu niste odvojili 200 eura više i uzeli 512 GB varijantu.

Naime, slike, video, web stranice, glazba i sve datoteke iz godine u godinu postaju sve veće. Zauzimaju sve  više megabajta i gigabajta i tako troše ionako ograničenu memoriju vašeg telefona. Ako dosta fotkate i snimate 4K video, 100 gigabajta ćete potrošiti dok trepnete.

Dodatni problem je što većina mobitela više nema podršku za memorijske kartice, a i spremanje u oblaku (Google Photos, One Drive, iCloud…) je realno postalo prilično skupo.

Robovanje trendovima

Najnoviji trend posebnosti u svijetu mobitela svakako su preklopni modeli. Oni su zapravo jedini koji se razlikuju od mora drugih pa ih mnogi često kupuju isključivo iz tog razloga.

Ne kupujte preklopne telefone samo zato jer su kul i jer se sva ekipa okupi oko vas kad ga rasklapate. To bi trebao biti zadnji razlog.

Isto tako, modele koji se otvaraju kao knjiga, ne kupujte zato jer mislite da ćete na njima više uživati u YouTubeu ili Netflixu. Imat će prikaz možda malo veći nego na klasičnom uređaju. Razlog tome je što formati videa nisu prilagođeni zaslonima s njihovim omjerom stranica. Isto vrijedi i za igre.

Naravno, postoje drugi aspekti gdje takav zaslon možete itekako iskoristiti, no nije najpametnije da toliki novac trošite samo zbog zabave i pokazivanja.

Robovanje brendu

Najbolji primjer robovanja brandu je iPhone. Mnogi će ljudi kupiti Appleov telefon iz samo jednog razloga, i to prilično iracionalnog. Appleova karizma je učinila svoje i dosta kupaca zakačila na svoje proizvode, no imajte na umu da on to, kao i bilo koja druga tvrtka, radi prvenstveno da bi ostvario profit. To što ste vi sretni i zadovoljni s njegovim proizvodom je nusprodukt.

Za Apple se svakako mora priznati da ima izuzetno kvalitetne proizvode, no pogledajte samo primjer najnovijeg iPhonea 16e. Cijena od 750 eura, i to još za 128 GB varijantu, je realno sumanuta. Za te novce možete kupiti daleko bolji Android s jačim specifikacijama.

Iako Apple u ovoj disciplini slovi kao maher, ne možemo reći da se drugi proizvođači u nekim slučajevima ne ponašaju slično.

Tako i Samsung, kad lansira novi model srednjeg cjenovnog ranga često „nabije“ cijenu, da bi je nakon par mjeseci spustio. Najbolji primjer je novi Galaxy A56, koji se prodaje za 480 eura u osnovnoj konfiguraciji, ali ako malo pričekate, cijena bi mu mogla pasti.

Neki drugi brandovi, čak i oni koji se vole hvaliti „omjerom uloženog i dobivenog“ znaju iznenaditi. Tako, recimo, Poco F7 Ultra, koji upravo sada dolazi u prodaju, u Hrvatskoj će koštati oko 900 eura, dok mu je cijena u Španjolskoj i Poljskoj oko 600. Dakle, 300 eura više. Netko tko je ranije bio zadovoljan ovim brendom, sada bi se mogao razočarati. 

Zaključak 

  • Ne kupujte ad hoc. Prije odabira dobro razmislite što vam je potrebno, a što ne. Informirajte se. Guglajte, pročitajte recenzije ili ih pogledajte na YouTubeu.
  • Ne kupujte mobitel zato jer vaša omiljena Instagram ili TikTok zvijezda njime maše dok pozira s novom torbom i cipelama ili jer vam je susjed ili poznanik rekao da je baš njegov najbolji. To ne znači da je i za vas.
  • Ne nasjedajte pričama prodavača u prodajnim centrima operatera ili u trgovinama. Dođite sa stavom da znate što želite.
  • Ne tražite nužno najjeftiniju opciju, jer to ne znači da će vam odgovarati. Nekad jeftinije ispadne skuplje, ako se vodite samo nominalnom cijenom.
  • Ne kupujte najskuplje samo zato da nekoga impresionirate. Dobro razmislite je li vam takav uređaj potreban. 

Advertisement Advertisement Advertisement