Top teme Apple

Post Festum: Apple Intelligence je sve ono što su druga AI rješenja u startu trebala biti

Kad je Samsung prije otprilike pola godine predstavio Galaxy AI, pojam umjetne inteligencije se promijenio. Razlika u odnosu na tada već megapopularni ChatGPT bila je u tome što je AI dobio konkretnu primjenu na tipu uređaja kojeg najviše koristimo – mobitelu.

Ubrzo su i druge kompanije počele lansirati slična rješenja, no najviše pažnje (čitaj: medijske buke) je privukao Google sa svojim Gemini projektom. Osim što ga je prvo nazvao Bard, a nakon toga prekrstio u Gemini, Google je sada i Asistenta zamijenio Geminijem te tako stvorio dodatnu zbrku.

Google očito ni sam ne zna što bi s umjetnom inteligencijom, a cijela priča podsjeća na davne pokušaje kreiranja vlastite društvene mreže, ali i aplikacija za komunikaciju.

I sada, u ključnom trenutku, Apple je predstavio svoju viziju umjetne inteligencije, mudro ju nazvavši Apple Intelligence, koja će vjerojatno kolokvijalno koristiti identičnu kraticu - AI. Možda će na koncu postati i sinonim za umjetnu inteligenciju, baš kao što je iPhone u SAD-u davno postao sinonim za mobitel. 

Zašto je Apple Intelligence bolji od ostalih AI rješenja?

Ono što Apple Intellgience čini posebnim, odnosno drukčijim proizvodom od Samsung Galaxy AI i Google Geminija, je u tome što ne predstavlja zasebnu aplikaciju, niti različite implementacije AI komponente u više aplikacija. Apple je svoj AI ugradio kao platformu na razini operativnog sustava, što znači da će umjetna inteligencija imati pristup doslovno svakoj Appleovoj aplikaciji i alatu, a kasnije možda i 3rd party aplikacijama. Kao točka na i, dolazi podatak da će Apple Intelligence biti prisutan u cijelom eko-sustavu, dakle na svim njegovim proizvodima (iPad, Mac…)

Naravno, Apple u ovom slučaju ima komparativnu prednost jer kontrolira i softver i hardver. Međutim, to ne znači da Google nije mogao Gemini integrirati na razinu Android OS-a i tako ga u startu prodati svim proizvođačima kao temelj za njihove implementacije LLM i ostalih AI komponenti. Samsung je isto tako mogao Galaxy AI ugraditi u svoj One UI skin, jer je intervencija u Android toliko duboka da ga slobodno možemo nazvati zasebnim operativnim sustavom.

Jasno je da ni Google ni Samsung nisu realno ništa krivo učinili. Napravili su najbolje što su u tom trenutku znali i mogli. Njihov problem je pak u tome što je Apple to napravio bolje, i to mnogo bolje. Ugradnja LLM komponenti na razinu operativnog sustava (iOS, iPadOS, macOS…) osigurava znatno veće mogućnosti od kreiranja svake aplikacije zasebno kao što je slučaj s Googleom, Samsungom pa i Microsoftom,

Za one koji strahuju od problema s privatnošću ili sigurnošću, treba reći da će se, prema riječima Appleovih ljudi, većina AI radnji odvijati na uređaju, a najveću zaslugu za to će svakako odnijeti moćan hardver. U trenutku kad korisniku zatreba više resursa, aktivirat će se internet, ali u okvirima „Private Cloud Compute“ sustava. Ova značajka će svakom korisniku osigurati njegovo zasebno mjesto u oblaku, a podaci koje AI o korisniku prikupi neće moći biti upotrijebljeni izvan tog ograničenog cyber prostora.

U kojoj će mjeri to biti ispoštovano, vrijeme će pokazati, no imajući u vidu Appleovu tradiciju posebne brige za sigurnost i privatnost, u ova obećanja nemamo razloga sumnjati.

Apple nekad nameće, a nekad slijedi trendove

I dok su mnogi drugi slavili Appleovo kašnjenje u implementaciji umjetne inteligencije, Apple je očito iz prikrajka promatrao njihove greške i na kraju im još jednom pokazao da može biti bolji od njih.

Ovo, naravno, ne znači da Google još jednom neće promijeniti strategiju. Nakon ovoga, možda se ponovno uhvati posla i svoju viziju umjetne inteligencije promijeni iz temelja. Da, i to baš po uzoru na Apple.

Ovdje možemo povući paralelu iz 2007. godine, kad je Google za godinu dana odgodio predstavljanje Androida nakon što je vidio što je sve Apple uspio napraviti s iPhoneom,

Apple je očito tvrtka koja nekad predvodi u trendovima, a nekad ih slijedi. Ono što je ključno, čini se da jednostavno znaju kad je pogodan trenutak za jednu, a kad za drugu taktiku.

Neka njihova rješenja su prihvatili mnogi drugi proizvođači, iz razloga jer su bila odlična. S druge strane, Apple nije žurio s odgovorima na njihove trendove. Pomno je pratio što i kako rade i učio na njihovim greškama, da bi na koncu uspio napraviti bolju verziju tog proizvoda.