Sklopivi telefoni definitivno nisu mainstream. Namijenjeni su strogo ciljanoj publici. U slučaju uređaja tipa Samsung Galaxy Fold, tj. onih koji se otvaraju kao knjiga, radi se uglavnom o tehnološki osviještenim entuzijastima. Modele kao što su Flip, dakle one koji se otkapaju kao ogledalce, uglavnom će odabrati pripadnice ljepšeg spola, jer, budimo realni, većina takve telefone doživljava kao modni detalj. Naravno, to ne znači da ne postoje drugi profili potencijalnih kupaca, ali smatram da su u manjini.
Samsung Foldom 6 možda nije impresionirao, ali nudi ono što drugi nemaju - konzistenciju
Prije nekoliko dana smo vidjeli da je Samsung predstavio šestu generaciju preklopnih telefona – Galaxy Z Fold 6 i Galaxy Z Flip 6. Pretjeranog uzbuđenja među uzvanicima na samom predstavljanju nije bilo, iz jednostavnog razloga što smo praktički sve detalje prethodno doznali iz glasina.
Ako stavimo sa strane ugradnju novog procesora, što se događa svake godine, većeg napretka ni po kojem pitanju nismo vidjeli. OK, tu su nove AI mogućnosti i otpornost na prašinu, što je svakako pohvalno, ali po pitanju dizajna i kućišta, stigle su tek kozmetičke promjene u odnosu na prošlogodišnji Galaxy Z Fold 5. Vanjski zaslon je i dalje otprilike jednako uzak i jednako ograničene upotrebljivosti dok je telefon sklopljen, barem ako ga usporedimo s proizvodima konkurencije. Isto tako je otprilike jednako debeo i tek mrvicu lakši, dok je kapacitet baterije ostao isti, dakle objektivno nedovoljan za uređaj ovako velikim zaslonom.
I tu sada dolazimo do pitanja zašto se, neovisno o tome, Samsungovi preklopnjaci prodaju bolje od svih drugih zajedno. Nema sumnje da će, usprkos nabrojanim nedostacima, Galaxy Z Fold 6 definitivno biti prodavaniji od recimo Honora Magic V3, a vjerojatno i od Googleovog Pixela 9 Pro Fold koji tek treba biti predstavljen. Ostali proizvođači, unatoč činjenici što su dizajnirali i konstruirali (u mnogim aspektima) bolje uređaje, jednostavno nemaju šanse za tržištu.
Zašto? Da bismo ovo shvatili, moramo malo ući u pozadinu.
Konkurencija nije dovoljno ozbiljna u domeni sklopivih telefona
Sjećate se priče o Appleu i namjernom ignoriranju trendova koje postavljaju drugi? Upravo u takvom položaju se sada nalazi Samsung u domeni sklopivih uređaja. Dakle, zašto bi mijenjao konja koji pobjeđuje? Nadalje, proizvođači kao što su Oppo i Vivo, koji također nude sklopive telefone kao izravnu konkurenciju Samsungovom Foldu, iz nekog razloga nemaju doseg na tržištu, odnosno ne pokrivaju ga kvalitetno. Razumijemo da ove kompanije ne žele niti primirisati u SAD, imajući u vidu što se dogodilo Huaweiju, no ostaje nejasno zašto na europskom tržištu nisu nastupile agresivnije. Njihovi sklopivi modeli bili su dostupni tek u nekoliko najvećih zemalja, dok je ostatak kontinenta, pa čak i većina članica Europske unije, ostao uskraćen za njihovu ponudu.
Isto vrijedi i za Google, općenito s politikom ograničavanja ponude na svjetskom tržištu, dok Xiaomi svoje preklopne modele već tri generacije nudi isključivo u Kini. U razloge ovakvih poslovnih odluka ne možemo niti želimo ulaziti, ali svakako možemo izraziti mišljenje da takva polovna politika ostavlja dojam nedosljednosti, a u očima kupaca i neozbiljnosti. Ako se na globalnim eventima koje prenosiš uživo, hvališ svojim novim inovativnim proizvodom, a nisi ga ponudio na ključnim tržištima, džabe si krečio. Hrvatska je možda mala, ali Europska unija ima pola milijarde stanovnika. Kako to da niste uspjeli iskoristiti blagodati zajedničkog tržišta koje vam je praktički servirano na pladnju?
Dostupnost sklopivih uređaja i podrška glavni su razlozi Samsungove tržišne dominacije
Upravo ovakva situacija Samsungu u startu daje prednost, jer svojom ponudom pokriva skoro svaki kutak planete. Kupci iz jedne zemlje se tako ne osjećaju zakinutima u odnosu na one iz druge, što u startu osigurava veće povjerenje u brand.
Tako npr. Xiaomi može sada predstaviti ne znam kakav Mix Fold 4, koji će možda po mnogim kriterijima biti bolji od Folda 6, ali povjerenje kupaca u taj brand nije na dovoljno visokoj razini da bi ga masovnije prihvatili, čak i ako se odluči na globalno lansiranje. Jasno, u Kini se vjerojatno prodaje k'o alva, no na tamošnjem tržištu su se ponovno dogodile tektonske promjene, budući da je Huawei potpuno preuzeo primat u domeni sklopivih uređaja. Podsjetimo, ova kompanija je, uz Samsung, bila jedna od prvih koja je lansirala preklopne uređaje, i koji su kvalitetom u mnogim sferama bili čak i na višoj razini. Naravno, Huawei je iz razumljivih razloga odustao od međunarodnog tržišta za ove modele, ali zato u Kini sada pobire kajmak.
Potom imamo Honor, praktički jedinu kinesku kompaniju koja se potrudila pokriti veći dio svjetskog tržišta novim sklopivim uređajima. No i tu postoji nedostatak, a možda se najviše očituje u inače čudnoj politici mahom svih kineskih proizvođača, koji nove uređaje prvo predstave za svoje tržište, da bi lansiranje globalnih varijanti uslijedilo čak i mjesecima kasnije, što zainteresiranim kupcima može predstavljati frustraciju.
Tu sad dolazimo do momenta prisutnog u osnovnom postulatu kapitalizma – želje. Jasno je da kupci sklopivih uređaja, s obzirom na njihovu cijenu, moraju biti dobro „podmazani“. Oni kojima nije problem izdvojiti 2000 eura za mobitel, čekaju prvu priliku da ugrabe nešto novo. Samsung će većini takvih kupaca biti prvi izbor, jer je dostupan sad i ovdje. Odmah. Bez zadrške, odgađanja, beskrajnog čekanja dostave s Marsa itd. Isto vrijedi i za podršku, odnosno servis i rezervne dijelove. Dobro razgranata mreža opskrbe je prisutna godinama, što je očita prednost u odnosu da se recimo odlučite na kupnju Pixel Folda ili OnePlus Folda u službenom ili u nekom egzotičnom webshopu.
Zbog svega navedenog, ne čudi podatak da je Samsung u 2023. godini zauzeo 66% tržišnog udjela sklopivih telefona, barem prema analizama Trendforcea, koji mu ove godine predviđa smanjenje na 60%. Čak i da se pad nastavi ovom stopom, Samsung će još godinama držati preko 50% ovog tržišnog segmenta. Dakle, Samsung je u domeni sklopivih telefona postigao i održao apsolutnu dominaciju, čak usprkos inovativnim i zanimljivim rješenjima drugih kompanija.
Osobno bih želio vidjeti konkurenciju na djelu i općenito imati više izbora, i više inovativnih rješenja, jer je potencijal tehnologije savitljivih zaslona zaista velik. Ali u ovakvoj situaciji baš i nemam puno izbora, zar ne? Na koncu, ne radi se samo o meni i nekolicini istomišljenika, nego o većini zainteresiranih za preklopne uređaje, jer ako ništa, prodajni podaci to najbolje pokazuju.