Povratak Viva i Oppa u Europu dodatno će zaoštriti konkurenciju, a profitirat će kupci

Vjerojatno ste već popratili vijesti o postizanju sporazuma između Nokije s jedne, i Oppa i Viva s druge strane, a u vezi korištenja 5G patenata u njihovim uređajima. Nokia je prošle godine na njemačkom sudu dobila spor, a Oppo i Vivo su se zbog te presude morali povući s tamošnjeg tržišta. Sada, kad je sporazum postignut, više nema objektivnih prepreka za povratak.

Međutim, što to konkretno znači za Hrvatsku i tržišta regije? Naime, za ova dva branda se baš i ne može reći da su kod nas uopće bili prisutni, osim u nekom manjem dijelu, s mahom jeftinijim modelima koje su prodavali operateri. S obzirom da su naša dva najveća operatera u vlasništvu njemačkog, odnosno austrijskog telekoma, ovi uređaji su se provlačili kroz njihove vlastite kanale.

Istini za volju, i Oppo i Vivo ste mogli kupiti i na Amazonu, kao i u cijelom nizu EU web trgovina, čija se skladišta često nalaze u npr. Poljskoj, Rumunjskoj i sl., a to automatski za sobom povlači dulje rokove isporuke, kao i ograničenu servisnu podršku, odnosno slabiju dostupnost rezervnih dijelova.

Da bi jedan poznati svjetski brand ozbiljno ušao na tržište regije, mora imati i regionalni ured. To se lako može vidjeti na primjeru Samsunga, Huaweija, Xiaomija, a odnedavno i Honora, dok ga je Vivo otvorio tek prošle godine, s očitom namjerom ozbiljnijeg pristupa našem tržištu. Nažalost, početak rada tog ureda se poklopio sa sudskom sagom u Njemačkoj, koja je vjerojatno glavni razlog zbog kojeg je poslovanje na našem tržištu trenutno praktički zamrznuto. Čak je bila i najavljena prodaja top modela Vivo X90, no ubrzo ste mogli vidjeti da ga realno nemate gdje kupiti.

S druge strane, Oppo nikad nije niti pokazao volju da se našim tržištem pozabavi ozbiljnije, pa su, kao što je već rečeno, i njegovi uređaji stizali u ograničenom asortimanu i isto tako u ograničenim količinama. Ako ste htjeli kupiti bilo koji Oppov top model, to se opet morali uraditi preko Amazona ili neovisnih web trgovina, a to je za sobom opet povlačilo već spomenuti rizik.

Sličnu priču imamo i s trećim brandom BBK Electronics kompanije – OnePlus, ali i s Motorolom. Ipak, potonja dva nemaju globalni tržišni udio kao Oppo i Vivo, stoga od njih niti ne očekujemo da ozbiljnije pozabave ovim dijelom svijeta.

Za Vivo smo gotovo sigurni da će njihov regionalni ured uskoro ponovno početi s aktivnostima, što znači da bismo na našem tržištu uskoro mogli ugledati cijelu paletu njihovih proizvoda. Ovdje treba podsjetiti da je Vivo jedan od pionira modernih tehnologija ugrađenih u mobitele, a bio je prvi koji je čitač otiska prsta ugradio ispod zaslona, da bi ostali proizvođači Androida slijedili primjer.

Kad je u pitanju Oppo, za sada nemamo informacije o mogućem početku službene podrške u Hrvatskoj, ali ako u obzir uzmemo nedavne događaje na njemačkom tržištu, postoji velika vjerojatnost da se sada malo ozbiljnije uhvate posla.

U cijeloj ovoj priči se sada vjerojatno pitate kakvo je to „zajedničko tržište“ Europske unije, kad su određeni proizvodi u jednoj zemlji članici dostupni, a u drugoj nisu. Razlog tome je što je to zajedničko tržište u mnogim sferama samo mrtvo slovo na papiru, a proizvođači sami odlučuju u kojem selu im se više isplati ponuditi svoju robu, odnosno organizirati poslovanje. Na primjerima Samsunga, Huaweija, Honora i Xiaomija smo vidjeli da je to ipak moguće, no nisu ni oni svi došli u isto vrijeme. Xiaomiju je, primjerice, trebalo više od pet godina da počne otvarati urede po Europi, što je za jednu tako veliku kompaniju prilično mnogo. Moguće da je ovakav razvoj događaja povezan s izlaskom na burzu, nakon čega je osigurao sredstva za daljnja ulaganja. S druge strane, Honor je već imao razgranatu mrežu ureda dok je još bio u vlasništvu Huaweija, no svakako treba pohvaliti relativno brz povratak u puni pogon. Ne treba zaboraviti ni to da se i Honor priprema za izlazak na burzu (IPO), čime će prikupiti nova sredstva za ulaganje.

Dakle, dolaskom novih proizvođača i brandova na tržište, najviše će koristi imati kupci, koji će dobiti veći izbor. Konkurencija je u uvjetima zasićenog tržišta prilično nemilosrdna, stoga nije teško zaključiti da će se najveća imena međusobno žestoko nadmetati kako bi pokrili i zadnji zapećak Europe.