Xiaomi, osim pametnih telefona, nudi cijelu paletu odličnih proizvoda. Za razliku od pozicije koju drži na tržištu pametnih telefona, gdje je treći izbor među Hrvatima, kad je riječ o gotovo svim ostalim uređajima dostupnima kod nas, nerijetko zauzima prvo mjesto. To ne čudi jer i osobno koristim mnoge njihove uređaje i za gotovo sve imam samo riječi hvale. Nude odličan omjer uloženog i dobivenog te su kvalitetno izrađeni.
Električni romobili ove tvrtke davno su stigli na naše tržište, a prvog sam isprobao još prije pet godina. Situacija se otad nešto promijenila; gužve, barem u Zagrebu, u posljednjih su pet godina postale nesnošljive, a samim time i električni romobili sve popularniji. Istovremeno, na tržištu se pojavila i prava poplava romobila iz Kine koji su kudikamo bolji od Xiaomijevih jer ciljaju na publiku koja želi nešto više. Ovdje prvenstveno mislim na modele marke KuKirin koje smo testirali, a koje često viđate na cesti jer su iznimno popularni kod nas.
Kad kažem da su bolji, za istu cijenu primarno mislim na to da nude bolje vozne osobine: snažniji su, imaju veće kotače i kočnice, veći doseg, prostraniju podnicu te su udobniji i sigurniji u vožnji. Nerijetko imaju i dva motora – generalno su bolji u gotovo svemu, ali nemaju prepoznatljivost brenda kakvu ima Xiaomi. Međutim, nemaju ni podršku kakvu nudi Xiaomi. Jamstvo za takve alternativne romobile, u najboljem je slučaju, upitne valjanosti i traje šest mjeseci, unatoč obvezi unutar EU – obvezi koja se, čini se, poštuje samo kad je riječ o preporuci za izbacivanje punjača iz pakiranja.
Dodajte tome i činjenicu da je ovaj Xiaomijev romobil potpuno legalan za korištenje kod nas, dok oni iz Kine samo čekaju dan kad će nekome "puknuti film" i kad će krenuti veća kontrola prometa. Što onda? Vjerojatno izvoz u susjedne zemlje izvan EU.
Stoga, ako tražite potpuno legalan romobil ovog tipa i više cijenite jamstvo i podršku od svega ostalog, Xiaomijev Scooter 5 Max nameće se kao jedna od atraktivnijih opcija na našem tržištu, pod uvjetom da vam iznos od 600 do 700 € nije zanemariv. U konačnici, ne žele svi juriti romobilom 50-60 km/h. Postoje i brži modeli, ali govorimo o istom cjenovnom rangu.
Ovaj model dolazi s 10-inčnim kotačima i motorom od 400 W kontinuirane snage, s mogućnošću iskorištavanja i do 1000 W za pomoć pri usponima. Deklarirano može prijeći 60 km s jednim punjenjem, a napuni se za svega tri sata. Ima i hidraulični ovjes, veliku podnicu i aplikaciju. No, da ne duljimo s uvodom – nije uvijek sve kako proizvođači kažu, pa se stoga bacamo na recenziju u kojoj ćemo sve razjasniti.
Dizajn
Xiaomijev Scooter 5 Max spada u "commuter" klasu romobila, što bi predstavljalo "obične" ili klasične romobile, one koji će vas svaki dan unutar grada po asfaltu odvesti od točke A do točke B. Odlikuju se minimalnim održavanjem i klasičnim izgledom koji ne privlači pozornost policije. Vozite li ga s kacigom, izgledno je da vas nitko nikad neće zaustavljati, za razliku od robusnijih, sportskih modela koje možete voziti i izvan asfaltiranih puteva.
Krećemo od upravljača koji je iznenađujuće širok za ovakav romobil – gotovo 60 cm (585 mm). Na desnoj ručki, točnije ispod nje, gdje palac prirodno pada, nalazi se ručica gasa. Linearna je, što znači da će romobil ići sporije ako je blaže pritisnete. Održavanje konstantne brzine nije jednostavan zadatak, kao ni na jednom romobilu, ali je izvedivo. Na lijevoj strani upravljača nalazi se mehaničko zvonce, kao i ručica prednje kočnice.
Ispod, ponovno u zoni palca, nalaze se i dvije tipke za uključivanje pokazivača smjera, odnosno žmigavaca. Smješteni su na rubovima upravljača i svijetle iznenađujuće snažno. Ipak, ako ste širinom ramena blizu 60 cm, postoji mogućnost da ih vozač iza vas neće jasno vidjeti. Čak i da niste, u prometu bih se svejedno uvjerio da me vozači vide i za svaki slučaj signalizirao skretanje i rukom. Pohvalno je kako su ih integrirali; da je straga, umjesto mačjih očiju, još jedan par žmigavaca, bilo bi još bolje.
Na upravljaču se nalazi i svjetlo, a sam upravljač je vrlo visok, što znači da odgovara i višim ljudima. Osobno sam prosječne visine (187 cm), a dao sam ga na probu i prijatelju visokom gotovo dva metra, koji je rekao da mu je visina upravljača "OK", što znači da bi trebao odgovarati velikoj većini korisnika. To je za pohvalu, jer nisu svi romobili ergonomski dobro posloženi. Spomenuto svjetlo dovoljno je snažno da budete vidljivi u prometu, ali i da osvijetli nekoliko metara ispred vas. S obzirom na to da ovo nije posebno brz romobil, zakonski ograničen na maksimalnih 25 km/h, smatram da je svjetlo adekvatne snage.
Šteta je, međutim, što se svjetlo može koristiti samo u "noćnom" načinu rada zaslona. Zaslon je smješten na središnjem dijelu upravljača, okomito je postavljen i prikazuje osnovne informacije o brzini, stanju baterije te načinu rada. O tome ćemo nešto više u dijelu o vožnji. Po danu, kad svjetlo nije uključeno, zaslon je dovoljno svijetao i vidljiv čak i na izravnom suncu, dok ne nosite sunčane naočale. S naočalama je vidljivost otežana, iako vam informacije na njemu neće biti presudne. Problem nastaje kad uključite svjetlo – zaslon se prebacuje u znatno tamniji noćni način rada kako vas ne bi zaslijepio, što je šteta. Osobno volim uvijek imati uključena svjetla na romobilu kako bih bio što vidljiviji u prometu, bez nošenja reflektirajućeg prsluka. Valja napomenuti i da se svjetla mogu automatski uključiti noću, ali šteta je što senzor ne prepoznaje da je dan kada ručno uključim svjetla, pa ne pojača svjetlinu zaslona.
Na upravljaču se nalazi i praktična kukica na koju možete objesiti torbu, ruksak ili vrećicu iz trgovine. Mana je što je tvornički označena nosivost kukice svega 3 kg, pa nije preporučljivo kupovati previše namirnica.
Čini se da je zaslon osjetljiv na ogrebotine jer je prije naše redakcije bio na još jednom testu, gdje je zadobio trajna oštećenja. Ista je situacija i s jedinom tipkom na upravljaču, kojom kontrolirate način rada te uključujete i isključujete svjetlo ili romobil, ovisno o tome koliko je dugo držite ili koliko puta je pritisnete.
Pri dnu upravljača nalazi se sigurnosna sklopka koju je potrebno otkopčati kako biste preklopili upravljač prema stražnjem kotaču. Pričvršćuje se za stražnji blatobran pomoću kukice koja je ujedno i poluga za mehaničko zvonce. To je klasičan način preklapanja Xiaomijevih romobila, a i mnogih drugih. Jednom kad ste ga preklopili, možete ga prenijeti na željenu lokaciju. Imajte na umu da je težak 22,3 kg, što je poprilično, ali i očekivano za ovu kategoriju romobila. Usporedbe radi, spomenuti romobili iz uvoda teže i preko 30 kg, nerijetko i 40. Vjerujem da je smanjena težina postignuta zahvaljujući naprednim materijalima izrade, koji uključuju i ugljična vlakna.
Upravljač je od početka imao primjetan "luft", odnosno nije bio potpuno fiksiran, što je začuđujuće za romobil ovog cjenovnog ranga. Moguće je da se radi samo o našem testnom primjerku, ali pokušao sam pritegnuti sve vijke i to nije utjecalo na labavost upravljača.
Podnica je dimenzija 511 x 178 mm, što je čini jednom od većih u ovoj klasi. Svejedno, radi stabilnosti bih jednu nogu držao stražnjim dijelom na blatobranu, pa bi bilo lijepo da je taj dio ergonomski prilagođeniji, kao što je to slučaj s nekim drugim romobilima. Ovako je i blatobran u vrlo kratkom roku pretrpio vidljiva oštećenja, pretpostavljam od kamenčića koji je nekome zapeo u tenisici. Šteta, to su detalji koje je Xiaomi mogao odraditi bolje, no generalno ne utječu značajno na vožnju. Možda minimalno kvare ergonomiju, ali vjerojatno se na ovom romobilu nećete voziti dulje od 20-ak minuta u komadu. Ako ga koristite u gradu, za što je i namijenjen, često ćete stajati na semaforima, pa to ne bi trebao predstavljati problem.
Utor za punjenje zaštićen je gumenim poklopcem i smješten je na spoju upravljača i podnice, s lijeve strane romobila. Imamo i set mačjih očiju na prednjoj strani upravljača te na zaštiti stražnjih amortizera za bolju bočnu vidljivost. Za kraj, valja spomenuti i malu metalnu nogaru na lijevoj strani.
Ovjes i vožnja
Xiaomi se hvali hidrauličnim ovjesom na ovom romobilu, koji bi trebao biti bolji od klasičnih amortizera s oprugama. Što se tiče vožnje u gradu, živim u Zagrebu, gdje stanje biciklističkih staza i pločnika nije bilo na zavidnoj razini ni prije pet godina, a danas se dodatno pogoršalo. Stoga je dobar ovjes nekima spas, dok drugi možda ipak žele vožnjom izbiti bubrežni kamenac.
Moram priznati da je ovo, po pitanju udobnosti vožnje, najbolji "commuter" romobil kojeg sam isprobao. Iako nije na razini modela više klase spomenutih u uvodu, neusporedivo je bolji od nižeg ranga Xiaomijevih romobila ili većine onih koje u trgovinama kupujete u klasi ispod 500 €. Ipak, ako naručujete izvana, nešto vrlo slično ovome dobit ćete za otprilike upola cijene, ali napominjem da ti modeli nemaju prednost podrške i jamstva kakve nudi Xiaomi kod nas.
Romobil ima 10-inčne gume bez zračnica, što znači da se neće tako lako probušiti, ali ih je svejedno moguće probušiti i potrebno je voditi brigu o tlaku barem jednom mjesečno. Ovisno o učestalosti vožnje, možda i češće. Ove su gume najudobnije, najstabilnije na cesti s gaznom površinom od 60 mm i generalno najsigurnije, ali su vjerojatno i najskuplje za zamjenu. Xiaomi nudi i pametan ABS sustav te elektroničku kontrolu proklizavanja. Koliko god sam ovo pokušao isprobati, nisam uspio, a razlog tome možda leži i u kočnicama.
Imamo jedan bubanj na prednjem kotaču i elektroničku kočnicu motorom na stražnjem. S mojih gotovo 100 kg, romobil se nije baš najbolje zaustavljao. Sustav, iz sigurnosnih razloga, ne dopušta blokiranje kotača, bez obzira na zategnutost sajle. Moguće je da prednji bubanj nije dovoljno snažan za osobe teže od 75 kg, što su uvjeti u kojima je tvornički testiran, iako jamče nosivost od 120 kg.
Vjerojatno bi pomoglo da se regenerativno kočenje postavi na maksimalnu vrijednost, što osobno nisam mogao isprobati jer je romobil bio zaključan na tuđi račun putem Xiaomi Home aplikacije. U svakom slučaju, savjetujem da pojačate regenerativno kočenje jer bi vam moglo spasiti glavu zbog slabijih kočnica. S mojom težinom, trebalo mu je gotovo 10 metara da se zaustavi s 25 km/h, što je potencijalno velik rizik. Usporedbe radi, spomenuti romobili iz uvoda zakočili bi s 25 na sat za otprilike nešto više od 3 metra.
Srećom, romobil nije namijenjen za brzine veće od 25 km/h, a toplo savjetujem i da ga ne otključavate. Idealan je upravo u tom legalnom rangu lagane vožnje, gdje ovjes dobro kompenzira neravnine na cesti. Ipak, nemojte očekivati da ćete se lako penjati na rubnjak. Apsolutno je moguće, uz malo vještine, ali osjeti se da romobil nije namijenjen za takvu vožnju. Svakako savjetujem da uvijek tražite ulegnuće pri penjanju na pločnik. Silazak skokom je moguć, iako ne najudobniji zbog kraćeg hoda amortizera, ali opet neusporedivo bolji od povoljnijih romobila bez ovakvog ovjesa.
Usporedno s romobilima iz višeg ranga manje renomiranih proizvođača, oni su definitivno pogodniji za penjanje i silaženje s rubnjaka te bolje upijaju neravnine. Mahom imaju i šire gume pa su stabilniji, ali su i osjetno teži i nepraktičniji za držanje u uredu ili kod kuće, da ne spominjem prijevoz u automobilu. No, ni ovaj nije idealan za transport u automobilu jer se pri preklapanju ne kači centralno za blatobran, već na malu kopču s lijeve strane upravljača. Zbog toga upravljač strši previsoko, pa ga je u prtljažnik nekih automobila praktički nemoguće smjestiti.
Velika prednost ovog romobila u odnosu na slične iz "commuter" klase je penjanje na uzbrdice, iako su modeli iz uvoda i u tome bolji. Xiaomi navodi da je romobil sposoban svladati uspone od 22% (otprilike 12 stupnjeva), ali pod uvjetom da ima više od 70% kapaciteta baterije i da je na njemu osoba od oko 75 kg. Ovisno o vašoj težini, možete procijeniti hoće li vas ovaj romobil vući uzbrdo. Pravilo je ovakvo: ako imate manje od 75 kg i punu bateriju, možete očekivati i veći uspon; ako imate, kao ja, oko 30% više kilograma, sukladno tome će se i teže penjati.
Svejedno, rekao bih da se penje solidno i s punom baterijom me po Zagrebu bez problema popeo na većinu uzbrdica, iako je bilo i onih kod kojih sam morao sići.
Romobil je deklariran na 400 W kontinuirane snage, s mogućnošću iskorištavanja 1000 W u vrhuncu snage, što se događa pri usponu. To nije slabo; povoljniji romobili koji u vrhuncu postižu možda 600 W osjetno su slabiji. Možda bi mu, ako ste teži, dobro došlo otključavanje snage na 1200 W, ako je to moguće.
Valja uzeti u obzir i duljinu uzbrdice. Ako je kraća, lakše će vas popeti i na strmiju, ali ako je duga, možda neće isporučivati 1000 W cijelim putem. Isto tako, neće isporučiti punu snagu ako baterija nije puna. Brzinu od 25 km/h uspio sam postići na ravnici i s gotovo praznom baterijom, iako bi mu trebalo nešto više vremena. S manje od 40% baterije, ne bih se uspio popeti čak ni na blaže uzbrdice.
Jedini ozbiljniji problem u vožnji je samo kretanje, za koje se potrebno odgurnuti. To znači da snagu nije moguće dobiti od nule, što ponekad predstavlja problem kad previše usporite ili se gotovo zaustavite. Ne znam može li se to podesiti unutar aplikacije. Romobil ima i pametnu funkciju koja ga prebacuje u "parking" način rada kako ne bi otklizao na blažoj nizbrdici. Problem je što se to ponekad aktivira i dok čekate na semaforu, pa kad ga poželite odgurati preko pješačkog prijelaza, kotači će biti zakočeni. Tada morate stati, pritisnuti ručicu gasa da ga izbacite iz tog načina rada, pustiti je, odgurnuti se i tek onda ponovno pritisnuti gas. Nadam se da se to može kontrolirati u aplikaciji.
Bilo bi lijepo i kad bi postojala opcija za tempomat, što bi značilo da nakon desetak sekundi vožnje istom brzinom možete pustiti gas, a romobil bi nastavio voziti dok ne dotaknete kočnicu. To je iznimno korisna funkcija koja mi je nedostajala na duljim dionicama.
Domet i punjenje
Baš kao i uspon, i domet varira ovisno o vašoj težini, učestalosti stajanja i kretanja te vozite li se po ravnici ili brdima. Xiaomi podržava regenerativno kočenje, odnosno dio kinetičke energije vraća u bateriju, ali ne bih se oslanjao na to kao primarno sredstvo punjenja. Više će poslužiti kao pomoć pri zaustavljanju, što smo već spomenuli.
Baterija ima kapacitet 10,2 Ah / 477 Wh, što je solidno za ovu klasu romobila. Rekao bih da je gradskom vožnjom, koristeći isključivo sportski način rada i maksimalnu brzinu od 25 km/h, to dostatno za otprilike 30-ak kilometara. Ako ste lakši i vozite po ravnici, možda ćete postići i više. Xiaomi navodi da su maksimalni doseg od 60 km testirali s osobom od 75 kg, vozeći kontinuirano 15 km/h. Za ovu klasu romobila, ovo je vrlo dobar doseg.
Podržano je i brzo punjenje, ali brzi punjač se kupuje zasebno. On bi trebao napuniti romobil od 0 do 100% za nešto više od 3 sata. S klasičnim 70 W punjačem, za kojeg vjerujem da se dobiva u pakiranju, bit će potrebno oko 9 sati. Što se točno nalazi u kutiji, ne mogu vam reći jer naš testni romobil nije došao u originalnom pakiranju. Ako u kutiji nema osnovnog alata, savjetujem da provjerite koji vam je alat potreban i da ga nosite sa sobom.
Zaključak
Xiaomijev najbolji romobil zaista je odličan za sve manje zahtjevne korisnike koji samo traže prijevozno sredstvo od točke A do točke B. Konkurencija u cjenovnom rangu su mu romobili više klase, ali koji dolaze od manje pouzdanih prodavača i s upitnim jamstvom. Oni se definitivno udobnije voze, sposobniji su, brži i imaju veći domet, bolje kočnice i općenito bolje specifikacije.
Ali Xiaomi nudi nešto provjereno i pouzdano, tzv. premium klasu za ovaj cjenovni rang, nešto što izgleda diskretno. Imate jamstvo koje ćete lako ostvariti kod nas i možete dvije godine biti bez brige. Potpuno je legalan za vožnju u Hrvatskoj i EU. Ne juri 70 km/h pa su manje šanse i za nesreću.
Dovoljno se udobno vozi i po lošijim cestama, a ako ste prethodno vozili jeftinije romobile bez ovjesa, ovo će vam vjerojatno biti preporod. Ima snage za većinu uzbrdica i dobar domet. Dizajn je subjektivno privlačan, iako svakako ima prostora za poboljšanja.
Ako vam nije previše izdvojiti nešto više od 600 € za romobil, a nipošto ne želite kupiti jedan s upitnim jamstvom, ovo je vjerojatno najbolje što ćete pronaći na našem tržištu.