Top teme Biznis

Zašto je Google prodao Motorolu i što slijedi? (dopunjeno)

motonovo

Vijest o Googleovoj prodaji Motorola Mobility jedinice jutros je odjeknula kao grom iz vedra neba. Kompanija koju je Gogole prije dvije godine platio 12 milijardi dolara, upravo je prodana kineskom Lenovu za četvrtinu te vrijednosti, no uz Googleovo zadržavanje patenata koje će dijelom prodati, a dijelom licencirati. Mogli bismo sada špekulirati o tome kako ovi patenti ne vrijede razlike u cijeni i to je vjerojatno tako, ali i cijelu priču promatrati kroz prizmu dugoročnog ulaganja, što je malo vjerojatno.

Google (u teoriji) Motorolinim patentima može podupitati i braniti Android eko-sustav, no i to je upitno s obzirom da velik dio patenata koje se koriste u Android uređajima posjeduju druge kompanije. Isto tako, većina patentnih ratova se vodi daleko od Motorole i upitno je koliko oni ovdje zaista vrijede.

Vrlo je vjerojatno da se Google s kupnjom Motorole malo precijenio i sada se želi riješiti gubitaša s kojim u protekle dvije godine nije uspio napraviti nikakav iskorak. Kad je 2011. godine Google kupio ovu kompaniju, mnogi su mislili da će mu ona pomoći pri izbacivanju vlastitih proizvoda, no vidjeli smo da osim nekoliko novih modela (Moto X , Moto G), Motorola ništa novo nije ponudila tržištu. Iako s vrlo povoljnim omjerom cijene i kvalitete, ovi proizvodi nisu naišli na širi odaziv kupaca, a dio krivnje se može svaliti i na čudnu politiku prodaje na prilično ograničenom tržištu.

S obzirom da iza svake slične situacije u poslovnom svijetu često stoje skriveni motivi, mnogi će pretpostaviti da je to i ovdje slučaj, ali nitko od nas to neće moći sa sigurnošću tvrditi.  Moguće je da ovim potezom Google na mala vrata u Kinu uvlači posao s tražilicom, prestaje proizvoditi Nexus proizvode i u portfoliu ostavlja druge Google Play edetion uređaje (Samsung, HTC, Sony...), nakon što izbaci još jedan Nexus kojeg bi mogao proizvesti upravo Lenovo. Ovo posljednje dolazi od ruskog blogera Eldara Murtazina, poznatog po čestim točnim predviđanjima događaja u ovoj industriji.

4uw5

U međuvremenu je Google i sa Samsunogm sklopio ugovor o tjesnijoj suradnji, a glasine govore da je Samsung odustao od novog Magazine UX sučelja premijerno predstavljenog na novim 12,2-inčnim tabletima. Plan je bio da se novo sučelje proširi i na smartfone, no ako je suditi po ovome, Samsung se obvezao općenito smanjiti količinu improvizacija na svojim uređajima kako bi oni izgledali što originalnije (Googleovski). Dakle, prema ovoj teoriji, Google se riješio hardverskog biznisa u kojem se očito nije snašao, a istovremeno sklopio pakt s najvećim proizvođačem Android uređaja Samsungom o kojem, naravno, ništa konkretno ne znamo, no gdje ima dima, ima i vatre.

Naravno, ništa od ovoga ne mora biti istina i vjerojatno još nismo čuli ni pola mise, pa je vrlo moguće da se mnoge stvari iskristaliziraju u tjednima ispred nas. Ono što je sigurno je to da će Lenovo sada dobiti priliku za jači prodor na američko tržište, na kojem do sada nije bio prisutan.

 U nastavku slijedi osvrt kolege Mislava:

Tijekom 2011. kad je u Kini tek počeo boom smartfona, Motorola je u pravi trenutak uletila u utrku i prodala nešto više od 2.3 milijuna smartfona. Godinu iza toga ih je prodala preko 22 milijuna.
Sad kad znamo neke činjenice, slijedi plan Googlea, toliko fantastičan da me ne čudi zašto je sve to tako završilo.
Naizgled mala cifra od 2.91 milijardu dolara, ali ne smijemo zaboraviti i da je ranije prodan odijel za set-top box uređaje Arrisu za 2.35 milijardi dolara. Sve u svemu, ispada da je Google s Motorolom na gubitku od 7.3 milijarde dolara (12.5 - 5.2).

No sad slijedi ona druga strana priče.
Iako su mnogi mislili, a proizvođači se toga i bojali, da će Google kupnjom Motorole raditi na štetu drugih proizvođača favorizirajući svoju kćer (Motorolu). Međutim, u 2 godine predstavljena su samo 2 uređaja vrijedna spomena, Moto X i G. Naizgled ispada da se Google nije snašao na tržištu hardvera, no nebi baš tako rekao. Natjecati se s proizvočađima smartfona im nije bilo u interesu, fokus je više prebačen i ostaje na razvoju pametnih uređaja poput naočala, termometra (Nest) i sličnog. Ono što je bilo značajno Googleu u cijeloj priči to je i zadržao za sebe, Motoroline patente. Prodajom Motorole Lenovu, Lenovo postaje statistički 3. najveći proizvođač smartfona, a Google dobiva iznimno jakog igrača na Kineskom tržištu (a i šire). Poznajući Lenovo i njihove ranije akvizicije (IBM), ne sumnjam da je Motorola u dobrim rukama.
Samo par dana ranije, Google jača svoju vezu sa Samsungom i sklapa odličan dogovor. Pristaju na razmjenu patenata, Samsung odustaje od proizvodnje Windows prijenosnika te se usmjerava na Chromebook (21% udjela u prodaji prjenosnika '13. u Americi!), a Google (izgleda da) prestaje izdavati Nexuse. Ovo s Nexusima se možda ne čini logičnim, no vjerojatno se razvoj pokušava preusmjeriti na Google Play uređaje (o tome nekom drugom prilikom). Uz sve to, Samsung je (opet) usporio razvoj i odgodio predstavljanje Tizena, a navodno na nagovor (prigovor) Googlea odbacio i svoj, ako smijem reći prekrasan, MagazinUX (UI) kako bi se TouchWiz izgledom što više približio originalu (AOSP).

Sad konačno možemo doći do onog tko gubi u cijeloj toj priči, a to je Microsoft.Na stranu loša prodaja prjenosnika na Windowsima, Chromebooka ostale veće tehnikalije, jučer smo mogli vidjeti i ovdje na portalu, kako je WP gotovo 4 godine nakon predstavljanja (15.2.2010. na MWCu) zauzeo tek 3.6% tržišta. Da Microsoftu ne cvjetaju ruže već dulje vrijeme, to svi znamo, a najprodavaniji uređaj, s više od četvrtine udjela u prodaji je Lumia 520. Dobivanjem Lenova među svoje igrače, Google namjerava pokriti većinu tržišta Kine, a jeftinijim uređajima (ala Moto G; tip: kitkat), uzeti što veći dio kolača upravo segmentu u kojem je Lumia 520.
Kad se sve zbroji i oduzme, izgleda kao da je Google izgubio 7 milijardi za ništa, no u usporedbi s onim što je dobio, to je zanemariva cifra.
Advertisement Advertisement