Operateri Top teme

[Osvrt] Treba li nam još jedna mobilna mreža, makar i virtualna?

Danas je velik broj medija prenio glasine o postojanju namjere trgovačkog lanca Konzum da u suradnji s HT-om pokrene vlastitu virtualnu mobilnu mrežu. Iako za sada od HT-a i Konzuma nema službene potvrde usudio sam se upustiti u jednu kratku analizu stanja na hrvatskom mobilnom tržištu i sagledavanja mogućnosti koje ima novi potencijalni operater.

Do sada smo imali prilike vidjeti kako domaći operateri već godinama konstantno mijenjaju tarifne modele, izmišljaju nove i ukidaju stare što bi se slobodno moglo nazvati pretakanjem iz šupljeg u prazno. Neko osjetno i hvale vrijedno sniženje cijena nismo vidjeli već godinama. OK, znam, svi se sjećamo rata između Vipovog Tomata i Tele2 spuštanjem cijena razgovora za jednu lipu, a od svih smo operatera dobili i neke povoljnije pakete  podatkovnog prometa. Također, svi su operateri ponudili i relativno povoljne cjelovite pakete usluga koji se u konačnici svode na to da tjeraju korisnika da troši više. Nadalje, vidljivo je da unutar tih paketa na raspolaganju imamo sve veće količine SMS poruka, čemu razlog može biti smanjivanje opsega potrošnje SMS poruka uzrokovanog popularizacijom mobilnog interneta i raznim instant messaging servisima te društvenim mrežama. Ono što je svim operaterima zajedničko je namjerno kompliciranje pretplatničkih, ali i pre-paid tarifa koje imaju samo jednu svrhu - zbuniti korisnika i dodatno mu otežati izračun najpovoljnije. Naravno, ima nas koji imamo volje računati koja nam je tarifa najpovoljnija, ali svakako predstavljamo manjinu. Operateri najveću dobit ostvaruju upravo na onim korisnicima koji se ne zamaraju ovakvim računicama.

Sada će se sigurno naći individue koje će svim silama pokušati objasniti da sve baš i nije tako crno i da su cijene "otkad su ovi ili oni došli u Hrvatsku" osjetno pale i da se penetracija povećala. Sve vam to dragi moji pada u vodu kada naše hrvatske cijene usporedite s onima u susjednim zemljama. Trebam li početi priču o subvencioniranim uređajima i njihovim cijenama?

S druge strane, mora se priznati da je HT sa svojim BonBonom napravio iskorak i omogućio zanimljivo preslagivanje tarifa, no pitamo se zašto to nije napravio u postojećem T-Mobile brandu. Slična je priča i s Vipnetovim Tomatom.

Budući da je tržište odavno zasićeno i praktički se nema kamo širiti jedino što ga može pokrenuti je - marketing. Naravno, implementacija novih tehnologija kao što su LTE mreže svakako će utjecati na rast, no na to ćemo ipak morati još malo pričekati. Dakle, što hrvatskom tržištu može ponuditi nova mreža? Oh, da... konkurencije nikad dosta, ali pogledajmo realno. Kakve i koliko niže cijene može ponuditi Konzum koji će HT-u plaćati korištenje infrastrukture? Bonbon i Tomato su možda i ponudili nešto novo, ali ne treba zaboraviti da su ta dva "operatera" zapravo samo brandovi matičnih kuća i, sad malo banaliziram, radi se o prebacivanju sredstava s jednog računa na drugi unutar istog gospodarskog subjekta. S druge strane, ako je Ivica Mudrinić svom imenjaku Todoriću obećao osjetno niže cijene korištenja HT-ove mreže automatski je svoju kompaniju doveo u nezavidan položaj pa i tu mogućnost možemo odmah otpisati.

Dakle, ako se navodi koje prenosi Lider na kraju pokažu istinitima, umjesto novog operatera koji bi se od postojećih razlikovao nižim cijenama i kvalitetom usluge, vjerojatno ćemo dobit samo još jedan u nizu marketinških proizvoda. Volio bih da sam u krivu, zato hajde Konzume... iznenadi nas.