Top teme

Apple izaziva Windowse i u gamingu. Igranje na računalima uskoro ulazi u novu fazu?

Baš kao u slučaju mobitela, korisnici osobnih računala se dijele na više tabora. U potonjem slučaju, konkretno na Windows i Mac, dok se Linux sveo na razinu statističke pogreške, barem kod prosječnih korisnika, ali zato uživa iznimno visoku reputaciju u svijetu servera.

Windows – Mac rivalstvo je prisutno otkad oba operativna sustava postoje, i svaki će korisnik i jednog i drugog naći razloge zašto je njegov izbor bolji. Međutim, pored subjektivnih, postoje i objektivni razlozi, a to je često cijena, budući da su Macovi mahom skuplji od Windows PC-a.

Kad su same mogućnosti računala u pitanju, Mac je godinama bio izbor specifičnih profila korisnika, kao što su grafički dizajneri, programeri i profesionalci koji se bave obradom fotografija i videa, ali to nije pravilo.

Ono u čemu su Windowsi oduvijek objektivno prednjačili bio je gaming. Igre na Macu realno nikad nisu zaživjele, niti se mogu uspoređivati s onima na PC računalima. Vlasnici Macova će to često opravdati mantrom da se Macovi koriste za ozbiljan posao, a ne igrarije, no ovdje sada dolazimo do vječnog paradoksa o kokoši i jajetu. Da je Apple u prošlosti više poradio na prilagodbi Macova za igre, možda bi situacija danas bila drukčija. Uostalom, ako pogledamo cijene gamerskih računala, dakle onih s najskupljim procesorima, grafičkim karticama, ventilatorima itd. vidjet ćemo da često znaju i nadmašiti cijene Macova.

I sada se čini da smo došli u situaciju kad je stanje na tržištu na prekretnici. Ohrabren globalnim uspjehom iPhonea, Apple se okuražio pa je počeo ulagati i u druge grane industrije. Najbolji primjer da se radi o uspješnoj strategiji su M procesori, koji koriste ARM arhitekturu, umjesto stare Intelove x86. Kad je Apple najavio prvi M1 čip za MacBook računala, mnogi su bili skeptični prema takvom poduhvatu, budući da su sve stare aplikacije trebale biti prilagođene novoj arhitekturi.

Rezultat cijelog posla oko migracije na nove procesore se pokazao iznimno uspješnim, budući da su i nevjerne Tome morali priznati da je Apple napravio izvrstan posao.

Nakon što se pokazalo da su M1 i M2 čipovi (a uskoro i M3) objektivno superiorni Intelovim Core procesorima, bilo je samo pitanje vremena kad će Apple učiniti sljedeći korak. Procesorsku snagu i optimizaciju suživota s operativnim sustavom, Apple je odlučio pretočiti u još jedan poduhvat, a to je ulazak na tržište igara.

Na WWDC konferenciji koja se odvijala prije nekoliko dana, vidjeli smo da je Apple predstavio novi macOS Sonoma, koji za cilj ima i poboljšanje gaming performansi. Najnovija značajka macOS-a zove se Game Mode i namijenjena je Macovima pokretanim M čipovima. Pored toga, Apple je kreirao i alat nazvan Game Porting Tool, koji za cilj ima pojednostavljenje procesa pretvaranja Windows igara na macOS.

Game Porting Tool je temeljen na Wine open-source platformi, koja omogućuje pokretanje Windows softvera na Unixu i njegovim derivatima kao što macOS i Linux. Ovaj alat programerima omogućuje da svoje PC igre prilagode za macOS, uz minimalno uloženo vrijeme i trud. Dodatno, Game Porting Tool pretvara Windows DirectX 12 API, koji se inače koristi za renderiranje grafike, u Apple Metal tehnologiju za grafiku. Rezultat je maksimalna optimizacija Windows igara i njihovo izvođenje na macOS-u.

Pored toga, Apple je na WWDC konferenciji poručio programerima, odnosno proizvođačima igara, da se okušaju i u kreiranju nativnih macOS igara, što bi trebalo omogućiti još bolje performanse i gaming iskustvo, te je u tu svrhu ponudio Sodoma SDK koji konvertira DirectX u Metal, čime se iskorištavaju svi potencijali Appleovih procesora, koji su se na mnogim poljima već dokazali.

Dakle, ovo je samo početak Appleovog ulaska na gaming tržište, a glavni adut mu je supoeriornost arhitekture M čipova u odnosu na Intel. Hoće li u tome uspjeti, odnosno u kojoj će mjeri privući ovu inače iznimno zahtjevnu grupu korisnika, vrijeme će pokazati.