Apple, trenutno najveća kompanija na svijetu, mjereno po tržišnoj kapitalizaciji, s vrijednošću od skoro tri bilijuna dolara, nije se slučajno našla na tom mjestu. Zasluge za ovakav uspjeh svakako možemo pripisati njihovim izvrsnim i kvalitetnim proizvodima, koje velik dio kupaca čak i obožava.
Međutim, da istovremeno ne vodi strogog računa o svom intelektualnom i bilo kojem drugom vidu vlasništva, stvari bi možda bile drukčije.
Apple je inače poznat po mnogim tužbama i sudskim sporovima za neovlašteno korištenje patenata, pa i kopiranje dizajna mobitela, što iz današnje perspektive, kad svi mobiteli izgledaju praktički isto, zvuči smiješno.
![]()
U međuvremenu je Apple ulazio u razne sporove s drugim kompanijama oko različitih detalja, a jedna značajna se dogodila kad je tvrtka Prepear prije nekoliko godina morala prilagoditi svoj logo. Naime, list na kruški je, prema Appleovim pravnicima, previše podsjećao na listić jabuke na Appleovom logu, stoga je Prepear sklopio nagodbu o manjoj korekciji loga kako bi izbjegao sudski spor s najbogatijom kompanijom na svijetu.
Najnovija epizoda sada dolazi iz Švicarske, gdje je udruga proizvođača voća izašla u javnost s detaljima oko spora koji se vodi još od 2017. godine, prenosi Wired. Naime, Swiss Fruit Union je udruga koja više od 100 godina promiče švicarsko voće, ali je Appleu očito bio sporan logo. Čak i uz činjenicu što ga spomenuta udruga u praktički istom obliku koristi otkad postoji, dakle puno dulje od Applea.
![]()
Swiss Fruit Union za logo koristi crvenu jabuku s bijelim križem koji simbolizira švicarsku zastavu, no njezin redizajn iz 2011. godine, kojim je obilježena stogodišnjica udruge, Appleu je bio sporan. Naime, jabuka na logu je ilustrirana malo drukčije nego na onom ranije, a Appleovi pravnici smatraju da previše podsjeća na njegov logo.
U švicarskoj udruzi napominju kako se radi o čistom „bullyingu“ moćne korporacije, te ističu da Apple jednostavno želi monopolizirati praktički sve što podsjeća na jabuku.
Istini za volju, neke sličnosti su vidljive. Međunarodna organizacija za zaštitu intelektualnih prava je 2022. godine Appleu je dala djelomično za pravo, no odluka još uvijek nije konačna.
Udruga nadalje ističe da ako se u ovom slučaju presudi u korist Applea, „ulazimo na vrlo sklizak teren, gdje ćemo morati paziti svaki put kad budemo htjeli reklamirati jabuke“.
Švicarci se u ovom slučaju pozivaju na informaciju iz spomenute svjetske organizacije, koja navodi da je Apple podnio nekoliko sličnih prijava, što potvrđuje njihove teze o bullyingu.
Wired nadalje navodi kako nije potpuno jasno zašto su Švicarci s ovim baš sada izašli u javnost, no razlog može biti to što su naslutili da će ih eventualni sudski spor koštati, pa pokušavaju upozoriti javnost na „neprihvatljivo ponašanje“ Applea.
Koliko je sličnosti u ova dva loga, i ima li Apple pravo na monopolizaciju krivulja, presudite sami. Na koncu, valja istaknuti da je Tech Transparency Project već prethodno objavio kako je u posljednje tri godine Apple podni više prijeva za kršenje trademark prava nego Microsoft, Google, Facebook i Amazon zajedno.
