Top teme Apple Android

Jesu li tableti izgubili na smislu? Čak i slavni iPad gubi tlo pod nogama

Tableti, oni u kakvom ih obliku danas poznajemo, postoje od 2010. godine kad je Apple lansirao prvi iPad. To je u to vrijeme bio doista revolucionaran proizvod u odnosu na Tablet PC uređaje kakve smo poznavali ranije. iPad je od njih bio tanji, lakši, imao je bolji dodirni zaslon, a operativni sustav je bio prilagođen prstima. Naravno, imao je i on svojih mana, kao npr. nedostatak multitaskinga, no to je ubrzo prevladano.

Tržište se brzo zasitilo 

Nakon iPada, tablete su počeli lansirati i proizvođači Androida, čime je započela utrka u potpuno novom tržišnom segmentu.

Tableti su bili zamišljeni da popune rupu između pametnog telefona i prijenosnog računala, što se u određenoj mjeri i ostvarilo. Prodaja je rasla, međutim tamo negdje od 2013. godine počela je stagnirati, a ubrzo zatim i padati. Tržište se brzo zasitilo jer su takvi uređaji u startu bili koncipirani tako da imaju dulji životni vijek od mobitela. Također, velik broj proizvođača Androida je iskoristio priliku i na tržište izbacio ogroman broj jeftinih i nekvalitetnih modela, što je mnogim kupcima ubilo želju za kupovinu novih.

Prodaja je padala do 2020. godine, kad je zbog pandemije nakratko počela rasti, no od 2021. godine trend je ponovno negativan.

U posljednje tri godine predstavljeno je najmanje novih modela tableta ikada, a što je posebno intrigantno, entuzijazam je izgubio čak i Apple, inače apsolutni vladar ovog tržišnog segmenta. Vremenski razmak između lansiranja novih generacija iPada dodatno se rastegao, a statistički izvještaji iz godine u godinu bilježe sve manji broj prodanih primjeraka.

Zašto ljudi sve manje kupuju tablete?

Razloge za gubitak interesa kupaca možemo tražiti na istom terenu kao prije desetak godina. Radi se o uređajima koji imaju dulji životni vijek od mobitela. Ne zato što su hardverski napredniji, već očito zato što nekakav skok u specifikacijama nije ključan.

Na koncu ispada da većina vlasnika tableta iste koristi uglavnom za gledanje video sadržaja dok putuju avionom, autobusom ili vlakom, a neki čak i u krevetu. Koriste ih i djeca koja se povremeno zabave nekom od igara, stoga se nameće zaključak da tableti zapravo nemaju onu „killer aplikaciju“ koja bi ih mogla popularizirati.

Kupci nisu pali na „produktivnost“

Vratimo se načas ponovno u proteklo desetljeće kad je lansiran prvi Microsoftov Surface. Medijski prostor, i to uglavnom onaj tehnološki, bio je prepun napisa o „produktivnosti“ koju je ovaj uređaj trebao donijeti, u odnosu na iPada, koji je pak kod mnogih bio smatran samo nepotrebnim statusnim simbolom. S obzirom na cijenu, to ni danas nije daleko od istine, posebice kad u obzir uzmemo podatak da takav uređaj košta otprilike isto kao i MacBook slične konfiguracije.

Budući da Surface koristi punokrvni desktop operativni sustav, a iPad posebno prilagođeno sučelje koje se, istina, ne može mjeriti s mogućnostima Windowsa, kupcima se pokušala prodati priča o „produktivnosti“.

Sada, desetak godina kasnije, vidimo da ta produktivnost i nije baš utjecala na prodaju Surface uređaja, a ni sam Microsoft se baš ni ne trudi njime pokriti globalno tržište. Najveći poraz Microsofta je upravo u tome što se iPad i dalje prodaje neusporedivo bolje od njegove vizije tablet uređaja.

Ni iPad nije više toliko zanimljiv 

Ni iPadu očito ne cvjetaju ruže. U vrijeme lansiranja prvih modela, Apple je pokušao provući mantru o „Post-PC eri“. Tada su mnogi predviđali da je razdoblje dominacije PC-a, u smislu osobnog računala, završeno, te da će manje zahtjevni korisnici umjesto teških i robusnih prijenosnika radije izabirati tanje, lakše i praktičnije tablete.

Ovaj scenarij se jednim dijelom i ostvario, no niti približno u mjeri u kojoj je Apple očekivao. Jer, pobogu, zašto bi netko umjesto PC-a od 500 eura kupio dvostruko skuplji iPad, samo zato da bi na njemu čitao vijesti i povremeno rodbini pokazivao fotke s rođendana i medenog mjeseca?

Apple, kao karizmatična kompanija, imao je i bezrezervnu podršku tehnoloških medija. Kad god bi neka veća tvrtka kupila veći broj iPada za vlastite potrebe, punili su se stupci o tome kako npr. American Airlines kupuje stotine iPada za pilote.

Sjećamo se i naslova o kirurzima koji su preko iPada daljinskim putem navodno asistirali u operacijama. Da je ovaj medijski hype čak i polučio neke rezultate, pokušajte izračunati koliko je potencijalnih pilota i kirurga koji će zapravo koristiti ovakav uređaj u svojim dnevnim rutinama.

Jeftini Android tableti su lošija investicija od skupih iPada

Da ne ostane sva na iPadu, spomenimo i neslavne pokušaje naše, ali i drugih europskih Vlada da školarcima tijekom pandemije omoguće sudjelovanje u nastavi na daljinu. Ideja je, istini za volju, bila dobra, što je na koncu bio jedan od ključnih razloga za rast prodaje tableta tijekom 2020. i 2021. godine, no ako ste jedan od tih školaraca ili njegov roditelj, vjerojatno ste taj i takav tablet koristili nekoliko puta, a zbog činjenice da se radilo o uređajima prilično loše kvalitete, nerijetko ste i gubili živce zbog njegovog sporog rada.

Isto tako, ako se iz nekog razloga pali na marketinške trikove i kupili jeftini Android tablet, vjerojatno se ubrzo požalili, jer se u tom ćušpajzu danas zaista može naći svakakvih poluproizvoda.

Ni hibridni uređaji se nisu pokazali zanimljivima širem krugu kupaca

S druge strane, koncepcija tableta je nakon prvih modela ubrzo evoluirala. Počeli su se proizvoditi hibridni uređaji 2-u.1 ili 3-u-1, što je obećavalo neku vrstu multi-praktičnosti. Iako su takvi uređaji imali solidan potencijal za rast, statistika je neumoljiva. Njihov udio u ukupnom tržištu računala (i tableta) je zanemariv. 

Post-PC era je propala prije nego što je započela

Tako sada polako dolazimo do zaključka da je „Post-PC“ era bila samo buzzword, jer se nije uspjela afirmirati. Tržište je otišlo u nekom sasvim drugom smjeru, odnosno samo je, uz manje izuzetke, zabetoniralo prethodno stanje.

iPadi se prodaju sve manje, a Android tableti su se sveli na poklone prilikom kupnje mobitela kod operatera. U potonjem slučaju se radi mahom o starijim modelima koje su dobili na popust kad je neki distributer čistio skladište.

Istini za volju, vidimo da se proizvođači poput Samsunga i dalje trude te redovito popunjavaju svoje Tab linije novim ultra tankim uređajima, olovkama i tipkovnicama, no po ne baš pristupačnoj cijeni. Upravo zato ni njihov horoskop nije bajan, jer su kao takvi namijenjeni strogo uskom krugu korisnika.

Zaključak

Za koncu možemo zaključiti da tableti neće tek tako izumrijeti. Uvijek će biti onih koji će ih kupiti za strogo specifične namjene, kao i oni kojima trebaju za gledanje Netflixa. Međutim, s obzirom na potencijal takvog tržišta, u narednim godinama možemo očekivati dodatni pad isporuka ovih nekad pompozno najavljivanih, a često i obožavanih naprava.

Ali tko zna, uvijek postoji mogućnost da netko „ubode“ dobru ideju i takve (ili slične) uređaje popularizira na neki drugi način. Možda su jedno od rješenja sklopivi uređaji sa savitljivim zaslonima, no zbog cijene ove tehnologije, iluzorno je očekivati neku brzu promjenu.