Top teme

Pretplate vas mogu koštati kao rata kredita za auto

Jeste li se ikad zapitali koliko točno novca trošite na raznorazne pretplate? Vjerojatno ste se za pojedinu uslugu odlučili hoćete li izdvojiti određenu svotu svaki mjesec, ali znate li kolika je ukupna suma svih pretplata koje plaćate? Pet ili osam eura mjesečno se možda ne čini puno za određenu stavku, a nekima vjerojatno ni 13 ili 17 ne predstavlja problem. Ali kad zbrojite sve pretplate, šanse su da vas mjesečno koštaju otprilike koliko i rata kredita za pristojan automobil.

Osnovne i one druge pretplate

Nekad davno, pojam „pretplata“ je podrazumijevao mjesečnu naknadu za (fiksni) telefon i harač državnoj televizijskoj kući. Kako su na scenu stupili mobilni telefoni, mnogima se u kućni budžet zavukla još jedna ruka. Kasnije nam je stigla i pretplata za pristup internetu, čime je (u to doba) donekle zaokružena slika mjesečnih troškova za moderan život. 

Nakon nekog vremena, internet i fiksni telefon su spojeni u jednu pretplatu, jer smo potonjeg postupno prestali koristiti. Dolaskom širokopojasnog interneta, stigao nam je i IPTV, koji se također ugurao u zajedničku pretplatu na telefon i internet. Sada je već vrlo vjerojatno da vam sve skupa prelazi mjesečne troškove za struju.

Jasno, život u digitalno doba nije jeftin. Ako želite biti u toku i trendu, bez interneta i telefona ne možete. Mnogi ne mogu ni bez televizije, stoga sve navedeno možemo svrstati pod „režije“.

Znate li koje su vam pretplate potrebne, a bez kojih možete? 

Međutim, pretplatama ovdje nije kraj. S obzirom da IPTV servisi ne nude uvijek ono što biste željeli gledati, sasvim je opravdano razmisliti o pretplati na nekakav streaming servis. Ovdje se sam po sebi odmah nameće Netflix, jer realno nudi najviše sadržaja za razumnu mjesečnu naknadu. Uostalom, što je 10 eura mjesečno (za četiri profila unutar doma) u usporedbi s onim što smo nekada izdvajali na iznajmljivanje DVD-ova ili VHS kaseta? Mnogi od nas nisu ni znali izračunati koliko su im mjesečni troškovi odlaska u videoteku i plaćanja najma filmova. Malo stariji će se sjetiti da su plaćali i penale za nepremotane trake.

Uz streaming videa ide i streaming glazbe. I ovdje vjerojatno izdvajate između 5 i 10 eura mjesečno, i isto kao u slučaju Netflixa, uživate s realno manjim troškovima nego kad ste kupovali CD-ove.

Zato ova dva primjera možemo svrstati u razumne troškove, ne režija, nego zabave.

Gdje je granica?

I sada polako dolazimo do granice. Jasno, nije svačija granica na istom mjestu niti ju svatko zna pronaći. Redovito nam se događa da ni sami nismo sigurni što nam je potrebno, a što ne. Upravo ovu boljku će zato najbolje iskoristiti oni koji vam spomenutu granicu znaju vrlo vješto zamutiti.

Pretpostavimo da ste odrasla osoba koja zarađuje i ponekad se volite opustiti uz YouTube. S obzirom da je sadržaj na ovom servisu zbog enormne količine reklama postalo nemoguće gledati, vjerojatno razmišljate o pretplati za YouTube Premium. Cijena za jednog korisnika iznosi 9,55 eura, a za obiteljski paket 14,60 eura mjesečno. Napomenimo da su ovo trenutne cijene u Hrvatskoj, a imajući u vidu iskustva iz drugih zemalja, u dogledno vrijeme očekujte poskupljenje. 

Osobno sam jedno vrijeme bio pretplaćen na ovu uslugu, ali sam shvatio da mi ne treba. Djecu sam, naravno, morao uvjeravati da ne treba ni njima, jer su se bili navikli na komod bez prekidanja videa dosadnim oglasima. Uostalom, danas barem postoje metode da se i oglasi na YouTubeu donekle ili u potpunosti zaobiđu, što neće nužno vječno biti slučaj, jer to direktno Googleu izbija novce iz džepa. Neki će reći da YouTube Premium donosi još dodatnih benefita poput neometanog slušanja glazbe putem YouTube Music aplikacije koju možda koristite umjesto radija u vašem automobilu ili u kombinaciji sa slušalicama, bluetooth zvučnikom ili čime već pa vam se i takva pretplata čini opravdanom. No dobro, možda osobno nisam reprezentativan primjer i razumijem da će mnogi bez problema potrošiti tih 15 eura zbog mira u kući.

Dakle, YouTube Premium osobno svrstavam na gore spomenutu granicu. Pretplata na taj servis mi se trenutno nalazi na nekakvom brisanom prostoru... ili na ničijoj zemlji. Moguće je da ću je u jednom trenutku ponovno aktivirati, a možda i neću.

Na brisanom prostoru mi se nalazi i pretplata na cloud servise. Google nas je lijepo godinama mrkvom navlačio na besplatnu pohranu slika, a sad kad smo cijele svoje živote prenijeli u Google Photos, lijepo nas je batinom ošinuo po novčaniku.

Ima li smisla pretplata na AI alate?

Ono na što se osobno vjerojatno neću tako skoro pretplatiti je najnovija pošast u AI svijetu.

Vidjeli smo da su besplatni servisi umjetne inteligencije kao što npr. ChatGPT ili Gemini, dovoljno sazrjeli za nekakvu osnovnu upotrebu, što je kolega Mislav opisao u članku o novom Googleu. Ako želite malo naprednije funkcije, kao npr. za kvalitetno sastavljanje domaćeg rada, referata ili seminara, nikako ne savjetujemo da za to koristite spomenute AI alate, jer je velika mogućnost da će pogriješiti u ključnim detaljima. S druge strane, pretplata na njihove napredne verzije sasvim sigurno nije namijenjena učenicima i studentima, a poslovni korisnici će vjerojatno sami znati izračunati koliku korist od njih imaju. Dapače, ako vam AI alat koristi kao zamjena za dodatnog zaposlenika, šanse su da je i smrtnicima suludo skup paket od 200 eura mjesečno. U konačnici, takvim poslovnjacima zapravo je najjeftiniji radnik kojeg će ikad imati.

Pretplata na servise za dostavu nije nužno isplativa

Jedna od vrlo perfidnih pretplata u zadnje vrijeme je i ona na digitalne platforme servisa za dostavu. Ako ne želite za pizzu od 10 eura svaki put plaćati dodatna ili tri naknade za dostavu, aplikacija će vam ponuditi mjesečnu pretplatu. Ako puno naručujete, brzo ćete izračunati da 3, 4 ili 5 eura mjesečne pretplate, ovisno o servisu i tarifi, nije praktički ništa u usporedbi s plaćanjem svake pojedinačne dostave. Gotovo uvijek postoji rješenje nazvati lokalnu pizzeriju i telefonski besplatno dobiti dostavu. Ali aplikacije nude tako lijep vizualni prikaz svih proizvoda, pizza, hamburgera ili ramena, a u stvarnom vremenu možete pratiti u kojoj fazi je vaša dostava. 

Osobno sam ove usluge jedno vrijeme koristio za dostavu namirnica iz trgovina. Zašto ne platiti 3 eura mjesečno za nekoliko dostava, jer bih te novce u svakom slučaju potrošio na gorivo? Ako mjesečno zaista puno naručujete, izračunajte isplati li vam se.

Međutim, hladan tuš je uslijedio nakon što mi je Wolt i nakon aktivirane pretplate, počeo zaračunavati između 1,29 i 1,99 eura „service see“ za svaku narudžbu posebno. Pritom bi još stavio i napomenu kako sam uštedio 2,75 jer sam pretplaćen.

Drugi problem je visina narudžbe. Neki servisi imaju niži, a neki viši prag. Ako se pretplatite, neće vam jednu pizzu nužno dostaviti besplatno. Morate naručiti još nešto, odnosno u prijevodu potrošiti više novca nego što ste inicijalno imali namjeru.

Pretplata na medijske članke

Ako ste mislili da neću spomenuti pretplate na famozne „premium“ članke nekih medija, varate se. Da budem iskren, osobno sam iz poslovnih razloga pretplaćen na dva (strana) medija. Radi se o vrhunskim autorima iz uglednih medijskih kuća. Znam da ovo zvuči izlišno, ali u pitanju su strogo stručni članci vezani za financije i ekonomiju, a ne politička prepucavanja i žutilo.

Ove pojave često znaju biti tema mnogih članaka koji stoje iza paywalla na mnogim portalima. To bi donekle možda i bilo opravdano da ti isti mediji nisu pretrpani oglasima ili da pretplatom dobivate pristup posebnoj stranici bez oglasa.

Dakle, na sve ono na što plaćate pretplatu, dodajte još par eura mjesečno i za razonodu koju će vam pružiti politički analitičari i, u posljednje vrijeme, vrlo popularni geopolitički i vojni stratezi. I sve 5, možda vi baš želite pretplatom od nekoliko eura mjesečno podržati određenog autora u njegovom radu i to je opravdano. Uostalom, jednake su šanse su da ćete nekome platiti ručak ili piće, na što ćete vjerojatno potrošiti više novca od same pretplate.

Pretplata za jednostavne aplikacije i kućanske aparate? Stvarno?

Ono što me zapravo potaklo na sastavljanje ovog članka su sve češće pretplate na – aplikacije. Ovdje ne mislim na profesionalne alate kao što su Microsoft 365 ili Adobe, već na jednostavne programčiće za vremensku prognozu ili notorno uzimanje bilješki. Možda će zvučati nevjerojatno, ali mnoge aplikacije ovog tipa danas traže pretplatu ako želite koristiti njihove widgete ili neku drugu „premium“ opciju. Jedna od takvih je sinkronizacija među različitim uređajima.

Najgori dio ove priče je što sve manje aplikacija nudi jednokratnu kupnju. Jednom platiš i koristiš doživotno. Čini se da ta mogućnost polako nestaje pa mnoge traže po nekoliko eura mjesečno ili čak 30 i više godišnje. Istina, nekad je to bilo malo drukčije, jer ako ste jednokratno platini npr. Photoshop, imali ste verziju softvera koju ste platili. Onu noviju s poboljšanim funkcijama morali biste ponovno kupiti. Onu koja vam već radi savršeno i obavlja posao, mogli ste koristiti do kraja života. Danas se pretplate šire doslovno na kućanske aparate i madrace na kojima spavate, a vidjeli smo da ih pokušavaju ugurati i u automobile, gdje biste za grijanje siceva plaćali pretplatu "samo" preko zime kad vam ta je funkcija potrebna. 

Jedna zanimljiva epizoda ove sapunice je nedavno odjeknula tehnološkim svijetom. Planetarno popularni YouTuber Marques Brownlee, poznat i kao MKBHD, u suradnji sa svojim kolegama lansirao je aplikaciju za – wallpapere, odnosno pozadinske slike za vaše uređaje. Tu ne bi bilo ništa spektakularno da cijenu korištenja aplikacije nije stavio 12 dolara mjesečno. Hej, 12 dolara za što? Wallpapere?

Očekivano, publika je trenutno reagirala bijesom, a slučaj je toliko daleko odjeknuo da su se mnogi tech portali njime pozabavili u svojim osvrtima i analizama. Ipak, koliko god Marques fulao cijenama ili samom idejom, smatram da je nepravedno samo on napadnut. Treba vidjeti koliko sličnih aplikacija, koje su inače same sebi svrha, isto traže pretplatu. Možda ne tako visoku, ali sama ideja je debelo izvan one granice koju sam ranije naveo.

Ako se nekad polakomite i pretplatite na ovakve perverzije, svakako prije toga dobro proučite kako pretplatu otkazati, jer i to nekad zna biti namjerno zakomplicirano.

Kao šlag na tortu, a primjera radi, da biste otkazali Adobe paket koji se automatski aktivira svake godine, a plaćate ga mjesečno, naplatit će vam naknadu za sve preostale "rate", što vas može koštati i 500 do 600 eura.

Advertisement Advertisement Advertisement