Android Top teme

Kako funkcionira Export ban i što će biti s Huaweijevim uređajima? [Objašnjenje]



Ponukan velikom količinom dezinformacija i krivo protumačenih vijesti koje se u zadnjih nekoliko dana pojavljuju u javnosti, odlučih se malo pojasniti novonastalu situaciju s Huaweijem, odnosno s njegovim uređajima, nakon što mu je Trump uveo neku vrstu sankcija.

Kao što je već poznato, u američko-kineskom trgovinskom ratu, američki je predsjednik proglasio tzv. Export ban, koji Huaweiju onemogućuje ili ograničava kupovinu proizvoda i usluga američkih kompanija.

Nakon što je Export ban, koji zapravo ima učinak sankcija uveden, dana je i odstupnica od tri mjeseca kako bi se američke kompanije prilagodile novonastaloj situaciji. Naime, u SAD postoji desetak lokalnih operatera čija se infrastruktura temelji na Huaweijevoj opremi. Kakva je njihova sudbina, teško je reći, jer je T-Mobile procijenio da bi za njezinu kompletnu izmjenu trebalo 3 do 7 godina. Upravo zato se strahuje da bi velik dio tamošnjih ruralnih područja mogao ostati bez interneta i telefonskih linija.

Druga ugrožena skupina su američke kompanije koje su u proteklom desetljeću mnoga radna mjesta otvorile zahvaljujući upravo suradnji s Huaweijem, pa će i njima trebati svojevrsna prilagodba, odnosno financijska pomoć od strane države.

Treća i najugroženija skupina su korisnici. Nakon što je Trump uveo Export ban, Google je objavio kako se mora pokoriti njegovim odlukama, ali je istovremeno dao do znanja da se to ne odnosi na postojeće uređaje.

Dakle, ako sada koristite Huaweijev mobitel ili kupite novog koji se već nalazi u prodaji, zabrane se ne odnose na vas ni na vaš uređaj. Ovo je potvrđeno iz samog Googlea, jer je to inače način na koji sankcije funkcioniraju. Postojeći ugovori se moraju ispoštovati i na njih sankcije nemaju utjecaja.

Isto tako, svi uređaji koji budu lansirani u sljedeća tri mjeseca, također bi trebali ostati netaknuti Trumpovim sankcijama, budući da su ugovori o njihovoj izradi s Googleom vjerojatno već sklopljeni ili se trebaju sklopiti.

Naime, prema Export ban odredbi, a potom i odgodi primjene iste na tri mjeseca, zabrana prodaje američkih proizvoda i usluga Huaweiju nastupa tek 19.08., što znači da ako se Huawei u međuvremenu odluči lansirati 20 modela, svi će oni nastaviti dobivati potrebnu podršku u skladu s ugovorima.

Naravno, Google može samovoljno odbiti sklapati nove ugovore u ovom „prijelaznom“ razdoblju, no to bi mu bio pucanj u vlastitu nogu, jer zašto bi gubio prihode ako ga zakon na to ne obvezuje?

S obzirom da je vidljivo da mnogi ne razumiju koncept sankcija i zabrane izvoza, navedimo nekoliko primjera iz prošlosti:

Kad je EU 2014. godine uvela sankcije Rusiji, hrvatski Ericsson Nikola Tesla je dobio zabranu gradnje tamošnjih 4G mreža, što mu je inače bio unosan posao od samog početka integracije u globalni Ericssonov sustav. Međutim, stupanje sankcija na snagu nije imalo trenutni učinak, jer su se postojeći ugovori nastavili realizirati. Ericsson je dovršio poslove izgradnje i zadržao se na poslovima održavanja, ali nije smio sklapati nove ugovore.

Slično je i s Trumpovim sankcijama Iranu. Prije nego što su SAD lani unilateralno izašle iz „Nuklearnog sporazuma“, mnoge američke kompanije su sklopile poslove s ovom državom, uključujući Boeing, no avioni koji su naručeni prije stupanja sankcija na snagu moraju biti isporučeni.

Isto tako smo vidjeli da je Francuska izradila dva nosača helikoptera za rusku vojsku, da bi 2014., nakon stupanja sankcija na snagu, Francuzi jednostrano raskinuli ugovor, ali su Rusima morali platiti preko milijardu dolara odštete.

Ovakvih primjera je dosta, a kako će na kraju završiti priča s Huaweijem, za sada je teško prognozirati. Vidjeli smo da ga Trump ima namjeru uvrstiti u neki od budućih trgovinskih sporazuma, ali je pitanje kako će on na kraju izgledati i što će Kinezi morati ponuditi.

Sve su opcije na stolu, ali još jednom ponovimo da su postojeći uređaji sigurni u smislu da će dobivati sve potrebne nadogradnje, čak i nakon 19.08., tj. ako se ostvari i najcrnji scenarij, budući da su proizvedeni prije tog datuma. Ukoliko bi se dogodilo da Google iz nekog razloga na svoju ruku uskrati podršku vlastitim korisnicima, to bi mu bila jako loša reklama, jer bi značilo veliki gubitak povjerenja u cijelu kompaniju i eko-sustav.