AI Top teme

Umjetna inteligencija u telefonima: Dobro, loše i nepotrebno

Kad je ChatGPT prije dvije godine eruptirao kao globalni fenomen, postalo je jasno da je tehnologija koja stoji iza njega spremna iz temelja promijeniti način na koji komuniciramo s računalima i pametnim uređajima. Sve je započelo s impresivnim odgovorima na jednostavne upite, a danas su AI asistenti pametniji i moćniji no ikad. Svjedočimo alatima sposobnim za generiranje umjetničkih djela, programiranje, pa čak i uređivanje videozapisa od nule. Stoga ne iznenađuje da je umjetna inteligencija postala jedan od glavnih fokusa proizvođača pametnih telefona, koji su je objeručke prihvatili kao svoju "sljedeću veliku stvar".

Povezano: Usporedio sam ChatGPT 4.5 i Gemini Pro 2.5. Evo dojmova

Povezano: Kako AI iz teksta stvara sliku?

Prije samo nekoliko godina, industrija se nalazila u ciklusu iterativnih poboljšanja – bolji procesori, naprednije kamere, elegantniji dizajn, zasloni bez rubova. Sada, međutim, čini se da proizvođači vide AI kao potpuno novi segment na koji se moraju usredotočiti. Posljedično, sve više pametnih telefona na tržište dolazi s obećanjima o revolucionarnoj umjetnoj inteligenciji za bolje korisničko iskustvo, bolje kamere, bolje sve.

No, postavlja se ključno pitanje: mijenja li umjetna inteligencija doista način na koji koristimo pametne telefone? Čini li ih uistinu boljima ili je trenutno tek prolazni trik koji jaše na valu globalne popularnosti AI tehnologija? U ovoj analizi istražit ćemo dobre, loše i beskorisne strane implementacije AI-ja u naše džepne suputnike.

Svijetla Strana: Gdje AI Stvarno Pomaže?

Važno je naglasiti da svrha ove analize nije protivljenje inovaciji. Snaga umjetne inteligencije u razbijanju barijera i olakšavanju složenih zadataka je neosporna. Nažalost, golema popularnost ove tehnologije neizbježno otvara vrata oportunizmu i postaje moćan marketinški alat. Ipak, postoje područja gdje AI donosi stvarne I mjerljive prednosti.

  • Fotografija kao Najveći Pobjednik: Jedna od najočitijih koristi AI-ja vidljiva je u mobilnoj fotografiji. Umjetna inteligencija pomaže u boljem prepoznavanju scena, optimizaciji osvjetljenja, pa čak i uklanjanju neželjenih objekata ili osoba s fotografija. Značajke poput "Magične gumice" (Magic Eraser) spasile su bezbroj fotografija koje bi inače bile uništene. Googleova Pixel serija, primjerice, koristi strojno učenje kako bi postigla zapanjujuću kvalitetu slike čak i s hardverom srednjeg ranga. Slično tome, Appleov Neural Engine pokreće naprednu obradu slike, tiho poboljšavajući fotografije bez ikakvog napora korisnika.
  • Nevidljiva, ali Korisna Poboljšanja: AI često radi u pozadini, na načine koji su gotovo neprimjetni. Senzori svjetline, zahvaljujući AI-ju, uče vaše navike i prilagođavaju razine osvjetljenja zaslona vašim potrebama. Druga korisna primjena su pametni odgovori u aplikacijama za razmjenu poruka, koji nude kontekstualne prijedloge i štede vrijeme.
  • Pametniji Glasovni Asistenti: Glasovni asistenti prešli su dug put od robotiziranih sugovornika do uistinu pametnih pomoćnika. Postali su brži, prirodniji i sposobniji za obradu složenih naredbi, osobito kada se obrada vrši na samom uređaju, kao što vidimo kod nadogradnji Appleove Siri i izvanmrežnog prepoznavanja govora Google Geminija.
  • Optimizacija Baterije i Punjenja: AI uči vaše obrasce korištenja kako bi produžio trajanje baterije ili učinkovitije raspodijelio energiju aplikacijama i procesima. Slično tome, AI optimizira i brzo punjenje – uči vaše navike kako bi odlučio kada je potrebno isporučiti maksimalnu snagu. Primjerice, nema potrebe za najbržim punjenjem dok spavate, čime se čuva zdravlje baterije.

Tamna Strana: Cijena Koju Plaćamo

Korisne značajke, međutim, dolaze s određenim troškovima i rizicima.

  • Privatnost pod Upitnikom: Mnoge AI funkcije oslanjaju se na ogromne količine podataka. Vaša lokacija, fotografije, glasovni zapisi i ponašanje u aplikacijama mogu se prikupljati kako bi se "trenirale" pametne značajke. Iako tvrtke obećavaju da podaci ostaju sigurni, granica između praktičnosti i nadzora može postati opasno tanka.
  • Hardverski Zahtjevi i Planirano Zastarijevanje: AI zahtijeva procesorsku snagu, što znači da su telefoni sve češće opremljeni namjenskim neuro-procesorskim jedinicama (NPU). Ta potreba za snagom mogla bi objasniti zašto je Apple ograničio "Apple Intelligence" na iPhone uređaje s čipom A18 Bionic i novijima; stariji procesori vjerojatno ne bi mogli podnijeti AI na učinkovit način. Iako su NPU-ovi dobri za brzinu, sva ta snaga podiže hardverske zahtjeve, što dovodi do zabrinutosti oko zagrijavanja, potrošnje baterije i, da, planiranog zastarijevanja. Proizvođači bi mogli iskoristiti brzi napredak AI-ja kako bi korisnike tjerali na kupnju novih uređaja svake godine.
  • Nesavršene Implementacije: Na kraju, ne radi svaki AI alat kako se deklarira I reklamira. Korisnici se mogu susresti s nestabilnim performansama glasovnih asistenata ili nepouzdanim prepoznavanjem lica u uvjetima slabog osvjetljenja. Loše implementiran AI može dovesti do frustracije i sigurnosnih ranjivosti.

Marketinški Trikovi?

Za svaku istinski korisnu AI značajku, na tržištu se pojavljuje blještavi trik dizajniran više za marketinške prezentacije nego za stvarne potrebe korisnika. Možemo navesti primjere poput AI pozadina koje se "mijenjaju s vašim raspoloženjem" ili precijenjenih foto filtera koji se ne razlikuju bitno od onih koje koristimo godinama. Nije rijetkost da brendovi lijepe oznaku "AI" na bilo što što je iole automatizirano, ponekad čak i preimenujući stare procese automatizacije u AI, iako se takve tehnologije uopće ne koriste.

Jedan od novijih trendova su AI sažeci sadržaja i generativne pozadine. Iako možda zvuče impresivno, mnogi korisnici ih zapravo ne trebaju niti će ih koristiti. U nekim slučajevima, radi se o polovičnim idejama koje su požurile na tržište samo kako bi iskoristile rastuću popularnost umjetne inteligencije. Još gore, ovi trikovi mogu odvratiti pozornost od smislenih inovacija. Umjesto usavršavanja ključnih funkcija, brendovi love naslovnice s "AI pahuljicama" koje dodaju malo ili nimalo stvarne vrijednosti.

Povezano: Kako pravilo "tri riječi" poboljšava vaše ChatGPT upite

Povezano: Koji ChatGPT model koristiti? Usporedba mogućnosti i savjeti

Da bi ova priča dobila i komičnu notu, spomenimo da su neki proizvođači nedavno ponudili “AI – optimizirane” zaštite zaslona.

Kritički Pogled u Budućnost

Nema sumnje da umjetna inteligencija može poboljšati način na koji komuniciramo s našim pametnim telefonima. Kada se koristi promišljeno, može podići korisničko iskustvo, automatizirati zadatke i otključati našu kreativnost. Međutim, ona je i mač s dvije oštrice.

Povezano: Što je ChatGPT "Projects" i kako olakšava organizaciju rada

Korisnici moraju ostati informirani i kritički procjenjivati što je uistinu korisno, a što ne. Na primjer, sjetimo se funkcija kao što je Air Gestures. Korisnici su prepoznali da se radi o marketinškom triku, a proizvođači su, prikupivši povratne informacije, napustile te značajke. Isti princip trebao bi se primijeniti i na beskorisne implementacije AI značajki. Koliko će nove, dakle one koje tek trebaju stići, biti korisne, ostaje za vidjeti.

Advertisement Advertisement