Ekskluzivno iz Hong Konga: Hangar 18 se spojio sa Sumvierom i postao prvi pravi hrvatski proizvođač smartfona

Hangar Sumvier naslovna

Nakon više od 10.000 objavljenih članaka, među kojima je velik broj opširnih recenzija i raznih aktualnih tema, analiza, osvrta i komentara, donosimo ekskluzivnu reportažu iz Hong Konga, gdje je hrvatska tvrtka Hangar 18 objavila spajanje s kineskom tvrkom Shenzhen Sumvier Technology Co. Ltd. i na taj način praktički postala prvi pravi hrvatski proizvođač mobitela. No kako sve mora imati glavu i rep, krenimo najprije s pojašnjenjem stvari koje su našim čitateljima nepoznate ili polovično poznate.

Koliko je danas u svijetu proizvođača mobitela? Što u vrijeme globalizacije, udruživanja kompanija, slobodnog protoka kapitala i, što je najvažnije, vrlo dinamičnog i brzorastućeg tržišta uopće znači riječ proizvođač? Na ovo pitanje nije jednostavno dati odgovor, iz razloga što je proces planiranja, dizjaniranja i samog sklapanja uređaja prilično složen, a većina krajnjih korisnika razmišlja na sljedeći način: ako postoji kompanija koja u svojim tvorničkim halama dizajnira i proizvodi uređaje pod svojim imenom, tada ju, složit ćete se, možemo nazvati – proizvođačem.

Ukoliko kompanija dizajnira uređaj i odlučuje koje će se komponente u njega ugraditi, a proizvodnju outsourca, kao što to prakticira npr. Apple, još uvijek ju nazivamo proizvođačem. To što Apple nema vlastitu tvornicu za sklapanje komponenti, nego ju “renta” u Kini, uopće nije važno, isto kao što nije važno ni tko proizvodi procesore, zaslone, memorijske čipove, kamere itd., a znamo da je broj tih tvornica prilično velik.

Naravno, Apple je najveći i najjači, no postoji mnoštvo manjih kompanija koje se na razne načine pokušavaju probiti do svog dijela tržišnog kolača. U zadnje vrijeme svjedočimo snažnom rastu tržišta mobilnih uređaja, što je pogodovalo razvoju ove industrije u Kini. Do prije svega nekoliko godina imali smo nekolicinu većih kineskih proizvođača i na desetine zapadnom svijetu potpuno nepoznatih brandova koji zbog vrlo niske kvalitete jednostavno nisu mogli izaći na strana tržišta, a često su vrlo brzo propadali i na domaćem, kineskom.

Sljedeća epizoda bili su generički uređaji. Tvornica proizvede određeni broj uređaja bez imena i prodaje ih zainteresiranim kupcima pod njihovim brandom. Ovim se dobilo na brzini, podigla se kvaliteta u odnosu na prije, uz značajne uštede u procesu proizvodnje, no to je u posljednje vrijeme rezultiralo zasićenjem tržišta. Mnoge tvornice u Kini koje su se specijalizirale za proizvodnju generika su propale ili su se preorijenitrale, baš kao što su istovremeno nestali i mnogi brandovi s njihovih proizvoda.

Naravno, tržište generika nije mrtvo i još će neko vrijeme postojati, ali sasvim sigurno u smanjenom obujmu jer je vrhunac dostignut i takav način poslovanja sada više jednostavno nema mjesta za širenje. Razvoju događaja pogoduje i trenutna situacija u Kini, gdje plaće i životni standard rastu i dio proizvodnje se seli u ostale zemlje u regiji, npr. Vijetnam i Indoneziju.

Ova je situacija mnoge kompanije stavila pred nove izazove, a neke i pred prekretnicu. Ukoliko se netko želi odmaknuti od generika i krenuti dalje, mora isprobati nove načine i tražiti nova rješenja. U industriji smartfona ovo nazivamo prlaskom iz branda C u brand B, gdje se određena kompanija i njezin brand počinju profilirati. Sada dolazimo do stadija gdje zainteresirana kompanija na uređaje više ne lijepi samo svoj logo, već sudjeluje u procesu proizvodnje i odlučivanju, što uključuje i dizajniranje.

Da ovo ne bi zvučalo kao prazna priča, recimo da mnogi dizajneri rade kao freelanceri i da nisu zaposleni u samoj kompaniji, već ih ona outsourca. Plati dizajneru da za njih kreira određeni model kojeg će kasnije opet proizvoditi treća (outsourcana) kompanija, specijalizirana za proizvodnju, primjerice svima nama poznati Foxconn. Ovdje se sada ponovo možemo prisjetiti Applea, koji radi na sličan način, samo u neusporedivo većim količinama, i zato ga u ovoj priči nazivamo A brandom.

I kakve sad veze ovaj poduži uvod ima s hrvatskim Hangarom 18, njegovim brandom Noa i kineskom kompanijom Sumvier?

Radi se o tome da smo ovoga tjedna popratili događaj kojeg možemo nazvati prekretnicom na hrvatskom tržištu mobitela, smartfona i srodnih uređaja. Naime, Hangar 18 je objavio spajanje s kineskom kompanijom Sumvier i od sada s nama već poznatim brandom Noa zajedno nastupaju na europskom i azijskom tržištu. Naravno, ovdje se sada otvaraju i nove mogućnosti, kao što je i izlazak na svjetsko tržište.

Mnogi naši čitatelji su već čuli za Sumvier. Radi se o kineskoj tvrtki iz Shenzhena, grada na jugu Kine koji graniči s Hong Kongom. Sumvier se, među ostalim, bavi i proizvodnjom smartfona, no iz gornjeg dijela teksta smo zaključili da se riječ proizvodnja ne može svesti na proste faktore. Ono što je sada najvažnije jest činjenica da Hangar 18 i Sumvier imaju zajednički brand Noa i da napokon možemo reći da smo dobili prvog pravog hrvatskog proizvođača mobitela, koji ih zajedno sa svojim kineskim partnerom već izvozi i na tržište regije.

IMG_4884

Mario Kralj, direktor Hangara 18 i Emma Liu, direktorica Sumviera

Treba reći da se Noa mobiteli/smartfoni već prodaju u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Crnoj Gori i Bugarskoj, a prema riječima Maria Kralja, vlasnika i direktora Hangara 18, uskoro možemo očekivati snažniji prodor na tržište Europske Unije. On također dodaje da tržište C brandova (generici) polako nestaje i da oni bez vlastitog razvoja i podrške imaju jako malo šanse za opstanak, te da je upravo takav razvoj događaja razlog sa spajanje sa Sumvierom, s kojim će zajednički krenuti u nove poslovne vode i tržištu ponuditi vlastiti brand kojeg zajedno dizajniraju, proizvode i prodaju. Kralj nadalje navodi da im cilj nije nadmetanje s A brandovima (Apple, Samsung, Sony, Huawei…) već prvenstveno profiliranje i diferenciranje od C, odnosno “no name” brandova. Tako je prvi primjer prelaska iz C u B segment brandova bio model Noa MG12.

Kako bi spajanje dviju kompanija dobilo sinergijski učinak, ovim su povodom Hangar 18 i Sumvier zajednički nastupili na Asia Expo Electronics sajmu u Hong Kongu, gdje su potencijalnim kupcima predočili svoje nove proizvode, od kojih su mnogi još u beta fazi, tj. podložni su promjenama. Mogu se prilagođavati željama kupaca-partnera koji će ih moći prodavati i pod svojim brandom, a svaki cjenovni rang će sadržavati barem dva različita modela.

IMG_4837

Ovdje usput spomenimo da ćemo tako uskoro vidjeti prvi Noa flagship, koji dolazi s 5,5-inčnim zaslonom, jačim osmerojezgrenim procesorom, 3 GB RAM-a, čitačem otisaka pristiju i još pokojim zanimljivim detaljem, a cijena mu ne bi trebala prelaziti 2000 kuna.

Dakle, od sada razvoj svih novih Noa modela kreće upravo iz Koprivnice, gdje je smještena uprava Hangara 18, dok će tehnički dio posla odrađivti Sumvier, što je i logično s obzirom na postojeće kontakte s proizvođačima i dobavljačima komponenti koji su smješteni u Kini. Također, Hangar 18 će ovime profitirati i tako što će drugim partnetima ponuditi svoje usluge, odnosno prodavat će im know-how, jer s obzirom da je s ovim spajanjem sa Sumvierom postao proizvođač, omogućit će im i prodaju uređaja pod njihovim brandom.

 
      
  • Mr. Mot

    Super za Hangar ali ovo mi bode oči: “Radi se o kineskoj tvrtki iz Shenzhena, grada na jugu Kine koji graniči s Hong Kongom” Kako graniči? Zar nije Hong Kong u Kini?

  • Hong Kong je u Kini, ali kao “Special Administrative Region”. Nakon 1997, kad je od Britanije predan Kini, ima pravo na još 50 godina prijelaznog razdoblja. Dakle, još uvijek postoji granica, kontrole itd. https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong

  • Tomislav

    Kreso Svaka cast tebi i deckima!

  • darac

    svaka cast momcima iz nase male koprivnice!

  • Krešo, odličan tekst i uspješno objašnjen proizvodni proces. Ekipi iz Hangar18 kapa dolje, nadam se da će im uspjeti prodor na EU tržište. Vjerujem da i mi igramo bitnu ulogu; sljedeći put kad budete uzimali nekog Vivaxa ili no-name kineza, sjetite se ove priče, znam da su modeli Noa branda vrlo jeftini, nećakinja ima jednog (radi sasvim ok, dobila je nekoliko stražnjih maski u raznim bojama, što u tim godinama znači sve).

    Btw, pregledao sam fotke, i mogu reći da su hostese odlične 🙂

  • Tompa

    Svaka čast i Hangaru 18 i na reportaži! Odlične vijesti. Toliko mi je drago da se ovakve stvari događaju i da se o njima izvještava da evo čim sam pročitao, počeo sam mijenjati odluku o kupnji slijedećeg smartphona za moju suprugu.

    S nestrpljenjem očekujem recenziju i dolazak tog novog NOA flagshipa K51. Izgleda vrlo interesantno!

    Vrlo vjerojatno ćemo ići na taj model, pogotovo ova manja 5 inčna verzija. Krešo, kad će recenzija toga? 😉

  • Danchibald

    Jos samo da ima SW podrska sa nadogradnjama bude na razini…

  • ND

    Mislim da Hangar već dosta dugo prodaje mobitele koje je proizveo Sumvier. Ovo je valjda korak dalje.
    Kako se zove firma nastala spajanjem Noe i Sumviera?

  • Imena su ostala ista. U Kini posluju pod imenom Sumvier, a u EU kao Hangar 18.

  • Najjstarija djeca

    Britanci su poznati po tome što su bili ljubitelji malih naroda,uzmu im blaga da se jadnici ne muče sa njim.
    Inače pozdravljam ovakvu poslovnu suradnju.Nisam siguran iz članka jeli Krešo bio ili ne u Hong Kongu pošto ga nije bilo neko vrijeme!?

  • Marco

    Krešimire, Apple nije proizvođač u klasičnom smislu ali dizajnira dijelove svojeg uređaja, od arhitekture procesora nadalje.. Onda imaš Samsung, LG i sl. koji imaju svoje tvornice te onda imaš GoClever, Hangar, Vivax itd. koji su samo brendovi, ako biti proizvođać znači samo dizajnirati vanjski izgled i odabrati komponente onda smo se pogubili u percepciji logike.

  • Džabe sam se ja trudio pojednostaviti ovu prilično složenu priču. Mogao sam i ja spominjati OEM i ODM, solution kompanije itd, te razlike između njih, ali to bih ipak ostavio za neku detaljniju analizu. Cilj je bio ukazati na glavne razlike između Hangara i drugih brandova, jer je ovo prvi puta u da Hrvatskoj imamo ovakvu situaciju

  • JFK

    Vivax? LOL… A za GoClever prvi put cujem.

  • Yode

    Mi u HR uvozimo i paradajze iz Italije i onda vi pričate o hrvatskom proizvodu. Koji je dio iz njega napravljen u HR? Sva čast dečkima kaj su uspjeli ali to nema veze s domaćom proizvodnjom. Uložili su lovu u brand dobro ga uspjeli plasirati i super…samo da ne završe kao Prestigio jel on je u zadnjih godinu i pol totalno izgleda riknuo

  • Upravo zbog tih i takvih paradajza je ova priča i objavljena. I nadam se da će ih uskoro biti više, ne samo u telekomunikacijama.

  • Marco

    Ovo su sve samo brandovi, nema razlike koliko vidim između npr. Vivaxa ili Noe. JFK isti vrag samo što je Vivax kao naš brand a GoClever iz Poljske.

  • JFK

    O majko mila! Pa upravo gore ti je objašnjena razlika između Noe i Vivaxa jer Vivaxi su generici, a Noa više nije. Jesus…

  • krikesha

    Još samo da srede malo jedan od lošijih servisa u svemiru i imaju palac gore.

  • Marco

    ”od sada s nama već poznatim brandom Noa zajedno nastupaju na europskom i azijskom tržištu.”
    Noa je još uvijek C brand, dok se ne nađu novi modeli na tržištu koji više nisu generički.

  • Marco

    Nećakinja ti ima istu stvar kao što je Vivax.

  • brat_goran

    Ajde nek se barem nesto i prodaje pod domace. Ali, treba opet reci posteno da je citav region ustvari sacinjen od banana republika koje uopce nemaju politicke i ekonomske autonomije. Eno rimca sa autom i biciklom radi odlicnu promociju i odlican poso pa ga se rijetko spominje u medijima. Valjda sevka i rozga dovoljno placaju autorima clanaka na devedeset posto hr portala.

  • lesa

    Koja priča….znači nisu se nikako spojili službeno, nego su se dogovorili da Sumvier može koristiti Noa brand i prodavati ga i drugim kupcima a ne samo Hangaru? Prtpostavljam da je Hangar zadužen da proizvodi imaju europski štih jer je to kinezu špansko selo. Dakle animacije, jezici, pakiranje…
    Nemam fakat ništa protiv njih, drago mi je da dobro rade, ali ove priče o hrvatskom proizvođaču smartphona je fakat preveć…daj ne farbajte ljude bezveze.
    (i ovi neki komentari dole mi zvuče ko HDZ/SDP botovi po portalima :)))

  • Detalje oko spajanja (udio kapitala jedne tvrke u drugoj) neće ni objaviti široj publici, jer nisu dionička društva i nemaju tu obavezu, što opet ne prejudicira razvoj događaja kako ti to zamišljaš. Proces i postupak je daleko složeniji od pukog dogovora.

    Što se “farbanja” tiče, ajde još jednom pročitaj tekst, jer ga očito nisi shvatio ili si pročitao samo naslov. Naime, upravo zato sam napisao onako dugačak uvod kako bi se shvatila sva kompleksnost, odnosno složenost proizvodnog procesa.

  • lesa

    Farbanje se odnosilo na njih, ne na tebe ili mob.hr.
    Tko nema iskustva u radu sa kinezima ili generalno kako to izgleda u korporacijama teško može imati cijelu sliku.
    Od početka teksta ide neka suptilna priča kako to Apple slično radi, kao ovaj kako onaj. Apple radi design in, on projektira čipove koji mu trebaju koje mu onda Foxconn, Samsung tko već mora proizvesti. NEusporediva priča sa ovim petim ešalonom kineskih manufaktura koji kupuju off the shelf Mediatek procesore, RAM, ekrane i onda sklapaju pa brandiraju.
    Nema ovdje nikakve kompleksnosti Krešo, samo što se muti voda da se dobije percepcija neke ekstra vrijednosti.
    Previše je toga da se ovdje piše, nema ni potrebe.
    Smeta mi to prodavanje magle oko “hrvatskog proizvođača” zato je to to bulšit.
    Da napišu: da radimo sa kinezima, no mi razvijamo kompletno look and feel uređaja, prevod, pakiranje, donekle komponente (makar je to na razini kao da je Gericom birao komponente kad mu je Clevo ponudio OEM laptop sa 1 ili 2 GB rama, 15 ili 17″ ekranom..), biramo bolje modele, pazimo da ne uvale šrot komponente, preuzimamo odgovornost za servis itd itd pa ajde. NIje to ni mali ni nevažan posao, štoviše jako je teško držati konstantnu ponudu i kvalitetu.
    Ali ovi PR tekstovi su bezveze, naročito na ovom portalu gdje ljudi te iste modele vide na kineskim siteovima i svima je jasno da tu nema ni H od neke hrvatske proizvodnje.
    Al ajde, sve je moguće.

  • Niti je ovo PR tekst, niti se muti voda, niti se Hangarovci kite titulom “hrvatskog proizvođača”. To je čisto moja odluka da tako napišem, jer je iz onog što su napravili sa Sumvierom, očito. To što se radi (uvjetno rečeno) o manjim firmama je sasvim druga priča.

    Isto tako se varaš da nema kompleksnosti, jer kad bi upoznao detalje, vjerojatno bi promijenio mišljenje. Moja namjera je bila čitateljima barem malo približiti ovaj događaj, ali nikome ne namjeravam ništa nametati, kao što to nije ni namjera Hangarovaca. Možemo sad sve relativizirati do besvjesti, ali činjenica je da ovakvo nešto u telekomunikacijama u Hrvatskoj do sada nismo imali. Jer, već smo konstatirali da je riječ “prozivođač” relativna i da možemo govoriti o stupnju, odnosno mjeri u kojoj se neka tvrtka može nazvati proizvođačem.

    Bilo kako bilo, mogu reći da mi je drago da se ovakve stvari događaju i kamo sreće da ih je više.

  • Joshko

    Slažem se, servis katastrofa (ZG, Prečko).

  • lesa

    Nismo zato jer su veliki igrači već prošli tu B brend priču sa televizorima, laptopima, klimama i ostalim IT proizvodima. I skužili su da tu igra “dok ide ide” taktika bez neke ideje o razvoju pravog brenda.
    Jednostavno čim izbije kriza A brendovi se pobiju sa cijenama da slucajno ne izgube market share i nestane razlika u cijeni. A tebi kontejneri na lageru 🙂
    U svakom slučaju sretno im bilo, dogurali su dalje nego što su ljudi mislili da mogu.

  • igy

    Za ove koji ne razumiju velika je razlika u “dajte nam da tonu mobitela da nalijepimo svoje ime” i “napravite nam mobitel, želimo da izgleda tako i tako i da ima to i to”. Nijedan “proizvođač” još nije napravio samostalni uređaj. Najbliži tome je Samsung.

  • Marko

    Dje ti zivis ispod kamena?

  • Marko

    Dakle Noa to je hrvatski brand a ne proizvođać, proizvode ga kinezi a vi ga rasprodajete po hrvatskoj pod hrvatskim brandom i zaradujete na glupim ljudima

    Hoces reci ako ja narucim mobitel sa odredenim komponentama i napisem hitler na njemu da ce to biti hrvatski proizvod?

  • nele

    Fino, ali da bi bili u tom B segmentu mora Hangar posedovati neki svoj sopstveni design mobitela i neke svoje zahteve po pitanju komponenti i samog hardvera a sve te zahteve Sumvier treba da realizuje! Ja za sada iz Hangara ne vidim takve mobitele vec samo Sumvier OEM telefone koji samo imaju Noa logo na sebi i to je sve.

  • Davor Perica

    Sve je to lijepo,ali 379 kn za bateriju za NOA H 43 je puuuunooo.
    Cijeli telefon košta 799,oo kn…sramota

 
Najnovije recenzije
Najčitanije recenzije
Top teme
Video tjedna
Uporaba kolačića

Mob.hr koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Klikom na gumb 'U redu' pristajete na korištenje kolačića.  [ U redu ]