Ekskluzivno iz Hong Konga: Hangar 18 se spojio sa Sumvierom i postao prvi pravi hrvatski proizvođač smartfona

Hangar Sumvier naslovna

Nakon više od 10.000 objavljenih članaka, među kojima je velik broj opširnih recenzija i raznih aktualnih tema, analiza, osvrta i komentara, donosimo ekskluzivnu reportažu iz Hong Konga, gdje je hrvatska tvrtka Hangar 18 objavila spajanje s kineskom tvrkom Shenzhen Sumvier Technology Co. Ltd. i na taj način praktički postala prvi pravi hrvatski proizvođač mobitela. No kako sve mora imati glavu i rep, krenimo najprije s pojašnjenjem stvari koje su našim čitateljima nepoznate ili polovično poznate.

Koliko je danas u svijetu proizvođača mobitela? Što u vrijeme globalizacije, udruživanja kompanija, slobodnog protoka kapitala i, što je najvažnije, vrlo dinamičnog i brzorastućeg tržišta uopće znači riječ proizvođač? Na ovo pitanje nije jednostavno dati odgovor, iz razloga što je proces planiranja, dizjaniranja i samog sklapanja uređaja prilično složen, a većina krajnjih korisnika razmišlja na sljedeći način: ako postoji kompanija koja u svojim tvorničkim halama dizajnira i proizvodi uređaje pod svojim imenom, tada ju, složit ćete se, možemo nazvati – proizvođačem.

Ukoliko kompanija dizajnira uređaj i odlučuje koje će se komponente u njega ugraditi, a proizvodnju outsourca, kao što to prakticira npr. Apple, još uvijek ju nazivamo proizvođačem. To što Apple nema vlastitu tvornicu za sklapanje komponenti, nego ju “renta” u Kini, uopće nije važno, isto kao što nije važno ni tko proizvodi procesore, zaslone, memorijske čipove, kamere itd., a znamo da je broj tih tvornica prilično velik.

Naravno, Apple je najveći i najjači, no postoji mnoštvo manjih kompanija koje se na razne načine pokušavaju probiti do svog dijela tržišnog kolača. U zadnje vrijeme svjedočimo snažnom rastu tržišta mobilnih uređaja, što je pogodovalo razvoju ove industrije u Kini. Do prije svega nekoliko godina imali smo nekolicinu većih kineskih proizvođača i na desetine zapadnom svijetu potpuno nepoznatih brandova koji zbog vrlo niske kvalitete jednostavno nisu mogli izaći na strana tržišta, a često su vrlo brzo propadali i na domaćem, kineskom.

Sljedeća epizoda bili su generički uređaji. Tvornica proizvede određeni broj uređaja bez imena i prodaje ih zainteresiranim kupcima pod njihovim brandom. Ovim se dobilo na brzini, podigla se kvaliteta u odnosu na prije, uz značajne uštede u procesu proizvodnje, no to je u posljednje vrijeme rezultiralo zasićenjem tržišta. Mnoge tvornice u Kini koje su se specijalizirale za proizvodnju generika su propale ili su se preorijenitrale, baš kao što su istovremeno nestali i mnogi brandovi s njihovih proizvoda.

Naravno, tržište generika nije mrtvo i još će neko vrijeme postojati, ali sasvim sigurno u smanjenom obujmu jer je vrhunac dostignut i takav način poslovanja sada više jednostavno nema mjesta za širenje. Razvoju događaja pogoduje i trenutna situacija u Kini, gdje plaće i životni standard rastu i dio proizvodnje se seli u ostale zemlje u regiji, npr. Vijetnam i Indoneziju.

Ova je situacija mnoge kompanije stavila pred nove izazove, a neke i pred prekretnicu. Ukoliko se netko želi odmaknuti od generika i krenuti dalje, mora isprobati nove načine i tražiti nova rješenja. U industriji smartfona ovo nazivamo prlaskom iz branda C u brand B, gdje se određena kompanija i njezin brand počinju profilirati. Sada dolazimo do stadija gdje zainteresirana kompanija na uređaje više ne lijepi samo svoj logo, već sudjeluje u procesu proizvodnje i odlučivanju, što uključuje i dizajniranje.

Da ovo ne bi zvučalo kao prazna priča, recimo da mnogi dizajneri rade kao freelanceri i da nisu zaposleni u samoj kompaniji, već ih ona outsourca. Plati dizajneru da za njih kreira određeni model kojeg će kasnije opet proizvoditi treća (outsourcana) kompanija, specijalizirana za proizvodnju, primjerice svima nama poznati Foxconn. Ovdje se sada ponovo možemo prisjetiti Applea, koji radi na sličan način, samo u neusporedivo većim količinama, i zato ga u ovoj priči nazivamo A brandom.

I kakve sad veze ovaj poduži uvod ima s hrvatskim Hangarom 18, njegovim brandom Noa i kineskom kompanijom Sumvier?

Radi se o tome da smo ovoga tjedna popratili događaj kojeg možemo nazvati prekretnicom na hrvatskom tržištu mobitela, smartfona i srodnih uređaja. Naime, Hangar 18 je objavio spajanje s kineskom kompanijom Sumvier i od sada s nama već poznatim brandom Noa zajedno nastupaju na europskom i azijskom tržištu. Naravno, ovdje se sada otvaraju i nove mogućnosti, kao što je i izlazak na svjetsko tržište.

Mnogi naši čitatelji su već čuli za Sumvier. Radi se o kineskoj tvrtki iz Shenzhena, grada na jugu Kine koji graniči s Hong Kongom. Sumvier se, među ostalim, bavi i proizvodnjom smartfona, no iz gornjeg dijela teksta smo zaključili da se riječ proizvodnja ne može svesti na proste faktore. Ono što je sada najvažnije jest činjenica da Hangar 18 i Sumvier imaju zajednički brand Noa i da napokon možemo reći da smo dobili prvog pravog hrvatskog proizvođača mobitela, koji ih zajedno sa svojim kineskim partnerom već izvozi i na tržište regije.

IMG_4884

Mario Kralj, direktor Hangara 18 i Emma Liu, direktorica Sumviera

Treba reći da se Noa mobiteli/smartfoni već prodaju u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Crnoj Gori i Bugarskoj, a prema riječima Maria Kralja, vlasnika i direktora Hangara 18, uskoro možemo očekivati snažniji prodor na tržište Europske Unije. On također dodaje da tržište C brandova (generici) polako nestaje i da oni bez vlastitog razvoja i podrške imaju jako malo šanse za opstanak, te da je upravo takav razvoj događaja razlog sa spajanje sa Sumvierom, s kojim će zajednički krenuti u nove poslovne vode i tržištu ponuditi vlastiti brand kojeg zajedno dizajniraju, proizvode i prodaju. Kralj nadalje navodi da im cilj nije nadmetanje s A brandovima (Apple, Samsung, Sony, Huawei…) već prvenstveno profiliranje i diferenciranje od C, odnosno “no name” brandova. Tako je prvi primjer prelaska iz C u B segment brandova bio model Noa MG12.

Kako bi spajanje dviju kompanija dobilo sinergijski učinak, ovim su povodom Hangar 18 i Sumvier zajednički nastupili na Asia Expo Electronics sajmu u Hong Kongu, gdje su potencijalnim kupcima predočili svoje nove proizvode, od kojih su mnogi još u beta fazi, tj. podložni su promjenama. Mogu se prilagođavati željama kupaca-partnera koji će ih moći prodavati i pod svojim brandom, a svaki cjenovni rang će sadržavati barem dva različita modela.

IMG_4837

Ovdje usput spomenimo da ćemo tako uskoro vidjeti prvi Noa flagship, koji dolazi s 5,5-inčnim zaslonom, jačim osmerojezgrenim procesorom, 3 GB RAM-a, čitačem otisaka pristiju i još pokojim zanimljivim detaljem, a cijena mu ne bi trebala prelaziti 2000 kuna.

Dakle, od sada razvoj svih novih Noa modela kreće upravo iz Koprivnice, gdje je smještena uprava Hangara 18, dok će tehnički dio posla odrađivti Sumvier, što je i logično s obzirom na postojeće kontakte s proizvođačima i dobavljačima komponenti koji su smješteni u Kini. Također, Hangar 18 će ovime profitirati i tako što će drugim partnetima ponuditi svoje usluge, odnosno prodavat će im know-how, jer s obzirom da je s ovim spajanjem sa Sumvierom postao proizvođač, omogućit će im i prodaju uređaja pod njihovim brandom.

 
      
 
Najnovije recenzije
Najčitanije recenzije
Top teme
Video tjedna
This site uses cookies to enhance your experience. By continuing to the site you accept their use. More info in our cookies policy.     ACCEPT