Biznis Top teme

HMD odbacuje Nokia brand i gradi vlastiti. Što li može poći po zlu?

O tome kako je Nokia umrla dvaput, već sam pisao, odnosno kako je proces u tijeku, i čini se da nisam niti malo bio u krivu. U međuvremenu je HMD, tvrtka koja je 2016. zakupila Nokia brand za proizvodnju smartfona, objavila kako započinje s lansiranjem novih uređaja pod vlastitim (HMD) imenom. Koliko logike ima u tome što HMD odbacuje nekad slavno ime i počinje koristiti svoje?

Ovakav razvoj događaja zapravo je logičan i očekivan, te samo potvrđuje naše teze iz prethodnih članaka. Naime, u ovih osam godina, tj. otkako koristi Nokia ime za svoje uređaje, HMD nije uspio ostvariti apsolutno nikakav uspjeh, tj. nije uspio iskoristiti Nokia ime kako bi poboljšao prodajne rezultate. Priča je poznata još od zatvaranja lokalnih podružnica po Europi i fokusiranjem na azijsko tržište. Doduše, nedavno smo vidjeli da su uspjeli osvojiti dio tržišta u SAD-u, ali ne sa smartfonima, već s dummy telefonima, odnosno kako ih Amerikanci vole zvati – burnerima.

Ugovor između HMD-a i Nokije, dakle finske kompanije koja se u međuvremenu fokusirala na proizvodnju telekomunikacijske opreme, traje još dvije godine. Međutim, nakon proteklih osam, dakle u razdoblju koje je trebalo polučiti nekakve rezultate, nije postignuto ništa. HMD je očito odustao od ovakvog vida poslovanja, te je sukladno tome lansirao i uređaje pod vlastitim imenom.

Nokia se u međuvremenu rebrandirala, tj. promijenila je logo, što je iznenadilo mnoge, no ta promjena nije se odnosila na Nokia telefone koji su još uvijek pod jurisdikcijom HMD-a. Štoviše, finska kompanija je nedavno najavila da sa svojih web stranica uklanja Nokia telefone i premješta ih na HMD-ovu. Ovo je još jedan prilog tezi da se finska kompanija zapravo želi distancirati od Nokia telefona i nastaviti svoj vlastiti put bez njih. S obzirom da je HMD u proteklih osam godina dodatno narušio imidž branda, ovakva odluka Nokije zapravo ni ne čudi.

Koliko će HMD biti uspješan u izgradnji vlastitog branda, i to u vrijeme kad je tržište iznimno konkurentno i zasićeno, ostaje za vidjeti. U svakom slučaju, nakon što su shvatili da s Nokia imenom nisu postigli ništa, prebacivanje loptice na vlastiti brand zapravo možemo okarakterizirati kao potez očajnika, koji želi preživjeti sljedeće dvije godine na bilo koji način.