Top teme

iPhone se prodaje bolje od Androida. Koji su razlozi za to i koliko je realno da će preuzeti vodstvo? [Analiza]

Otkako je su izašle prve statistike raspodjele udjela u tržištu pametnih telefona za 2023.godinu, primjetno je da mnogi korisnici Androida često prelaze na iPhone, odnosno iOS. Iako je trenutni omjer na svjetskom tržištu debelo u korist Androida, nesporna je činjenica da iOS polako, ali sigurno povećava svoj udio.

Koliko su navodi o masovnom prelasku s Androida na iPhone realni?

U međuvremenu su mnogi mediji započeli s objavama koje graniče sa senzacionalizmom, o tome kako Android gubi tlo pod nogama, budući da ga Apple postupno pobjeđuje u zahuktaloj tržišnoj utakmici. Istini za volju, statistički podaci koje smo i sami objavili, govore da je to slučaj u zadnje četiri godine, no ako ih podrobnije proučite, vidjet ćete da se situacija na tržištu samo vraća u razdoblje od prije pandemije. Uostalom, cijelu stvar treba sagledati iz više kutova, te u obzir uzeti i širi vremenski okvir.

Naime, iOS je u ožujku ove godine zabilježio 15-postotni tržišni udio, što je osjetno više od  11-postotnog u istom razdoblju lani. Android je u isto vrijeme držao 83% tržišta, no njegov udio je realno pao, s obzirom da je 2020. godine imao 87% udjela. Ovo je, naravno, rezultat općeg pada prodaje pametnih telefona u posljednje četiri godine, ali je činjenice da je količina isporučenih Android uređaja pala znatno više nego što je slučaj s iPhoneom. Štoviše, u određenim statističkim razdobljima unutar posljednje četiri godine prodaja iPhonea je čak i porasla.

Ipak, ako pogledamo širu sliku, vidjet ćemo da je situacija još kompleksnija nego što se u ovom trenutku čini. Primjerice, u ožujku 2015. godine, isporuke iPhonea su zauzimale čak 18% svjetskog tržišta, dok je Android bio na „samo“ 69%. Naravno, govorimo o dobu kad je još postojao određeni broj korisnika Windows Phonea, BlackBerryja i ostalih operativnih sustava, no njihov broj je realno i tada bio zanemariv.

2016. godine, nakon kliničke smrti Windows Phonea, odnosno kad ga je sam Microsoft pokopao, iPhone zauzima rekordnih 21% tržišta pametnih telefona, a Android 72%. Vidljivo je da su se Windows Phone korisnici tada počeli opredjeljivati za jedan od preostala dva tabora.

2017. godine udio iPhonea u globalnom tržištu ponovno počinje opadati, s isporukama koje su zauzele 16% svjetskog tržišta, dakle, vidljivo manje od 21% u odnosu na isto razdoblje godinu ranije. Daljnji pad Appleovog udjela je uslijedio sve do 2020., kad je iznosio 10%, što se održalo i godinu kasnije. Tek 2022. se ponovno događa rast udjela iOS-a u ukupnim svjetskim isporukama, kada je iznosio 12%, da bi ove godine u ožujku ponovno dosegao 15%.

Iz gore navedenog možemo zaključiti da se radi samo o još jednoj tržišnoj fluktuaciji, koja je uobičajena za ovako dinamičan industrijski segment. Appleov udio od 15% u tržištu smartfona je još uvijek debelo ispod onog iz 2016. godine, tako da panici u svijetu Androida i općem senzacionalizmu jednostavno nema mjesta. Zato ne vidimo razloge za uzbunu među proizvođačima Androida, koju neki mediji uporno u zadnje vrijeme često impliciraju.

Koji su razlozi za prelazak s Androida na iPhone?

Ipak, da bismo bili maksimalno fer, moramo navesti i razloge zbog kojih udio iOS-a ponovno raste, a koji su navedeni u istraživanjima na koje se mnogi mediji pozivaju. U posljednja dva mjeseca na internetu se pojavilo više studija i analiza o tome zašto udio Androida opada u korist iOS-a, iako je u startu vidljivo da se ne radi o toliko dramatičnim promjenama.

Ono što je zaista intrigantno je činjenica da udio iPhonea raste upravo u premium segmentu globalnog tržišta, dakle u onom u kojem dominiraju uređaji skuplji od 500 dolara. Tako smo iz jednog istraživanja mogli vidjeti da se među prvih pet najprodavanijih top modela nalaze čak četiri iPhonea. S obzirom da se radi o podacima za prvi kvartal ove godine, prvo mjesto je zauzeo iPhone 14 Pro Max, dok su sljedeća dva zauzela njegova nešto jeftinija braća, tj. iPhone 14 Pro i iPhone 14. Na četvrtom mjestu našao se iPhone 13, dakle model iz 2021. godine, koji je po broju isporučenih primjeraka nadmašio ovogodišnji najprodavaniji Android iz premium segmenta – Samsung Galaxy S23 Ultra.

Mnogi analitičari i novinari ove podatke uzimaju kao osnovu za iznošenje nelogičnih tvrdnji o dramatičnim promjenama u odnosima na tržištu, ali iz nekog razloga izostavljaju navesti da je prodaja Samsunga S23 Ultra krenula tek pred kraj prvog kvartala, dok se iPhone prodavao od početka godine, a pojačanoj prodaji Pro Max modela kumovala je i činjenica što je Foxconn napokon uspio isporučiti sve zaostale narudžbe iz zadnjeg kvartala 2022. godine, kad je njihova prodaja zbog lockdowna i pobuna u kineskim tvornicama praktički bila paralizirana. U ovom trenutku ne znamo kakvi su podaci o prodaji spomenutog Samsunga u 2. kvartalu, stoga ćemo svaki komentar po tom pitanju ostaviti po strani.

Još jedna jako bitna stavka u cijeloj priči je činjenica da se najviše iPhonea proda u Sjevernoj Americi, koja je realno najbogatije tržište, te gdje Apple kao „domaći“ proizvođač uživa iznimno veliku reputaciju. Upravo ovo tržište je ključno u globalnim statistikama, jer je na drugim kontinentima stanje generalno drukčije.

Prema jednoj studiji, koju mnogi mediji uzimaju kao mjerodavnu, mnogi korisnici Androida prelaze na iPhone iz sljedećih razloga:

  • - Problemi s prethodnim uređajima, koji ih nisu dobro služili i često su iziskivali popravke
  • - Želja za novim funkcijama, sučeljem, te opremi koja sve uređaje povezuje u jedinstveni ekosustav
  • - Cijena - Koliko god zvučalo apsurdno, korisnici navode da im posjedovanje iPhonea iziskuje ukupno manje troškove nego što je slučaj s Androidom
  • - iMessages i FaceTime, tj. usluge koje nisu dostupne na Androidima

Prva stavka govori o problemima u vidu tehničkih poteškoća, jer je uvriježeno mišljenje da se iPhone generalno manje kvari od Androida. O ovome ne možemo suditi bez nekog konkretnog i sveobuhvatnog istraživanja, i to daleko opsežnijeg od spomenutog iznad, ali svakako možemo razumjeti subjektivni dojam korisnika.

Druga je očito subjektivne prirode. Nije rijedak slučaj da ljudi žele isprobati nešto novo, stoga je logično da će povremeno zaželjeti isprobati novi iPhone, kojeg su možda koristili prije pet ili šest godina. Takva fluktuacija se događa i u obrnutom smjeru, te ju ne bi trebalo uzimati kao mjerodavan faktor.

Treća govori o cijeni. Naime, poznato je da rabljeni iPhone dosta dulje drži cijenu od rabljenog Androida, a u Americi su Appleovi trade-in programi daleko povoljniji nego npr. u Europi. Drugim riječima, vlasnici starih iPhonea u SAD svoje uređaje mogu zamijeniti po principu „staro za novo“ po daleko povoljnijem uvjetima nego što je to slučaj u drugim regijama. Posljedica toga je kupovina novog uređaja po znatno povoljnijim uvjetima, što u velikoj mjeri objašnjava tezu o isplativosti.

Četvrta stavka je realno objektivna i tu se nema što pametno dodati. Udio iPhonea, iPada i Mac računala na američkom tržištu je iznimno visok, stoga ne čudi je ova inače izvrsno odrađena integracija Appleovih servisa jedna od najzaslužnijih za zadržavanje korisnika

Trebaju li se proizvođači Androida zabrinuti?

Kratko i jasno – ne. Još je pokojni Steve Jobs, kao jedan od globalnih uspjeha iPhonea, naveo „crappy“ uređaje koje proizvode ostali proizvođači. U slobodnom prijevodu – sranja. Iako se s ovom konstatacijom ne možemo u potpunosti složiti, činjenica je da je prosječna cijena Appleovih iPhonea osjetno viša od cijena Androida kumulativno. U vrijeme kad i najsiromašnije zemlje na svijetu imaju pristup internetu i dovoljno novca za pametni telefon, nelogično je očekivati da će taj profil korisnika prijeći na iPhone. Za 100-200 dolara se može naći Android uređaj koji će služiti svrsi, a takvih će uvijek biti dovoljno da njihovi proizvođači na njima zarade.

Što bi proizvođači Androida ipak mogli učiniti da poboljšaju svoj status?

Međutim, ono na što bi se proizvođači Androida u nekom razumnom roku možda trebali fokusirati je promjena poslovne politike s top modelima. Samsung, kao predvodnik ovog kontingenta svakako će morati pronaći dodatne načine za popularizaciju svojih najskupljih uređaja, bez obzira koliko mu dobro posao išao s trenutnim modelima. Možda ključna stavka neće biti u tome da Galaxy S24 nadmaši iPhone 16, već da nastavi s razvojem uređaja s preklopnim zaslonima, gdje je trenutno lider.

Vidjeli smo da je Apple već patentirao nekoliko inovacija po pitanju preklopnih zaslona i samo je pitanje vremena kad će ovu tehnologiju usavršiti do te mjere da će, ne samo konkurirati Samsungu, već će mu i preoteti dio kupaca. Isto vrijedi i za druge podizvođače Androida, posebice Xiaomi, koji se, usprkos velikim naporima, na globalnoj sceni nije uspio niti približiti Appleovom tržišnom udjelu, čak niti uz pomoć jeftinijih modela.

Brandovi kao što su Oppo i Vivo također imaju veliki potencijal, i zaista nas čudi da na EU tržištu još uvijek nisu uspjeli osvojiti kritičan dio kupaca. Istina, u zadnje vrijeme su ih omeli sudski sporovi s Nokijom u Njemačkoj, no ni to nije nerješiv problem. Najgore bi bilo da se povuku s tržišta kao što se špekuliralo. S druge strane, nadu ulijeva sve brže rastući Honor, nekad Huaweijev brand, a sada samostalna kompanija.

Zaključak

Sve ove statistike i medijski natpisi Appleu svakako idu u korist, a ne treba sumnjati da će najvrjednija tehnološka kompanija na svijetu to znati dobro iskoristiti. Istina, i oni su od „krvi i mesa“ te im se može dogoditi greška u koracima, pogotovo ako budu nastavili s izigravanjem EU regulativa. S druge strane, objektivan problem na koji Apple može naići su sve više rastuće tenzije između SAD i Kine, odnosno njihov međusobni trgovinski i tehnološki rat koji je u tijeku. Iako Apple u zadnjih nekoliko godina pokušava diversificirati proizvodnju, odnosno ne ovisiti samo o Kini, mnogi respektabilni analitičari sugeriraju da bi proces potpunog odvajanja mogao potrajati i 20 godina.

Kineski proizvođači, isto kao i Samsung, ovdje imaju veliku prednost samim time što se nalaze u Aziji, regiji o kojoj ovisi cijela industrija pametnih telefona, stoga je za očekivati da će ovakvih fluktuacija u udjelima na tržištu biti i dalje, odnosno da se neće dogoditi ništa spektakularno, kako to mnogi u zadnje vrijeme vole protumačiti.