Musk želi Twitter pretvoriti u „Aplikaciju za sve“ po uzoru na kineski WeChat

Otkako je kupio Twitter, najbogatiji čovjek na svijetu se susreo s mnogim problemima, većinu kojih je sam uzrokovao. Nedavno je ovu društvenu mrežu naprasno preimenovao u „X“, što je izazivalo stanovit šok među korisnicima, a rezultiralo je i trenutnim padom vrijednosti branda. Ono što je veći problem od imaginarne vrijednosti branda, svakako je dug od 13 milijardi dolara, kojeg je Twitter (ili X?) u međuvremenu nagomilao. Ne treba zanemariti ni otpuštanje čak 80% zaposlenika, što je možda oslobodilo dio sredstava, ali je istovremeno utjecalo i na kvalitetu te iskustvo korisnika.

Što je WeChat?

Međutim, kako stvari sada stoje, Elon s Twitterom ima daleko veće i pomno razrađene planove od toga da bude samo društvena mreža fokusirana na microblogging. Kako je i sam prošle godine sugerirao tadašnjem vodstvu Twittera, nakon preuzimanja, ovu ideju je počeo i ostvarivati. Naime, sada je postalo očito da Musk od Twittera, kojeg su ljudi dosad percipirali isključivo kao društvenu mrežu, želi napraviti puno širu platformu, odnosno tzv. Aplikaciju za sve (The Everything App). Najnovija najava ovakvog preustroja objavljena je prije nekoliko dana.

Uzor za ovaj poduhvat Musku služi kineska platforma WeChat, što je i sam u nekoliko navrata otvoreno rekao. Za ovu aplikaciju ste možda i čuli. Ako jeste, vjerojatno ju smatrate servisom za dopisivanje. Ukoliko imate poslovne partnere u Kini ili vam netko poznat otputuje tamo, WeChat je realno jedni način da izravno komunicirate, barem na način na koji ste navikli kod kuće putem WhatsAppa ili nekog sličnog servisa.

Ipak, WeChat je puno više od toga. Ako živite u Kini, to je u stvari platforma bez koje jednostavno ne možete zamisliti svoj digitalni život, a on u velikoj mjeri utječe i na mnoge sfere fizičkog.

WeChat, dakle, nije samo aplikacija za dopisivanje niti samo društvena mreža. Preko nje možete primati i slati novac, plaćati račune, kako one za režije, tako i u trgovinama, kafićima i restoranima. Možete kupovati karte za javni prijevoz, kao npr. za autobus, vlak, podzemnu željeznicu ili avion. Isto tako se putem nje pretplatiti se na neki drugi servis, slično kao što se s Googleovim računom možete prijaviti na velik broj drugih platformi.

Ako u Kini iz nekog razloga izgubite pristup WeChatu, doživjet ćete tzv. digitalnu smrt. Razlog tome je što ova platforma, inače u vlasništvu kompanije Tencent, ima 1,2 milijarde registriranih korisnika, koji ju svakodnevno koriste na dnevnoj bazi. Iako postoje i alternative WeChatu, malo je vjerojatno da ćete s njima u Kini uspjeti postići svoje digitalne ciljeve. U svakom slučaju, WeChat u Kini je ono što morate imati. Zanimljivo je da, primjerice, račun u kafiću ili restoranu WeChatom možete platiti jednostavnim skeniranjem QR koda, a to znači da konobar ne mora donositi prijenosni POS uređaj za očitavanje kartice, što je najčešći slučaj na Zapadu. Isto vrijedi i za POS terminale na ostalim prodajnim mjestima. Ukoliko koristite WeChat, POS realno nije ni potreban.

Prepreke na koje Musk nailazi u stvaranju "Aplikacije za sve"

Elon Musk je dugo izražavao fasciniranost WeChat fenomenom i tragao za načinima da sličnu stvar progura na Zapadu. Sam Tencent na zapadu nije ni pokušavao proširiti WeChat platformu na razinu na kojoj funkcionira u Kini, iz jednostavnog razloga što je specifična za tamošnje tržište i maksimalno prilagođena kineskom pismu. Širenje na Zapad bi bilo izazovno na više polja, od financijskog pa sve do mogućeg susretanja sa sankcijama, kao što je očit slučaj s mnogim drugim kineskim kompanijama.

Nakon duljeg traganja, Musk je u Twitteru očito prepoznao potencijal koji bi mogao poslužiti kao temelj za njegovu viziju Aplikacije za sve. S korisničkom bazom od oko pola milijarde korisnika, Twitter bi se svakako mogao upustiti u preobrazbu kakvu je Musk zamislio, no hoće li ona biti uspješna, ovisit će o mnogo faktora.

Ako trenutne probleme s kojima se Twitter susreće stavimo po strani, treba imati na umu da je prva prepreka stvaranja kopije WeChata na Zapadu zahtjevan posao ponajprije zbog kulturoloških razlika. Druga velika prepreka Muskovoj ideji svakako su već etablirane kompanije kao npr. Google i Apple, koji već dugo posjeduju vlastite sustave mobilnog plaćanja i financijskih transakcija. Bit će zanimljivo vidjeti hoće li u slučaju da Musk uspije, jednostavno zabraniti X aplikaciju na svojim platformama. S druge strane, ne vidimo prepreku da se Apple Pay i Google Wallet integriraju u X, što bi značilo da je vuk sit, a ovce na broju.

X će se isto tako suočiti s inače nevjerojatno sporim procesom postizanja poslovnih sporazuma s bankama na Zapadu. Sami smo mogli svjedočiti koliko je bankama trebalo da prihvate Google Pay i Apple pay usluge, odnosno da ih usklade. Štoviše, u SAD-u problem integracije digitalnog plaćanja puno izraženiji nego u EU, budući da je ovdje ta integracija objektivno bolje razvijena.

Je li kopija WeChata na Zapadu uopće moguća?

Također, sama usporedba WeChata i bilo kakve platforme koja bi ju na Zapadu mogla kopirati, možda je u startu i besmislena. Naime, WeChat je u Kini vladar digitalnog prostora po pitanju dopisivanja, društvenih mreža, mobilnog bankarstva i kupovine već 10 godina, i kao takav teško dodirljiv konkurenciji. U trenucima kad je započinjao, na tamošnjem tržištu (niti igdje u svijetu) nije postojalo ništa slično, stoga možemo reći da je Tencent zapravo izumio Aplikaciju za sve, što je tijekom vremena dobro iskoristio i održao.

Navike koje su kineski građani upotrebom WeChata stekli, ne moraju se nužno reflektirati na Zapadu, kako iz objektivnih (odavno etablirana konkurencija u vidu Applea,  Googlea, Facebooka i Amazona), tako i iz već spomenutih kulturoloških razlika.

No, Musk je ipak dovoljno uvjeren, a i financijski potkovan da ovakvu platformu dovede do neke funkcionalne razine. Koliko će ona biti prihvaćena od strane samih korisnika, ostaje za vidjeti. Prostora za izgradnju ovakvog koncepta svakako ima, i možda se pitanje na kraju svodi samo na to tko će ju prvi uspjeti implementirati.