Aplikacije Top teme

Neizvjesna budućnost streaming servisa. Tržište je zasićeno, a produkcija originala sve je skuplja

Netflix, Hulu, Disney+, Apple TV i mnogi drugi streaming servisi suočavaju se s velikim izazovima. Prihodi i dobit kompanija koje se bave ovim poslom znatno su pali, a razloga za to je prilično mnogo.

Jedan od glavnih je taj što je broj streaming servisa iznimno velik. Samo u SAD-u postoji preko 100 različitih pružatelja usluga, a i mi možemo svjedočiti da svaki operater nudi i svoj vlastiti u paketu s ostalim uslugama. Čak je i Hrvatska pošta jedno vrijeme imala vlastiti streaming servis pa ga je na posljetku prodala HT-u.

S obzirom na iznimno velik broj servisa koji nude streaming sadržaj, korisnici su se našli u nedoumici kojeg izabrati, s obzirom da svaki od najpopularnijih kreira i svoj originalni sadržaj. Upravo ovo je razlog zašto je Netflix postao najpopularnija platforma za gledanje filmova i serija, a ostali mu pušu za vrat, boreći se za svoj dio tržišnog kolača.

Međutim, ako želite patiti Netflix originale, Apple TV Originale, Disney+ i sve druge originale, morali biste se pretplatiti na sve te servise, što baš i nije malen trošak. Kad ovoj trojici pridodamo još Amazon Prime i neke druge, također popularne servise, brzo ćete shvatiti da je to prilično skup sport, i početi odustajati.

Povezano: "3 Body problem" je nova Netflix visokobudžetna SF serija - pogledajte prvi trailer

Jedan od presudnih razloga za eksploziju ponude streaming servisa bila je Covid-19 pandemija, kad smo velik dio vremena provodili zatvoreni u svoje domove. Mnoge kompanije su tada uočile priliku za zaradu pa su nudili popuste na pretplatu, što je utjecalo na strelovit rast broja korisnika. Netflix i ostali su bilježili rekordne profite, a sve više se ulagalo i u originalni sadržaj.

I sada smo se odjednom našli u situaciji kad su svi počeli bilježiti znatan pad prihoda, pa čak i gubitke. Primjerice, Netflix je u prvom kvartalu prvi put u 10 godina zabilježio pad broja pretplatnika, a nedavno je počeo uvoditi i ograničenja dijeljenje lozinki. Iako je nakon ovoga broj korisnika u SAD privremeno počeo rasti, to ne znači da je problemima streaming industrije došao kraj. Štoviše, Disney+ je u prethodnih nekoliko kvartala zabilježio gubitak od 3 milijarde dolara.

U svakom slučaju, glavni razlog za pad prihoda i dobiti streaming kompanija je u prvom redu zasićenje tržišta. Ne mogu korisnici biti istovremeno pretplaćeni na pet ili šest servisa kako bi pratili njihov originalni sadržaj,  a upravo on se pokazao ključnim za uspjeh ovog biznisa u posljednjih desetak godina. S druge strane, licenciranje za prikaz ostalog sadržaja je iznimno skupo, i zato neki filmovi i serije imaju ograničen vijek trajanja na svim platformama. Primjerice, Netflix je iskeširao 100 milijuna dolara za prikazivanje serije Friends tijekom nekoliko godina. A kad smo već kod TV serija iz devedesetih, svakako pogledajte Seinfeld, ako već niste, jer bi i njega Netflix uskoro mogao skinuti s repertoara.

Povezano: Pet najboljih kriminalističkih serija snimljenim po istinitim događajima

I sada dolazimo do dijela priče koji također velikim dijelom utječe na cjelokupnu situaciju. Troškovi snimanja originalnog sadržaja već neko vrijeme rastu, a aktualna inflacija, kako u Eurozoni, tako i u SAD-u, dodatno je zakomplicirala stvari.

Netflix je nedavno već bio najavio promjenu strategije proizvodnje originala, s namjerom fokusiranja na kvalitetniji sadržaj. Sami smo mogli svjedočiti da su mnoge serije otkazivane odmah nakon prve sezone, čim bi se ispostavilo da ne zadovoljavaju ciljani broj sati pregleda. Ovo je postao problem i za korisnike, koji su u mnogim istraživanjima upravo to naveli kao razlog za davanje niski ocjena, a u nekim slučajevima čak i otkazivanja pretplate.

Budućnost streaming tržišta svakako je neizvjesna. Iako je promijenio način na koji gledamo video sadržaj, TV kuće su i dalje u svojevrsnoj prednosti jer njihove usluge operateri prodaju u svojim paketima za pristup internetu. S druge strane, većina tih TV kuća uglavnom ne proizvodi vlastiti sadržaj, a vidjeli smo da je upravo on razlog zašto su se korisnici okrenuli streaming servisima.

Izvjesno je da će u doglednoj budućnosti doći do svojevrsnog pročišćavanja streaming tržišta. Oni koji ne proizvode vlastiti sadržaj, vjerojatno su osuđeni na zatvaranje ili spajanje s nekim drugim servisom. Oni veći će svakako opstati, ali kao što je već rečeno, morat će poraditi na kvaliteti, jer se hiperprodukcija nije pokazala kao previše pametan potez na duge staze. I na kraju, nemojte se nadati pojeftinjenju. Može doći samo do rasta cijena.