Ugovori na daljinu ili starije osobe u raljama operatera

Svi jako dobro znamo da živimo u kapitalizmu i da teleoperateri postoje radi sebe i ostvarivanja dobiti svojim vlasnicima. Iako će vam u promidžbenim porukama reći da su tu zbog vas, malo je onih koji će to u današnje vrijeme shvatiti ozbiljno. Ali naravno, oni ne odustaju, jer uvijek postoje oni koji će nasjesti.

TL;DR

– Operateri iskorištavaju smanjenu poslovnu sposobnost starijih osoba kako bi im prodali svoje usluge, i to na vrlo pokvaren način

– Samo jedan nesmotreni telefonski razgovor može vas koštati dvogodišnjeg ugovora i plaćanja usluge koja vam uopće nije potrebna, a da biste ga razvrgli, morate plaćati penale

– Ne prihvaćajte telefonske ponude teleoperatera. Svaki takav poziv u startu prekinite

– Ne puštajte u kuću osobe koje šetaju po kvartu i nude usluge teleoperatera, jer je velika vjerojatnost da će vam prodati ono što ne želite i zakopati vas ugovorom na 2 godine

– Objasnite starijim osobama da ne nasjedaju na ponude slatkorječivih agenata prodaje, kako telefonskih, tako i onih iz prethodnog stavka

Istini za volju, i korisnici profitiraju. Dobivaju nove napredne usluge, dostupna im je nova tehnologija i mogu komunicirati s ljudima na drugom kraju svijeta po relativno povoljnim cijenama. No, što se događa kad se operateri, odnosno njihovi vlasnici, previše ufuraju u svoj neoliberalni film? Što se događa kad njihova glad za profitom počne prelaziti granice?
Tu bi trebala nastupiti država, kao regulator, odnosno kao zaštitnik potrošača koji predstavljaju njezinu bazu, pa ako baš hoćete i biračko tijelo. Oni koje bi posebno trebalo zaštititi su najugroženije skupine, ali one su očito prepuštene na milost i nemilost operaterima.

Na uređenim tržištima, uključujući i matične zemlje vlasnika naših teleoperatera, sasvim sigurno vlada red, no kad ti isti operateri dođu u malo manje uređena tržišta (kao što je naše) u nešto više korumpiranim zemljama (kao što je naša), tada i svoja pravila poslovanja prilagode lokalnim uvjetima.

U zemlji u kojoj su stranci vlasnici telekoma, banaka, naftnih kompanija, trgovačkih lanaca, a od nedavno i dobrog dijela prehrambene industrije, nije teško utjecati na korumpiranu vladajuću kastu koja će pristati na sve njihove uvjete. Već sam pisao o tome zašto imamo najsporiji internet u EU i kako se ne treba ljutiti na operatere, jer oni samo iskorištavaju situaciju na tržištu i regulaciju koja nikako ili jako loše funkcionira.

Jedan od najnovijih primjera prilično nekorektnog ponašanja operatera su famozni «ugovori sklopljeni na daljinu». Naziv zvuči pomalo blesavo ako se s njime do sada niste susretali, no suprotno očekivanjima, stvarni su i postojani kano klisurine.

Priča ide ovako: djelatnik telefonske prodaje telekom operatera vas zove i nudi usluge, što je legitimno i u osnovi dobro. Informira vas o ponudi, cijenama i ostalim detaljima usluge, bez da morate odlaziti u poslovnicu i čekati u redu.

O tome kako i na koji način će vas djelatnik telekoma informirati, teško je govoriti budući da sve ovisi o njemu samome, kao i specifičnosti usluge koju vam nudi ili koju vi tražite. Ono što je sigurno, je da će biti slatkorječiv i pokušat će vam utrpati mnoge druge usluge, pa i one koje vam ne trebaju, jer Bože moj, kakav ste vi to trgovac, tržišno osviješteni guru, ako čovjeku ne prodate ono što mu ne treba?

Tako će vam djelatnik operatera uvaliti satelitsku antenu i reciver s tisuću i jednim televizijskim programom. Usput rečeno, mnogi od tih TV programa će raditi u promotivnom periodu od jednog ili par mjeseci, a kasnije će vam ih ukinuti. Vi ćete to primijetiti tek nakon što bude kasno, odnosno nakon što je rok za razvrgavanje ugovora istekao. Sjest ćete na telefon i satima čekati dok vam se na službi za korisnike ne javi živa osoba, za razliku od one koja vam je prodala uslugu. Uostalom, tko vam je kriv što joj niste uključili Chopina?

Nakon što vas informira, djelatnik će vam usmenim putem dati ponudu, a vi ako u nekom trenutku nesmotreno kažete «da» ili «aha», on to može smatrati vašim pristankom. Ubrzo možete očekivati tehničare koji će vam montirati satelitsku antenu, instalirati IPTV ili bilo koju drugu uslugu, i sve će vam proraditi isti dan.

Vi u ovom stadiju razvoja vaše najnovije noćne more još uvijek niste ništa potpisali. Ugovor će vam u roku od dva tjedna stići na adresu u pismenom obliku. Da bi stvar bila još luđa, čak ni tada ugovor ne trebate potpisati, budući da je to zapravo rok u kojem ste ga trebali razvrgnuti ukoliko vam se usluga iz nekog razloga nije svidjela. A to niste mogli ni znati, jer vam oni promotivni TV kanali u tom trenutku još uvijek rade. Ako u dva tjedna niste reagirali, čestitam. S vašim omiljenim operaterom upravo ste sklopili ugovornu obvezu na 24 mjeseca.

Ponovimo: operater s vama može zaključiti ugovor preko telefona, kojeg ne morate potpisati, i ako ga u roku od dva tjedna niste pismeno razvrgnuli, reketarit će vas sljedeće dvije godine. Naravno, služba za korisnike i PR botovi koji će se javljati u komentarima kao papagaji će ponavljati da se ugovor mora potpisati, no praksa pokazuje da to nije slučaj. Primjera je puno, a jedan takav imam i u vlastitoj obitelji.

Mnogi će sada reći da u ovome ne vide ništa sporno. Zar je problem izričito odbiti uslugu ili razvrgnuti ugovor? Pa i nije. Nije ako imate između 20 i 50 godina, informirani ste, tehnološki pismeni, lijepi i pametni. Ali što s onima koji ne spadaju u ovu skupinu? Što s bakicama i djedovima koji žive sami ili ih njihova odrasla djeca ne posjećuju svaki dan? Što s invalidima, slabovidnim i osobama oštećenog sluha? Što općenito s najugroženijim skupinama u društvu koji predstavljaju lak pijen za telekom predatore? Upravo te skupine korisnika su one koje bi regulator, dakle država, trebala zaštiti. Sad se vjerojatno pitate što će bakici satelit ili optika? E pa treba joj, upravo zato jer ona ne zna da joj treba, a telekom operater u njezinom kvartu ili selu nekim slučajem ima višak kapaciteta.

Tako će vašoj majci, ocu, baki, djedu ili bilo kojoj drugoj osobi starije životne dobi operater preko telefona prodati i optiku, i satelitski internet, i modem, a ako treba i pretplatu na kanale za odrasle, i to uz dvogodišnju ugovornu obvezu, a oni će to shvatiti tek kad im počnu stizati na baš mali računi.

U očima države tu nema ništa sporno. Prodano, kupljeno. Pala karta. Bogovi tržišta i kapitala su zadovoljeni, a to što bakica i dida ne znaju u što su se uvalili, ‘ko im je kriv. Pa nećemo valjda optužiti kapitalizam za to što bakica ne vidi sitna slova i što nije pročitala PDF dokument od nekoliko desetaka stranica, koji je javno dostupan na webu operatera?

Nakon što su shvatili da su prevareni, obraćaju se mlađem dijelu obitelji ili rodbine, koji u pravilu žive na drugim adresama i mole ih za pomoć. Vi kao djeca, rođaci, dobri susjedi ili samo poznanici, potom krećete u bitku s operaterom, ali ovaj će vas brzo zaustaviti jer niste vi taj koji ste «naručili» uslugu, na što ćete vi reći da ju nije naručio nitko. Naravno, oni će i tu imati spreman odgovor i reći da je to nemoguće, nakon čega će vam puknuti film i spustit ćete slušalicu. Ili lupiti šakom o stol na prodajnom mjestu, nakon čega će vas zaštitari izbaciti van. A računi bakici i dalje dolaze.

Tijekom ovog žučnog postupka naučit ćete da morate napisati veći broj žalbi, zahtjeva i inih čitaba, i to samo zato jer je vaša bakica neoprezno rekla «da» djelatniku telefonske prodaje ili je kolačima počastila «Telekom svjedoke» koji su se našli u kvartu.

Nakon što vam telekom odbije sve žalbe, morat ćete se žaliti HAKOM-u, koji će, eto, pokušati riješiti vaš problem. Koliko uspješno, ovisi o vama, odnosno vašim sposobnostima uvjeravanja, a ponajviše živcima i prijetnjama. Osobno sam na nekoliko mjesta zaprijetio tužbama, slao opomene, poslao bezbroj mailova, što je na kraju urodilo plodom. Stariji bračni par za kojeg sam žrtvovao svoje vrijeme je na kraju pobijedio, ali skoro godinu dana kasnije, tako što je HAKOM zaključio da je konkretni ugovor sklopljen na daljinu – ništavan. Za to vrijeme je plaćeno preko 2000 kuna računa koji nisu trebali ni postojati, ali srećom, izbjegnuta je druga godina reketarenja. Sada razmišljamo o tužbi za prevaru i povrat uplaćenih sredstava, za što čekam mišljenje odvjetnika.

Ovdje treba spomenuti i to da operater snima razgovor dok se žalite, ali vi se u eventualnom postupku na tu snimku ne možete pozvati, jer vam ju on neće ustupiti. Ona mu služi za njegove interne potrebe, kao što je npr. kontrola djelatnika, ali ako dođe do sudskog postupka, rado će ju podastrijeti kao dokaz u svoju korist.

Na kraju, najbolje je da do ovoga uopće ne dođe, a da ne biste upali u zamku operatera, važno je da svoje roditelje/bake/djedove/strine i ine na vrijeme educirate. Utuvite im u glavu da čim čuju da ih zove netko iz ovog ili onog telekoma, da spuste slušalicu ili na drugi način prekinu razgovor. Na svaku bolest je najbolje djelovati preventivno, pa tako i na ovu pošast.

Osim što se ne treba upuštati u razgovor s operaterom preko telefona, još je važnije ne otvarati vrata spomenutim Telekom svjedocima. Ovo su pak djelatnici prodaje koji idu po kućama, kucaju na vrata i šire radosnu vijest o dolasku bržeg interneta u vaš kvart. Bježite što dalje od njih i ne otvarajte im vrata, čak i ako vam nude «sve besplatno», što je česta deviza kojom ostvaruju prvi kontakt, nakon čega slijedi temeljita psihološka obrada, a često i prodaja usluge za koju niste ni znali da vam je potrebna.

Problematika «ugovora na daljinu» inače je slabo popraćena po našim medijima, dok se njihovo uvaljivanje osjetljivim skupinama gotovo uopće ne spominje. Ipak, u trenutku pisanja ovog teksta, netko mi je poslao link na Novosti, koje pišu o “napadima telepredatora” na starije osobe u Kninu i okolici, te o udruzi Zvonimir koja ih pokušava zaštititi.

Zbog svega navedenog smatram da je potrebno nešto pokrenuti kako bi se podigla svijest građana i spriječila zloupotreba (pre)slobodnog tržišta. Očito je da operateri na prilično pokvaren način zloupotrebljavaju mogućnost sklapanja ugovora usmenim putem, odnosno na daljinu, računajući na smanjene sposobnosti rasuđivanja starijih ljudi, njihovu demenciju, ograničenu pokretljivost i dostupnost prodajnih mjesta na njihovom području.

Zamislite kako je bakici od 70 i više godina u nekom selu dalmatinske Zagore, nakon što joj je slatkorječivi agent telefonske prodaje ili telekom svjedok koji šeta po kućama uvalio pretplatu za mobitel na dvije godine, a sve na što ona troši je povremeni kontakt sa svojom obitelji koja živi u Splitu, Šibeniku, Zadru ili nekom drugom gradu, a često i u drugoj državi. Zamislite kad takvoj osobi telekom predator proda satelitski Adsl i IPTV s n+1 TV programa. Zamislite kako je toj bakici kad shvati da od njezine mirovine od 1500 kuna, 200 i više mora odvajati na uslugu koja joj je doslovno uvaljena, i da bi takav ugovor razvrgla, mora slati mailove o kojima ne zna ništa, ili fizički otići do prodajnog mjesta u udaljenom gradu, na kojem će ju prodavač telekom usluga ponovo pokušati uvjeriti da joj ta usluga ipak treba, odnosno da će platiti penale ako ugovor želi raskinuti.

Naravno, bakica u svojoj noćnoj mori ne može računati na pomoć ove karikature od države, ali može na vašu, tako što ćete svakoj starijoj osobi koju poznajete, bila vam u rodu ili ne, pojasniti da ne nasjeda na ovakve prevare koje su de facto ozakonjena pljačka.

 
      
  • Matrix

    Bravo, odlican i veoma poucan Text…

  • Odlične vijesti, a nadam se da će moguća tužba za prevaru, ako bude imala pozitivan ishod, biti presedan za nekakav class action suit.
    Nego, imao sam negativno iskustvo s TotalTv-om, koji koristi čudne i pokvarene metode sprječavanja otkazivanja ugovora u zakonskom roku od 14 dana. Naime, u uvjetima/ugovoru postoji stavka da je usluge moguće otkazati bez naknade u roku od 14 dana, s upozorenjem da se zaračunava trošak instalacije u iznosu od 500kn (250kn instalacija, 250kn deinstalacija, iako deinstalaciju obavlja korisnik, a ne tehničar). Dakle, za otkazivanje ugovora treba platiti 500kn. Problem je u tome što tu stavku navode u uvjetima korištenja koji se isključivo nalaze na internetu, dok u ugovoru kojeg šalju korisnicima piše samo da se uvjeti i cjenik nalaze na mrežnim stranicama. Prodajni agent, naravno, nema pojma o ovom članku o 500 kuna u uvjetima i prije sklapanja ugovora govori kako se bez troškova može otkazati u roku od 14 dana.
    Drugostupanjska žalba je usvojena tako da poznanik kojeg sam “zastupao” na kraju nije trebao ništa platiti.
    Izrazito opasna praksa, a u HAKOM-ovu pravilniku nisam našao neko ograničenje za ovu situaciju, nego piše da uvjeti moraju biti i na mrežnim stranicama i da korisnik mora biti o njima obaviješten. Slanje obavijesti da su cijeli uvjeti na linku total.tv u ugovoru o sklapanju usluge tehnički bi moglo proći kao poštivanje tog HAKOM-ova zahtjeva, ali pokvareno do srži.

  • JFK

    Svaka čast na ovome. Ušredio si mi hrpu živaca jer stari baš namjerava uzeti satelitski MAxTV. E neće majci

  • brat_goran

    Krešo kralju sve su reko i više čak nego što ja imam na tu temu. Mali dodatak još, net i tv pružatelji usluga takodjer imaju podmukle metode s ciljem da te zarobe na dvije godine, čak i kad otkazes na vrijeme (3 mj prije isteka ugovora) je vrlo moguće da ti se ugovor automatski produži, moraš zato i tu biti spreman na sve moguće podvale i igrice. To znači, otkazujes, mailom, poštom sa preporukom i telefonom i tražiš pismenu potvrdu okončanja ugovora. Ako sve ovo uzmeš u obzir, onda si spreman na potpisivanje bilo kojeg idućeg ugovora jer znaš da iza one nasmiješene fasade imaš beštiju koja te samo hoće zarobiti xD. I sve ću humanitarne organizacije otkazati (jedno 80-100 kn mjesečno) jer ne možeš nigdje otići da te ne salijeću i pokazuju ti svakakve slike itd itd. Svi odjednom provalili princip donacija a la Kickstarter i ajmo potpisi i doživotno im uplacuj mjesečno pinku, a to koliki im je organizacijski aparat, ne brini sve pošteni ljudi hehe.

  • ND

    I meni je mater ne prepad ulovio jehovin iz H1 telekoma. Sreća pa je bio pošten tako da joj je i nešto jeftinije nego prije.

  • marko

    Ja baš čekam poziv od Tkoma 😀
    Šupci iz VIPa mi ne mogu popraviti liniju već 14 dana 😂
    Da mi ne treba fiksni telefon točno bi uzeo pokućni od Tele2 👍

  • Inquisitor Glokta

    Prije nekoliko godina je djelatnik HT-a hodao od gradića do gradića i nudio ugovore za Telefon, ADSL, MaxTV i struju. I tako ja dođem doma, a moji su već potpisali ugovor za telefon i struju, a ja imam drugu liniju. Kasnije me zove taj “double-oh-seven” i nudi mi sve živo, između ostaloga i MaxTV, ali preko satelita jer su kao imali neku akciju. I računam ja malo, tada sam bio na H1 i nisam bio previše zadovoljan zbog čestog pucanja veze pa se ovo možda isplati. I tako pristanem, poštom mi pošalju ugovore, ja ih potpisane pošaljem nazad i čekam opremu. Prvo je stigao bežični telefon koji sam navodno platio 1 kn. Ostatka opreme niotkuda. Zovem opet frajera koji je svakim pozivom bio sve nervozniji i dobijem samo obećanje da će oprema doći sutra. Zatim zovem službu za korisnike gdje me djelatnica začuđeno pitala zašto sam tražio MaxTV preko satelita jer mi je veza dovoljna za normalno funkcioniranje MaxADSL-a i MaxTV-a. Preko satelita se, navodno, isporučuje samo tamo gdje je potrebno te takvi paketi imaju manje TV kanala. Prilikom tog istog poziva mi je rečeno da mogu sve ovo otkazati i uzeti novi (normalni) ugovor, što sam i učinio, ali mi je cijela ta situacija bila dobra pouka. Na kraju sam zvao tipa koji mi je prodao maglu i pitao ga otkud mu uopće te njegove ponude i kako može lagati, na što je rekao da “što ja zapravo hoću od njega?”.

    Slažem se da su starije osobe najlakše i najčešće mete, ali i mlađi lako pokleknu. Najjače oružje tih agenata (pogotovo partnera) je prodavanje priča iz djetinjstva, odvraćanje pažnje itd. Djeluje mi kao da prolaze psiho trening. 😀

  • D500

    Jako dobar i poucan clanak, ovakvo nesto se treba objavit u tiskanim novinama da ljudi cuju i vide za ovo a pogotovo stariji koji nasjedaju za sve i svasta a ni krivi ni duzni jer oni koji su obuceni za ovakvu prodaju dobro znaju kakve rici izabrat da jadni ljudi kazu ‘DA’ i to kasnije ni bog nebi raskinija. Ja san osobno za to da se ‘potpisivanje ugovora na daljinu’ zakonom zabrani jer je to sve prevara. Nijedan agent koji nesto prodaje nece rec pravu istinu i rec prave uvjete ugovora. Takoder one koji dolaze od kuce do kuce isto tako treba zabranit jer u ugovorima ne pise sve sta treba pisat nego pise da su ugovorni uvjeti na stranici. I to treba posteno kopat da bi ih se naslo. Uostalom kako ce netko provjerit na internetu ako nema internet? Zakonom to sve zabranit ili nekako uredit da se mora sve rec preko telefona a ako nesto nije receno da se moze raskinit ugovora bez ikakvih penala i obavezno da ono napismeno dodje unutar 4-5 dana a ne nakon 14 dana nakon sto prodje zakonski rok za jednostrani raskid.

  • kljaka

    Vrhunski tekst. Ja shvaćam da svi ti agenti imaju plaću po prodaji, ali brate ovo šta oni rade je kriminal.
    Mene su zvali nedavno iz Topshopa (imaju podatke jer sam kupovao preko interneta nešto). i kao imaju super mega ultra dobru ponudu za lojalne korisnike. I prezentira lik 3 proizvoda i pita jesam li zainteresiran. Odlična šema, mogu proizvod i vratiti nakon mjesec dana ako nisam zadovoljan a oni vraćaju novce, može i na 6 mjeseci otplate, ma čuda neviđena (naravno, cijenu nigdje ne spominje).
    Sva sreća pa sa m ve govorio neodređeno. Reko, možda bi bio zainteresiran za taj i taj proizvod, ali koliko košta? Kad je lupio cijenu skoro sam sa stolice opao.
    I kažem da mi je to skupo i da neću. I lik me počne uvjeravati kako je to super ponuda i kako to nigdje neću naći. Ja, onako fino odgojen, ponovno pristojno ponovim da mi je to skupo i da takav trošak jednostavno ne mogu podnijeti. I oept on da se može na rate, pa da uzmem i probam, ionako ga mogu vratiti u roku mjesec dana… na kraju sam mu spustio slušalicu usred riječi jer mi je dopizdio.
    Sad kad ovo čitam sve me strah da nisam možda negdje rekao “DA” pa da mi proizvod ne bi došao kući zajedno s uplatnicom i računom

  • Kristijan Švigir

    “Najbolje od oba svijeta” HT Simpa Hibridna Tarifa, samo 109kn mjesecno 6000 jedinica za potrošiti, navali narode “NAJBOLJE OD OBA SVIJETA”, to je isto kao da imas baku u dalamciji a djeda u slavoniji, NAJBOLJE OD OBA SVIJETA

  • Matrix777

    Ja ovdje ne vidim kao glavnog krivca – operater.

    Bakicu moze bilo tko “prevariti” prodajom na daljinu. Bio zo operater ili auto krešo rezervni djelovi.

    E sad, cijenim starije ljude, no svatko bi trebao biti odgovoran za sebe ponaosobno.

    Što se smatra bakicom? Postoji bakica od 50g i od 75. Postoji bakica koja neće prihvatiti ama bas nikakvu ponudu, dok postoji ona koja hoce. Tako je i s mlađom generacijom.

    Zašto bi neka bakica uzela maxtv sa arenama? Nonsense. Čime se navuku bakice? 20gb prometa? Sta to znaci bakici?

    S druge strane, postoje škole za odrasle. Informatički tečajevi i sl.

    Bakica ce tesko prihvatiti ponudu teleoperatera za internet ili max tv ako se uopce ne zna time sluziti i ne gleda ligu prvaka, osim ako nije pri zdravoj pameti..

  • Najjstarija djeca

    Odličan tekst.Probati naci odvjetnika koji će istjerati pravdu za plaćenu godinu dana usluge i sebe namiriti od operatera.Ima takvih koji su specijalizirani za bas takve stvari.Što je kod nas sve moguće to je vidio jedno…Ja sam nakon auto sudara sve regularno riješio i samo čekao da mi Croatia osiguranje isplati štetu ( manji iznos) i toliko su me zavlačili da sam angažirao odvjetnika koji je priprjetio tužbom te se s njima dogovorio.Tako da sam bez ikakvog troska to riješio jer je odvjetnik povisio traženi iznos da bi sebe namirio a mene ne oštetio…I sad zamislite Croatia kao jedno renomirano osiguravajuće društvo,koje se diči pločicama “osigurala Croatia” na pojedinim zgradama radi takve stvari gdje neće drugi….

  • brat_goran

    Posebna tema su prevare osiguravateljskih kuća hehe. Pa čovječe oni su ti doktorirali sistem gdje samo primaju uplate, a kad se treba isplatiti onda vidiš u praksi kako se izbjegava, odugovlači, traže se sve krivine i rupe, glavno da isplatu ne vidiš.

  • lorger

    Tomato isto nudi za 80 Kn/mjesec

  • Marko Vurh

    5 iz zalaganja…

  • Robert Višković

    Bonbon za 100 kn okruglo 2000 min, 2000 sms, 6 GB

  • alexxx

    Daleko smo mi od kulturne, uređene i razvijene zemlje….jako daleko…

  • Gordan Koshak Koszak Košak

    . . .odlično napisan članak . . . Isusova pa apostolska metoda od “kuće do kuće” se nažalost zloupotrebljava u trgovačkom svijetu . . .

 
Najnovije recenzije
Najčitanije recenzije
Top teme
Video tjedna
Uporaba kolačića

Mob.hr koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Klikom na gumb 'U redu' pristajete na korištenje kolačića.  [ U redu ]