Biznis

Déjà vu: Microsoft i Oracle bi mogli kupiti Tiktok

Drama oko TikToka, najpopularnije društvene mreže na svijetu, svakim danom sve se više zahuktava. Proteklih tjedana smo svjedočili o sve većim pritiscima s američke strane da se platforma potpuno zabrani, a istovremeno je i EU počela slijediti primjer te je zabranila upotrebu ove aplikacije na uređajima institucija koje nadzire.

Danas pak iz SAD-a stiže nova vijest, koja zapravo zvuči kao deja vu. Američka administracija je, još jednom, izrazila zahtjev da se tamošnje poslovanje Tiktoka proda nekoj američkoj kompaniji, kako bi se, prema njihovim riječima, otklonila opasnost po nacionalnu sigurnost.

Nije trebalo dugo da se jave analitičari koji su odmah konstatirali da prodaja Googleu ili Meti ne bi imala smisla, s obzirom da prvi već posjeduje YouTube, a drugi Facebook. Osim što oni sasvim sigurno ne bi bili ni zainteresirani za kupnju, upitno je kako bi reagirao američki regulator, budući da bi se to kosilo s antitrust zakonima.

Zato druga skupina analitičara (ponovno) spominje Microsoft i Oracle kao potencijalne kupce, koji su zadnji put, tj. za vrijeme Trumpove administracije, takvu mogućnost odbili. Štoviše, vrijednost TikToka, odnosno njegove američke podružnice u međuvremenu je dodatno narasla, stoga je upitno kako i na koji način bi spomenute kompanije uopće financirale akviziciju.

Isto tako, čak da se za to i nađe rješenje, prilično je izvjesno da bi se javio i kineski regulator, koji bi prodaju TikToka nekoj američkoj kompaniji vjerojatno spriječio.

Povezano: TikTok je samo početak. Zakonodavac u SAD će uskoro omogućiti zabranu bilo koje strane platforme

Što se same cijene tiče, jedni analitičari procjenjuju da vrijednost američke podružnice iznosi između 60 i 100 milijardi dolara, dok drugi imaju nešto skromnije procjene, koje se kreću između 40 i 60 milijardi.

U slučaju da neka od američkih kompanija i bude htjela kupiti TikTok, odnosno američki dio platforme, upitno je bi li ga ByteDance kao vlasnik uopće bio željan prodati. Ovdje sad za njih nastupa delikatna situacija, jer ukoliko odbiju prodati, vrlo je izvjesno da im slijedi zabrana.

Problem koji se također javlja je algoritam, dakle ona stavka koja je TikToku omogućila ovakav uspjeh na globalnoj razini. Kupnja američke podružnice TikToka od strane neke američke kompanije ne bi imala puno smisla ukoliko joj ByteDance ne dozvoli pristup algoritmu, a s obzirom da se radi o iznimno vrijednoj poslovnoj tajni, malo je vjerojatno da će ga željeti prodati.

Treća mogućnost koju analitičari spominju je tzv. spin-off, odnosno partnerstvo ByteDancea i neke američke privatne kompanije, koje bi zajedno radile na nastavku poslovanja, što bi spriječilo odlazak algoritma iz kineskih ruku, a istovremeno (možda) zadovoljilo američke think-tankove.

Povezano SAD žele potpuno zabraniti TikTok, a EU bi mogla slijediti primjer

U svakom slučaju, svako odvajanje američke divizije TikToka od matične kuće bilo bi iznimno komplicirano i skupo, a istovremeno bi uzrokovalo pad vrijednosti kompanije, s obzirom da je algoritam onaj koji TikToku jamči neprikosnoveno prvo mjesto na svjetskoj sceni društvenih mreža. Takav scenarij si ByteDance vjerojatno neće dozvoliti.

Na kraju krajeva, priča oko TikToka je u međuvremenu zašla i u sferu prestiža, jer je algoritam kojeg je ByteDance razvio, još uvijek mokri san bilo koje zapadne Big tech kompanije. Možćda upravo u tome leži tajna odbijanja mogućih kupaca da krenu u preuzimanje, jer znaju da im ByteDance neće tek tako ustupiti algoritam, možda čak i pod cijenu zabrane u SAD.