Top teme

Početak kraja ere društvenih mreža. I gdje ćemo sad?

Internet je u svojoj relativno kratkoj povijesti, kakvog ga poznajemo u današnjem obliku, prolazio kroz razne ere. Još prije nego što je WWW (World Wide Web) započeo svoj životni vijek, tamo negdje 1994. godine, postojala je faza elektroničke pošte i nekih drugih, iz današnje perspektive, primitivnih načina povezivanja ljudi putem žice.

Prva veća promjena dogodila se pojavom News grupa, gdje su se ljudi povezivali po načelu interesa za određenu temu. News Grupe su uskoro zamijenili forumi, koji su cijeli doživljaj podigli na znatno višu razinu. Kako je širokopojasni Internet napredovao, otvorile su se nove mogućnosti pa smo tako došli do ere društvenih mreža.

Društvene mreže više nisu tako društvene

Nove tehnologije su omogućile kreiranje novih platformi, prijenos fotografija visoke razlučivosti i naravno, videa. Dolaskom 4G mreža, te iste društvene mreže su doživjele procvat, budući da su u punom obliku zaživjele i na mobitelima, koje su već u to doba posjedovala i djeca. U međuvremenu se praktički cijeli Internet preselio na mobitele, tako da mnoge društvene mreže mobilnu platformu nude kao primarnu.

Sve je neko vrijeme bilo divno i krasno. Ljudi su se na internetu družili, razgovarali, hvalili, svađali, vrijeđali, a korporacije vlasnici tih platformi su dobro iskoristili potencijal i fino zarađivali. Istina, algoritmi su tu bili od presudnog značenja, ali su u dobroj mjeri pokvarili doživljaj. Izvorni razlog zašto su se ljudi počeli družiti online, polako je počeo nestajati. Mnogi feedovi društvenih mreža pretvorili su se u platforme za promociju svega i svačega. Ovdje ne mislim nužno na oglase korporacija, već i na osobne promocije pojedinaca koji žele postati popularni, tj. influencere.

Povezano: Algoritmi društvenih mreža i agregatora vijesti nisu tu da vam ponude kvalitetu, već upravo suprotno

I ovdje sada dolazimo do momenta kad društvena mreža postaje samo jedna od platformi za vertikalno skrolanje sadržaja, kojeg nam zapravo kroje algoritmi. Instagram i TikTok realno uopće nisu društvene mreže, već platforme za promociju. Izvorna društvena mreža MySpace kod nas nije ni uspjela zaživjeti, a Facebook, koju generacija Z doživljava kao boomersku, živi na „posuđenom vremenu“. Broj mladih na Zuckerbergovoj platformi sve je manji i već sada je praktički zanemariv, što je dobar pokazatelj kakav mu je horoskop.

Osobno sam imao takvu sreću (ili nesreću) da sam svjedočio svim ovim fazama interneta, gledajući njihovo rađanje, ali i odlazak u zaborav.

Početak urušavanja

Twitter, zadnje utočište mnogih koji ne vide poantu u online druženju s rodbinom i školskim kolegama od prije 20 i 30 godina, već neko vrijeme postaje nepodnošljiv zbog iznimno velikog broja botova i lažnih profila. Kad ga je Elon Musk prošle jeseni preuzeo, obećao je da će ih se riješiti, no čini se da se dogodilo upravo suprotno.

I kad pomislite da situacija s društvenim mrežama i općenito druženjem ljudi preko interneta ne može biti gora, pojavi se umjetna inteligencija, koja će im, po svemu sudeći, presuditi. Ne samo društvenim mrežama, nego i internetu kakvog danas poznajemo. OpenAI, tvrtka vlasnik ChatGPT-a i mnogi drugi startupi koji razvijaju aplikacije i nove platforme temeljene na AI tehnologiji, počele su s opsežnim i vrlo agresivnim data scrapingom. Dakle, njihovi botovi doslovno stružu sve što je na internetu dostupno, s fokusom na društvene mreže.

Upravo zbog ove pojave je Twitter prije nekoliko dana zatvorio pristup neregistriranim korisnicima, a onima koji su odavno registrirani, osigurao nevjerojatno niske kvote za čitanje, objavljivanje i općenito interakciju. Još uvijek nije jasno koliko će ove „privremene“ mjere trajati, ali osobno smatram da je ovime počinjena nepopravljiva šteta.

Reddit, praktički jedini „forum“ koji je uspio preživjeti eru društvenih mreža, i donekle se s njima poistovjetiti, također je napravio veliki nered. Nedavnim ograničavanjem API-ja za aplikacije trećih strana navukao je bijes korisnika i moderatora subreddita, koji su čak organizirali i štrajk.

Presudan utjecaj strelovitog razvoja umjetne inteligencije

I Twitter i Reddit zapravo čine sličnu stvar. Zatvaraju vrata trećim stranama, u ovom slučaju AI kompanijama jer im sav sadržaj koji su, ne oni, nego mi korisnici godinama stvarali, ne žele dati besplatno. I Elon Musk i Steve Huffman (izvršni direktor Reddita) dijele zajednički nazivnik. Kaos na ovim platformama je došao s zajedno njima. Sasvim je legitimna želja vlasnika platforme, pogotovo ako je za nju iskeširao 40 miljardi dolara, da se sadržaj stvaran godinama ne daje besplatno, pogotovo AI kompanijama čije poslove odrađuju botovi, ali to je istovremeno dovelo i do niza neželjenih posljedica. Ni Twitter ni Reddit više nikad neće biti isti.

Nakon svega ovoga, čovjek koji živi na internetu, i koji svoje pauze od napornog posla ubija druženjem na daljinu, s pravom se može zapitati: „i gdje ćemo sad“? Zapravo nije ostala nijedna platforma na kojoj se možete „družiti“ online u punom smislu ovog možda i logički upitnog pojma. Na Facebooku u pauzama gledanja reklama možete lajkati nečiji izlet na Plitvice ili proslavu godišnjice mature. Tu je i LinkedIn gdje možete vidjeti najnovija postignuća poslovnih ljudi, ili onih koji se takvima smatraju, te im eventualno endorsati neku novu vještinu. Štoviše, Facebook je nedavno promijenio algoritam, pa su tako medijske objave na platformi dobile manji prioritet od dijeljenja videa, što je mnogim velikim korporacijama, koje žive od clickbait naslova, smanjilo posjećenost. U neku ruku dobro, jer će ih tako natjerati da više plate, ali to istovremeno znači da ćete jednu te istu objavu vidjeti nekoliko puta tijekom dana. Na Instagramu i dalje možemo pratiti guzice i sise, što je sasvim OK, ali budimo realni, za takvo zadovoljstvo postoje mnogo bolje platforme.

Povezano: Zašto je TikTok najpopularnija društvena mreža na svijetu? Ovih 10 činjenica govori sve

TikTok će, zbog svog neželjenog porijekla, prije ili kasnije u SAD i EU biti zabranjen, ili u najboljem slučaju sveden na oblik u kojem više neće biti prepoznatljiv pa tako ni zanimljiv onima koji ga danas koriste.

Koje su nam alternative?

Nakon što je prije nekoliko godina izbila prva afera o Facebookovoj prodaji osobnih podataka korisnika trećim stranama, i nakon što su ti isti podaci procurili u javnost, započeo je proces stvaranja alternativnih društvenih mreža. Isto vrijedi i nakon što je Musk preuzeo Twitter, jer su odjednom na površinu isplivali davno započeti projekti. No ipak, nijedan od njih nije uspio zaživjeti.

Tako su se pojavile i platforme temeljene na otvorenom kodu, kao recimo Mastodon, koji je čak i zabilježio solidan priljev izbjeglica s Twittera. Međutim, problem ove platforme je što je kad se jednom registrirate, teško pronaći bilo koga i bilo što što bi vas moglo zanimati, kako biste si stvorili novo mjesto pod suncem u cyber prostoru.

Lemmy, decentralizirana Reddit alternativa nije nadograđena još od 2019. godine, a uočeni su i ozbiljni propusti u politici privatnosti. Kbin čak ni nema mobilnu aplikaciju, a i nalazi se u ranoj beta fazi. Ono što možda obećava je Instagram Threads, koji bi trebao postati izravna konkurencija Twitteru, no teško je u ovom trenutku pretpostaviti kakav interes Meta kao krovna kompanija uopće ima s ovom platformom i kako će ona izgledati za godinu dana.

Još jedna alternativa u nastajanju je Discord. Svojevrsna mješavina chat aplikacije i platforme za video, no sama struktura i organiziranost je totalni kaos. Ako se registrirate i upustite u istraživanje ove platforme, kladim se da ćete pobjeći glavom bez obzira, jer tamo trenutno vlada totalni nered. Naravno, to ne znači da se situacija vremenom neće popraviti, ali imate li živaca za čekanje?

I što sad?

Žao mi je što to moram reći, ali osobno smatram da era društvenih mreža polako ide svome kraju. Kao što su nekad megapopularni forumi pojavom društvenih mreža praktički izumrli, tako bi cijeli skup dosad nabrojanih faktora mogao presuditi društvenim mrežama. Algoritmi su ih iz platformi za online druženje pretvorili su promo feedove, a AI alati se pod svaku cijenu žele besplatno dočepati njihovog sadržaja pa ih njihovi vlasnici ograničavaju i zatvaraju vrata.

U ovom trenutku mi na pamet padaju Telegram, Signal i WhatsApp, koji već sada nude grupe i kanale s velikom dozom privatnosti , gdje kreatori mogu jednostavno komunicirati sa svim svojim sljedbenicima. Ali to, naravno, nije društvena mreža nego samo još jedan feed. Na koncu ostaju WhatsApp ili Viber grupe, pa čak i privatni Telegram kanali, u kojima možemo primati nove članove, recimo, isključivo ako se svi drugi slože. Ovo, naravno, nije ni blizu onoga što smo nekad imali na Facebooku, Twitteru pa čak i Instagramu, ali može biti prijelazni period, odnosno zabijanje glave u pijesak dok ne dođu neka bolja vremena. Možda se u međuvremenu cijela percepcija interneta promijeni sukladno našim željama i pronađemo neki potpuno novi vid ubijanja vremena dok smo online.