Top teme

Jeste li fanboy ili hejter?


Što je to uopće fanboy? Riječ proizlazi iz engleske riječi "fan" koja označava navijača ili obožavatelja, a termin "fanboy" (po Wikipediji) pripadnika jedne ili više skupina obožavatelja nekoga ili nečega do točke opsjednutosti. Termin može referirati na razne društvene i političke skupine, navijače sportskih timova, poznate osobe iz javnog kulturnog i nekulturnog života te mnoge druge. Također, o terminu fanboy nemoguće je diskutirati bez spominjanja njegovog antipoda "hejtera," no o tome nešto kasnije.

Fanboy termin je u tehnološkom (da ne kažem u geekovskom) svijetu dobio jednu posebnu dimenziju, a označava pripadnika skupine obožavatelja jednog ili više tehnoloških proizvoda, odnosno kompanije koja ih proizvodi.

Premda termin i u ovom segmentu postoji već dulje vrijeme, većina će nas se složiti da u širu upotrebu uzlazi tek nakon pojave Appleovog iPhonea, kada su se mnogi obožavatelji ovog proizvoda deklariraju kao "fanovi", da bi ih potom slijedili i obožavatelji drugih proizvoda, odnosno kompanija.

U međuvremenu su mnoge kompanije dobile svoje fanboyse. Osim Applea, koji se najčešće spominje u ovakvim raspravama, osobno poznam nekoliko njih koji su fanovi Motorole, neki Nokije, a neki recimo Microsofta.  Naravno, od osoba koje rade za ovu kompaniju ili "Microsoft student partenera" možete očekivati da će Windowse hvaliti na svakom koraku, no postoje i oni koji su uistinu opsjednuti, dakle fanboysi.  S druge strane, mnogi zaljubljenici u Linux svoj smisao vide upravo u kontriranju Microsoftu i isticanju prednosti otvorenih sustava i kao takvi se također mogu definirati kao fanboysi.



Pojavom Androida dobili smo još nekoliko tabora fanboysa, a jedan od najzvučnijih je, razmjerno tržišnom udjelu, Samsung.

Ono što me nagnalo na pisanje ovog teksta je sve veća upotreba termina "fanboy" u negativnom kontekstu. Naime, čitajući članke i komentare po raznim portalima, blogovima (a i našem), forumima i sl., često možete naići na upotrebu ovog termina u svrhu omalovažavanja, odnosno diskreditiranja sugovornika koji preferira određeni proizvod. Na primjer, ako je netko o iPhoneu govori u superlativima, a bez kvalitetne argumentacije i s vidljivom opsjednutošću, u pravilu će sam sebe diskreditirati i malo tko će ga uzimati za ozbiljno. Društvo oko njega će ga proglasiti fanboyem i time su nedoumice odstranjene. E sad, s obzirom na sve češću upotrebu, termin se počeo koristiti i u slučajevima kada se nekoga u startu želi diskreditirati, neovisno o kvalitetnoj argumentaciji. Budući da nisam stručan, a time ni kompetentan za objašnjavanje socioloških fenomena niti želim suditi bilo kome, navest ću neka vlastita iskustva.

Kad sam položio vozački ispit, kupio sam rabljenog Stojadina koji mi je s mojih 18 godina bio jedini cjenovno dostupan automobil. Kako sam ga sve više upoznavao, savladao sam nazive dijelova, potom i izmjene nekih jednostavnijih, da bi čitavo vrijeme posjedovanja tog automobila istraživao sve o njemu. Da je u to vrijeme termin fanboy postojao, moji bi me prijatelji vjerojatno krstili tim imenom. Kad sam kasnije upoznao neke druge automobile, spoznao sam da Stojadin i nije baš sveta krava kakovom sam ga smatrao i da je npr. Audi 80 puno bolji. Pogađate, tada sam postao fanboy Audija, a kasnije Fiata, Lancie i Opela.



Iako situacija s mobitelima nije izravno usporediva, neke paralele možemo povući. Ovdje sada javno priznajem da sam skoro čitavo desetljeće bio fanboy Nokije, ali ne zato što sam bio opsjednut, već isključivo iz razloga što je je Nokia objektivno proizvodila najbolje uređaje. Kasnije je to postao HTC, a vremenom i Apple. HTC-ove prozvode sam također obožavao, ali isto tako iz objektivnih razloga. Najprije su to bili oni temeljeni na Pocket PC platformi, tj. Widnows Mobile OS-u, a kasnije i Androidu. Apple iPhone 4 i dalje objektivno smatram jednim od najboljih uređaja svog doba, no iOS kao sustav me u mnogome ograničavao (objektivno) i nisam ga mogao koristiti kao primarni uređaj. Naravno to ne znači da sam automatski "hejter". I dalje sam nastavio koristiti iPad jer je objektivno jako dobar uređaj. Hejterima to naravno nije dovoljno i mnogi u meni zbog tog iPada vjerojatno vide Apple fanboya. Moram napomenuti kako zbog posla cijelo vrijeme koristim i BlackBerry kojeg kao staru i prilično lošu platformu doslovno mrzim, no on mi pruža ono što drugi ne mogu, a to je kvalitetna QWERTY tipkovnica. Jesam li sada BlackBerry fanboy ili hejter? Kvaka 22.

Kad je Samsung izbacio prvi Galaxy S, postalo je jasno da će vrlo brzo nadmašiti tada, za svijet Androdia, neprikosnoveni HTC i sve ostalo je povijest kojoj smo svi svjedočili. Samsung je uskoro objektivno počeo proizvoditi najbolje uređaje, ma koliko se vi sada kačili na njegovu plastiku. Možemo sada diskutirati i o Androidu kako nesavršenom OS-u i mnogim drugim detaljima, ali Galaxy S2 i kasnije S3 jednostavno nisu imali doraslu konkurenciju.

I sad se vratimo na početak priče. Jesu li tada vlasnici ovih modela bili fanboysi ili ne? Vjerujem da jedan dio svakako jest. Osobno poznam jednog koji je Samsungov fan do te mjere da na dnevnoj bazi koristi ChatON aplikaciju. Jedan dio je također podlegao neizbježnom marketingu bez kojeg je jako teško prodati bilo kakav proizvod, no vjerujem da je većina ove uređaje ipak koristila zato jer su u to doba bili objektivno najbolji. Koja sudbina čeka ovogodišnje modele, za sada je prerano prognozirati i to ćemo ostaviti za neki drugi put.

Oni koji se ne slažu s ovakvom konstatacijom svakako će ove prve proglasiti fanboysima, dok će im ovi drugi uzvratiti da su hejteri. Istu situaciju imamo i s Appelom koja datira još od ranijih dana.


S obzirom na prirodu ljudskog uma koja se često manifestira kroz dvojnost, dualnost i bipolarnost, velika je vjerojatnost da će vas netko u određenom trenutku proglasiti fanboyem ili hejterom, ma koliko vi sami sebe smatrali objektivnim. Sličnu situaciju imamo u politici, gdje se ljudi dijele po nekoj imaginarnoj ideološkoj osnovi, što je zapravo mnogo opasnije i zato želim poručiti da se ne svađate oko nečega što nije vrijedno svađanja. Korisitite ono što volite i smatrate sebi primjerenim, a za savjet svakako pitajte onoga tko ima korisničko iskustvo. Ako netko voli jedan proizvod ne znači odmah da je fanboy, kao što ni onaj s kritičkim mišljenjem nije automatski hejter.

I za kraj, jeste li vidjeli kako se biciklisti i triatlonci svađaju oko Shimano i Campagnolo opreme? - Bolje da niste.